Nummer 15 på tändningslåset är bra och relativt lätt att komma åt. Tändning +12 volt.
Elschemat du visar kan du inte använda. Styrningen sitter på jord "minus" sidan. Matar du reläet med tändningsplus går bara fläkten och styra då.
Istället: Kör en jord till 85 och en förgrening på 86. Den ena från 86 till tändningen. Nu går alltid fläkten när tändning är på! Drar ström... Nästa från 86 går till en strömbrytare i kupén som har konstant spänning på sig (Nummer 30 på tändningslåset) eller dra från batteriet, glöm inte säkringen som ska sitta så nära batteriet som möjligt!
Vad händer nu när du vill köra fläkten med avstängd bil? Jo: Fläkten startar men även tändningen slås på!!! Alltså måste du ha en diod mellan relä och knapp i kupé. En diod ger spänningsfall men reläet bör dra ändå om inte fläkten dippar spänningen för mycket.
EDIT: Diod mellan tändning och relä. Viss skillnad!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 oktober 2010)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!