3396
Sök

Volvo 940 bludrar misständer efter tankning

173 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#1
så nu börjar allt med att ja skulle ut åka ensväng med 945an till örebro åkt ca någon mil till macken o bilen gick hur fint som hälst( som vanligt) stannade o tankade sen åkte ja ut från macken första kurvan så hade ja tänkt o lägga ut den men gick inte som ja hade tänkt utan började blöddra/misstända presis som att de skulle vara tosk när som hälst allmänt slö, fick växla ner för kunde bara gasa typ någon cm på pedalen annars blödra den o misstände som fan o typ poffade ur luft filtret och i fall man trampade fullt så typ böade bilen och ner i varv presis som att den skulle dö, när ja kunde stanna på närmsta bästa plats för o kolla lite vad det kunde vara för fel så la ja ner den på tomgång o den låg på ca 500v normalt brukar den ligga på 900  sen när man kör så gasade man sakta upp på 2an så gick de ganska bra upp mot 2500-3000v sen börja den hacka o misstända o blödra o ha sej vette fan vad det kan vara för fel, tänkte kolla upp fördelaren o torka rent där o sen kolla soppa pumparna om de går som de ska.

bilen är inte helt org större turbo spridar lmm öppen dump o annat gött gåt hur bra som hälst innan felet hände bara sådär någon som kan ha en ide vad det kan vara ? ? Mvh

Bilmekaniker
92 Inlägg
13 oktober 2010
#2
låter som ett Luftmassemätare problem tongue

173 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#3
Anden740 skrev:
låter som ett Luftmassemätare problem tongue

mja har oxå börja fundera på det

Bilmekaniker
92 Inlägg
13 oktober 2010
#4
kolla om du har någon du kan testa innan du fixar en ny smile

Game On!
244 Inlägg
13 oktober 2010
#5
Öppen dump och öppet filter(om det är ett med olja)brukar ju inte va nån höjdare för LMM


1 353 Inlägg
14 oktober 2010
#6
Stenzzon skrev:
så nu börjar allt med att ja skulle ut åka ensväng med 945an till örebro åkt ca någon mil till macken o bilen gick hur fint som hälst( som vanligt) stannade o tankade sen åkte ja ut från macken första kurvan så hade ja tänkt o lägga ut den men gick inte som ja hade tänkt utan började blöddra/misstända presis som att de skulle vara tosk när som hälst allmänt slö, fick växla ner för kunde bara gasa typ någon cm på pedalen annars blödra den o misstände som fan o typ poffade ur luft filtret och i fall man trampade fullt så typ böade bilen och ner i varv presis som att den skulle dö, när ja kunde stanna på närmsta bästa plats för o kolla lite vad det kunde vara för fel så la ja ner den på tomgång o den låg på ca 500v normalt brukar den ligga på 900  sen när man kör så gasade man sakta upp på 2an så gick de ganska bra upp mot 2500-3000v sen börja den hacka o misstända o blödra o ha sej vette fan vad det kan vara för fel, tänkte kolla upp fördelaren o torka rent där o sen kolla soppa pumparna om de går som de ska.

bilen är inte helt org större turbo spridar lmm öppen dump o annat gött gåt hur bra som hälst innan felet hände bara sådär någon som kan ha en ide vad det kan vara ? ? Mvh

tar för givet att du tankade i bensin och inte diesel.
sen är som föregående talare att LMM ger dig dessa symtom, du kan även ha nån slang som lossnat.
går den på alla?
koppla ur lmm o se om den går bättre.


675 Inlägg
21 oktober 2010
#7
Hojta gärna till om du lokaliserat felet, har samma problem hmm Mvh/Linkan


Game On!
244 Inlägg
22 oktober 2010
#8
ja skulle chansa på att det är trådarna i din lmm som antingen har gått av eller fått skit på sig, då får motorn fel värden om hur mkt luft som går in i motorn och hela systemet får spelet. Den går inte rent pga att det blir fel bensin/luft värden.

Kan bero på att du har öppet luftfilter som antingen har olja på sig för att mer smuts ska fastna eller att det börjar bli dåligt och förlora sin filterkapacitet.

Öppen dump kan även få motorer med LMM att bete sig konstigt för att luft "försvinner" nånstans på vägen som inte motorn förstår(via dumpen)


173 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#9
Problemet löst va luftmassemätaren som hade gett upp provade med en annan o då gick den lika bra som förr 

Tråd kan låsas


Sök