3355
Sök

Strul vid ägarbyte

3 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Hej! Sålde min bil för ett tag sedan, personen ifråga gav mig pengar kontant men har förmodligen uppgett falsk identitet. Detta har uppdagats då personen som blivit skriven på bilen har polisanmält den personen som skrivit under i hans identitet. Köparen vill nu avskriva sig bilen, så nu är det en tvist mellan oss. Jag anser att jag inte har med det hela o göra då jag fått betalt o skrivit köpekontrakt som jag även skickat in som bevis till transportstyrelsen. Nu hotar handläggaren med att hon kan "häva" ägarbytet o skriva tillbaka på mig utan mitt tillstånd, helt galet anser jag då jag inte har med bilen o göra längre...det är ju egentligen inte jag som blivit drabbad jag har ju endast sålt bilen..vad ska man göra???? Någon som varit med om något liknande?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 oktober 2010
Äh ta tillbaka bilen och behåll pengarna, sälj den igen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Problemet är att killen som köpte bilen sa att han skullle ta den utomlands och den som blivit skriven på bilen säger att han aldrig sett bilen! Bilen är borta så att säga...förmodligen en bedragare som köpt bilen men kan vara så att båda personerna känner varandra, vad vet jag...men problemet återstår, han vill inte stå som ägare och inte jag heller då jag sålt bilen...och handläggaren på transportstyrelsen hotar med att hon kan "häva" ägarbytet och skriva tillbaka den på mig utan mitt tillstånd vilket verkar extremt lustigt! Jag är ju inte längre ägare på bilen, kan man verkligen göra så? Hon kan ju inte skriva tillbaka bilen på mig utan mitt tillstånd, dessutom finns ju inte bilen kvar i min ägo..
Senast redigerat av jerkan800 (14 oktober 2010)

78 Inlägg
14 oktober 2010
Anmäl bilen skrotad / folkrace bil till transportstyrelsen så kommer den att tas ut systemet.

Neerd
1 596 Inlägg
14 oktober 2010
går inte sälja en bil idag verkar det som... ska alltid kolla ID på personen som skriver under ALLTID!!
kvitto kan skrivas hur många man vill.. tvekar köpare/säljare så skiter man i det direkt!

LITA INTE PÅ NÅGON!

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Performance meck
342 Inlägg
14 oktober 2010
bara ta tillbaks den och anmäla den stulen.

finns tyvärr inget annat att göra för det är faktist du som ansvarar för att rätt person skriver på.
dock kan man vell komma överäns med polis o transportstyrelsen att bilen ska skrotas på pappret

Mvh viktor
Senast redigerat av wistfors (14 oktober 2010)

Muttley
14 oktober 2010
Anmäl köparen för bedrägeri, för de är uppenbarligen så ju...
Sen skrota skitet, så de inte kan ta den i bruk igen.

Alternativt om du får fatt i dåren som köpte bilen att du ber att få tillbaka bilen då du troligen äger den igen

398 Inlägg
14 oktober 2010
Gissar på att en stor del av problemet är att bilen ingen vet vart bilen finns och den som tog den antagligen använder den

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

3 259 Inlägg
14 oktober 2010
Om detta hade drabbat mig så hade jag låtit bilen skrivits över på mig igen sedan anmält den stulen och hoppats på att bilen hittas av polisen och sedan ta tillbaka den och sälja den en gång till, alternativt sälja den i delar beroende på vad den hunnit vara med om! smile Är den borta så är den ju borta.. Är den dessutom anmäld stulen så har ju du inga skyldigheter till vad bilen används till under tiden!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

342 Inlägg
15 oktober 2010
Att Transportstyrelsen kan backa händelseförloppet är inte det minsta märkligt.
Du som säljare är skyldig att tillgodose Transportstyrelsen med korrekt information om bilens nya ägare.
Om informationen på ett eller annat sätt är felaktig är det din skyldighet att rätta till det.
Det är ju inte Transportstyrelsen som har gjort fel, utan du själv eftersom det är din skyldighet att se till att du vet vem du gör affär med.

Man ska aldrig ta lätt på en bilaffär.
Ordentliga papper, ID-kontroll och ordning och reda är A och O.
Sköter man det så är det inga som helst bekymmer att sälja bil.

Sedan pratet om att återta den juridiska äganderätten till bilen och sedan anmäla den stulen ...
1) Bilen är inte stulen. Det är en klantigt genomförd affär som nu gått snett. Markant skillnad.

2) De åtalspunkter som kan vara aktuella rör snarare urkundsförfalskning och bedrägligt beteende från köparens sida. Så länge betalning skett och bilen lämnas iväg frivilligt av föregående ägare så kan det aldrig bli tal om att bilen är stulen. Undantaget om bilen tillgrips av gärningsman medelst någon form av hot förstås.

Vuxenlivet är inget dagis.
Man kan inte klanta sig igenom affärer och förvänta sig att någon annan ska ta ansvar för det.
Senast redigerat av 9Femma (15 oktober 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

3 259 Inlägg
15 oktober 2010
9Femma skrev:
Att Transportstyrelsen kan backa händelseförloppet är inte det minsta märkligt.
Du som säljare är skyldig att tillgodose Transportstyrelsen med korrekt information om bilens nya ägare.
Om informationen på ett eller annat sätt är felaktig är det din skyldighet att rätta till det.
Det är ju inte Transportstyrelsen som har gjort fel, utan du själv eftersom det är din skyldighet att se till att du vet vem du gör affär med.

Man ska aldrig ta lätt på en bilaffär.
Ordentliga papper, ID-kontroll och ordning och reda är A och O.
Sköter man det så är det inga som helst bekymmer att sälja bil.

Sedan pratet om att återta den juridiska äganderätten till bilen och sedan anmäla den stulen ...
1) Bilen är inte stulen. Det är en klantigt genomförd affär som nu gått snett. Markant skillnad.

2) De åtalspunkter som kan vara aktuella rör snarare urkundsförfalskning och bedrägligt beteende från köparens sida. Så länge betalning skett och bilen lämnas iväg frivilligt av föregående ägare så kan det aldrig bli tal om att bilen är stulen. Undantaget om bilen tillgrips av gärningsman medelst någon form av hot förstås.

Vuxenlivet är inget dagis.
Man kan inte klanta sig igenom affärer och förvänta sig att någon annan ska ta ansvar för det.

åååh en paragrafryttare! wink

Hur ska myndigheterna kunna bevisa att enbart papprena bytte tillbaka ägare och inte fordonet?? Du verkar ju ha bra insikt i "vuxenlivet" så du kan väl berätta hur han ska göra?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

342 Inlägg
15 oktober 2010
Vad sägs om att göra precis det TS redan har gjort?
Hålla en fast dialog med Transportstyrelsen och i nästa skede polisen och säga precis som det är, istället för att hitta på felaktiga ägarbyten och stöldanmälningar hit och dit?

För även om stöldanmälan i sig inte är aktuell så är det ändå ett polisärende, då det inledningsvis rör sig om urkundsförfalskning, vilket är ett rätt allvarligt brott.

Min poäng är att detta vid det här laget redan finns loggat hos Transportstyrelsen.
De har kontakt med båda parter och om ingen anmälan om urkundsförfalskning i ärendet har inkommit till polisen så skulle jag ta det som ett tecken på att bedragaren på plats och den felaktigt utpekade juridiske nya ägaren är i samspel med varandra.

Jag menar - skulle du inte anmäla till polisen om du fick kännedom om att någon annan utger sig för att vara dig och gör affärer i ditt namn?
Varför skulle man inte göra en sådan anmälan, förutsatt att du har rent mjöl i påsen?

I ett sådant läge är det helt enkelt förbaskat onödigt att börja gröta i det med någon tveksam egen lösning.
När saker faktiskt finns loggat hos myndigheter är risken att du bara gräver en totalt onödig grop åt dig själv genom tveksamma handlingar, med risk att bli föremål för utredning själv.

Nej, för dialog med myndigheterna och se till att samtalen på ett eller annat vis blir loggade, så att datum för bestridande tydligt framgår.
Då kan man slippa mycket skit som bilens olovliga brukare kan ställa till med under tiden.

Personligen, högst personligen, tycker jag det har mer med självbevarelsedrift att göra än paragafryttare.
Men det är jag det.
Senast redigerat av 9Femma (15 oktober 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

3 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
Killen som blivit skriven på bilen har från början polisanmält det hela, urkundsförfalskning mot killen som köpte bilen av mig som vi ändå aldrig kommer att få tag i om det nu inte är samma kille...skrivs bilen tillbaka på mig så kan jag ju bara kontakta polisen o försöka göra det bästa av det här. Pratat med jurist o han påstår att man ändå kanske kan skriva den som stulen fast jag fått pengar för den för att killen är en bedragare och troligtvis tagit bilen utomlands...ja ja vi får se jag håller er uppdaterade, har aldrig varit med om något liknande men tackar för alla tips hitills.

3 259 Inlägg
15 oktober 2010
9Femma skrev:
Vad sägs om att göra precis det TS redan har gjort?
Hålla en fast dialog med Transportstyrelsen och i nästa skede polisen och säga precis som det är, istället för att hitta på felaktiga ägarbyten och stöldanmälningar hit och dit?

För även om stöldanmälan i sig inte är aktuell så är det ändå ett polisärende, då det inledningsvis rör sig om urkundsförfalskning, vilket är ett rätt allvarligt brott.

Min poäng är att detta vid det här laget redan finns loggat hos Transportstyrelsen.
De har kontakt med båda parter och om ingen anmälan om urkundsförfalskning i ärendet har inkommit till polisen så skulle jag ta det som ett tecken på att bedragaren på plats och den felaktigt utpekade juridiske nya ägaren är i samspel med varandra.

Jag menar - skulle du inte anmäla till polisen om du fick kännedom om att någon annan utger sig för att vara dig och gör affärer i ditt namn?
Varför skulle man inte göra en sådan anmälan, förutsatt att du har rent mjöl i påsen?

I ett sådant läge är det helt enkelt förbaskat onödigt att börja gröta i det med någon tveksam egen lösning.
När saker faktiskt finns loggat hos myndigheter är risken att du bara gräver en totalt onödig grop åt dig själv genom tveksamma handlingar, med risk att bli föremål för utredning själv.

Nej, för dialog med myndigheterna och se till att samtalen på ett eller annat vis blir loggade, så att datum för bestridande tydligt framgår.
Då kan man slippa mycket skit som bilens olovliga brukare kan ställa till med under tiden.

Personligen, högst personligen, tycker jag det har mer med självbevarelsedrift att göra än paragafryttare.
Men det är jag det.

Anledningen till att anmäla den stulen, vilket jag inte tror är några problem att få göra om man berättar sin historia, är enbart för att få en chans att få den tillbaka, vilket är i stort sett omöjligt om den inte "märks" som stulen! Enda tänkbara scenariot är väl om den står parkerad mitt i vägen nånstans så att ägaren blir kontaktad, är den stulen så kontaktas man oavsett om den står snyggt på en parkeringen etc etc!

Det är liksom inte mord det handlar om så att ta allt på så fullt allvar som du gör känns lite överdrivet, då(om jag var TS) det mig personligen inte skulle spela nån roll om bilen kom till rätta eller inte då jag ändå fått betalt för den, får jag den tillbaka är det ett plus! Och det är mycket större chans att den kommer tillrätta om den är anmäld som stulen!(om den är stulen eller ej är en tolkningsfråga)

Lugn o fin, jag skojade bara om det där med paragrafryttare! big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

3 259 Inlägg
15 oktober 2010
jerkan800 skrev:
Killen som blivit skriven på bilen har från början polisanmält det hela, urkundsförfalskning mot killen som köpte bilen av mig som vi ändå aldrig kommer att få tag i om det nu inte är samma kille...skrivs bilen tillbaka på mig så kan jag ju bara kontakta polisen o försöka göra det bästa av det här. Pratat med jurist o han påstår att man ändå kanske kan skriva den som stulen fast jag fått pengar för den för att killen är en bedragare och troligtvis tagit bilen utomlands...ja ja vi får se jag håller er uppdaterade, har aldrig varit med om något liknande men tackar för alla tips hitills.

Om du inte är helt hundra på att han som står som ägare på bilen just nu är samma person som i verkligheten är den som köpte bilen av dig så tycker jag att du ska göra dig säker på det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Sök