3226
Sök

Vart kan jag ta plus ifrån när tändingen är på? - Volvo 745 -88

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjenare! big_smile

Vart kan man lättast ta spänning ifrån då tändingen är på?

Ifrån motorutrymmet alltså.

Instrumentbelysningen vill jag inte ta ifrån, för där har jag redan snott ström ifrån.

Det är till ett relä för en elfläkt.

Vill alltså inte ha efterkylning på fläkten, den ska bara gå igång då tändingen är på.

Kopplar som detta elschemat visar:
(Kopplar också in fläkten så att den kan gå igång när tändingen är av, om det behövs (Manuell strömställare)

http://i.imgur.com/2rBw2.png
Senast redigerat av Fuzzer (14 oktober 2010)

SM Racing

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#2
Nummer 15 på tändningslåset är bra och relativt lätt att komma åt. Tändning +12 volt.

Elschemat du visar kan du inte använda. Styrningen sitter på jord "minus" sidan. Matar du reläet med tändningsplus går bara fläkten och styra då.

Istället: Kör en jord till 85 och en förgrening på 86. Den ena från 86 till tändningen. Nu går alltid fläkten när tändning är på! Drar ström... Nästa från 86 går till en strömbrytare i kupén som har konstant spänning på sig (Nummer 30 på tändningslåset) eller dra från batteriet, glöm inte säkringen som ska sitta så nära batteriet som möjligt!

Vad händer nu när du vill köra fläkten med avstängd bil? Jo: Fläkten startar men även tändningen slås på!!! Alltså måste du ha en diod mellan relä och knapp i kupé. En diod ger spänningsfall men reläet bör dra ändå om inte fläkten dippar spänningen för mycket.

EDIT: Diod mellan tändning och relä. Viss skillnad!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 oktober 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SMR | SM Racing
280 Inlägg
14 oktober 2010
#3
nu jävlar blev det snurrigt


Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#4
EkF skrev:
nu jävlar blev det snurrigt

Hahaha! Klockren kommentar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 oktober 2010
#5
EkF skrev:
nu jävlar blev det snurrigt

lol


Jag hade kört den på givare på lågfart, och sen kört backup på strömbrytare på högfart. du ska väl aldrig behöva köra den efter du stängt av?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#6
MantaRobin skrev:
EkF skrev:
nu jävlar blev det snurrigt

lol


Jag hade kört den på givare på lågfart, och sen kört backup på strömbrytare på högfart. du ska väl aldrig behöva köra den efter du stängt av?

Finns det 2 lägen är ju saken enklare. En till varje.

Jodå! Fenomenet "Efterkokning" finns allt. Men detta gäller oftast nyare motorer helt i Aluminium. En gammal 740 dör inte av lite värme... Faktum är att du får gå lös på skiten med en slägga modell större om motorn är i ok skick innan den ger upp. Men vill han ha det så varför inte? Jag är själv "el-idiot" med diverse märlika funktioner...

En gammal Volvo 760 GLE 82-87 däremot: MYCKET motiverat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 oktober 2010
#7
Dieselsmurfen skrev:
MantaRobin skrev:
EkF skrev:
nu jävlar blev det snurrigt

lol


Jag hade kört den på givare på lågfart, och sen kört backup på strömbrytare på högfart. du ska väl aldrig behöva köra den efter du stängt av?

Finns det 2 lägen är ju saken enklare. En till varje.

Jodå! Fenomenet "Efterkokning" finns allt. Men detta gäller oftast nyare motorer helt i Aluminium. En gammal 740 dör inte av lite värme... Faktum är att du får gå lös på skiten med en slägga modell större om motorn är i ok skick innan den ger upp. Men vill han ha det så varför inte? Jag är själv "el-idiot" med diverse märlika funktioner...

En gammal Volvo 760 GLE 82-87 däremot: MYCKET motiverat...

Vill säga om han åker med Volvos originalrelä som satt i b.la. 940 med AC och 850. Ja jo där har du ju en poäng, men som sagt de bör ju gå bra på hans maskin smile

Och för de andra får du din funktion gratis om du åker med originalreläet, för där tar du ju +30 och sen styrs den med jord över givaren i kylet = går bara när den behövs.
Senast redigerat av MantaRobin (14 oktober 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#8
Ja, jusstja! Kan bara slå på fläkten manuellt när tändingen är på då big_smile Såg lite fel på schemat, haha. big_smile

SM Racing

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 oktober 2010
#9
Fuzzer skrev:
Ja, jusstja! Kan bara slå på fläkten manuellt när tändingen är på då big_smile Såg lite fel på schemat, haha. big_smile

Om du tar jord till strömbrytaren från tändningslåset, ja smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#10
MantaRobin skrev:
Fuzzer skrev:
Ja, jusstja! Kan bara slå på fläkten manuellt när tändingen är på då big_smile Såg lite fel på schemat, haha. big_smile

Om du tar jord till strömbrytaren från tändningslåset, ja smile

Varför vill du köra fläkten efteråt? Ball grej? Blir bilen varm. Bara nyfiken! Ball grej räcker för mig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#11
MantaRobin skrev:
Fuzzer skrev:
Ja, jusstja! Kan bara slå på fläkten manuellt när tändingen är på då big_smile Såg lite fel på schemat, haha. big_smile

Om du tar jord till strömbrytaren från tändningslåset, ja smile

Nä? Måste ju finnas plus också, det kommer ju från tändingen tongue

SM Racing

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
MantaRobin skrev:
Fuzzer skrev:
Ja, jusstja! Kan bara slå på fläkten manuellt när tändingen är på då big_smile Såg lite fel på schemat, haha. big_smile

Om du tar jord till strömbrytaren från tändningslåset, ja smile

Varför vill du köra fläkten efteråt? Ball grej? Blir bilen varm. Bara nyfiken! Ball grej räcker för mig!

Jag behöver inte ha efterkylning, finns ju inte ens med höfläkten, vore ballt ja, men lite onödigt. Kan vara bra dock att ha switchen för att starta den manuellt (när tändingen är på) Om termokontakten inte sluter. smile

SM Racing

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#13
Men jag kan ta plus till stift 86 från tändingslåset? Står det på baksidan av tändinglåset 15?

Har inte bilen hos mig nu, så kan inte kolla tongue

SM Racing

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#14
Ballhetsfaktron skjuter i höjden alltså som nån skrev om min bil... Helt rätt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SMR | SM Racing
280 Inlägg
14 oktober 2010
#15
Det känns ju lite onödigt med efterkylning om kylvattnet inte rör på sig, så varför slösa batteri på att kyla då? o_O


SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#16
EkF skrev:
Det känns ju lite onödigt med efterkylning om kylvattnet inte rör på sig, så varför slösa batteri på att kyla då? o_O

Exakt

SM Racing

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#17
Dieselsmurfen skrev:
Ballhetsfaktron skjuter i höjden alltså som nån skrev om min bil... Helt rätt!

Efterkylningen skiter jag i wink

SM Racing

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 oktober 2010
#18
Kasta tankarna om ett såntdär universalrelä, köp volvos egna. funkar kalas! då tar du bara ström direkt från batteriet och sen styr du fläkten med jord.

:Edit: Här har du en vettig guide http://forum.skanetraffen.com/viewtopic.php?t=1525 .
Senast redigerat av MantaRobin (14 oktober 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Bilmekaniker
92 Inlägg
14 oktober 2010
#19
du kan även ta Plus från Ena strålkastaren big_smile

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 oktober 2010
#20
Fuzzer skrev:
Men jag kan ta plus till stift 86 från tändingslåset? Står det på baksidan av tändinglåset 15?

Har inte bilen hos mig nu, så kan inte kolla tongue

Det vettefan. Gör det säkert men svårt att se. Mät dig fram med en voltmätare! I min Haynes-manual för Volvo 740 84-88 står det BL-R som färg på kabeln. Är det Black/red eller Blue/red. Kommer inte ihåg!

Jag rekommenderar inte strömtjuvar men i detta fallet är det bra! (Strömtjuv: en liten -oftast blå- sak som man klämmer över en ledning och ett extra uttag i samma stil) därför att du inte behöver klippa i tändningskabeln.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök