2587
Sök

Köpråd: EVO 6 el Impreza STI

41 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt och importera en bil till hösten, men jag kan inte komma fram till vad ska ha. Vill ju ha typ en "Rallybil" och då tänkte jag att EVO eller Impreza skulle vara de perfekta.... eller?

Vad är det för större skillnad mellan  EVO 6 och Impreza STI?
Vad skulle ni ha köpt?

Tack i förhand!


719 Inlägg
15 oktober 2010
#2
Vilken modell av impreza menar du? Finns en del
Senast redigerat av Vitamin (15 oktober 2010)

41 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#3
Har inte riktigt bestämt mig ang de.. Men det ska ju ligga inom samma pris som EVO 6an eller t.om billigare.


719 Inlägg
15 oktober 2010
#4
evo 6 kostar från 100tusen upp till 250tusen,  Vad har du tänkt dig för någon? svensksåld TME eller högerstyrd import?

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
15 oktober 2010
#5
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie

En gång Evo alltid Evo...

41 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#6
Vitamin skrev:
evo 6 kostar från 100tusen upp till 250tusen,  Vad har du tänkt dig för någon? svensksåld TME eller högerstyrd import?
Skrev det i början.. Det blir en import:) man hittar ju fina import evo6 för 70-80tusen


41 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#7
Dratsab skrev:
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie
Tack för svaret! Det var precis det jag vela veta:)


2 230 Inlägg
15 oktober 2010
#8
Dratsab skrev:
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie
ja jo, fast är ju en del skillnader på en GT och en STI med som han med skrev han kika på..
jag sj skulle nog tage en STI före evon fast evon är snyggare, då det verkar som det är bra mkt mer folk som får skruva med sin evo än Imprexa folket får göra. sen är boxer mysigare och hållbarare smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

41 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#9
Är det någon större skillnad mellan EVO 5 och 6?


373 Inlägg
15 oktober 2010
#10
Dratsab skrev:
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie
Nja, andra kolvar är det men vevstakarna är exakt samma som GT, bromsar är samma på vanliga STI men Type R och RA med den större R180 bakdiffen har andra 2kolv bakbromsar och grövre hubbar och drivaxlar bak. Dock så ska STIn ha aluminiumok från fabrik, men det verkar som vissa inte har det ändå. smile Men det påverkar endast vikten på oken ju.

Att jämföra en GT med en evo är ju lite fel också, GT kostade väll typ hälften av vad en Evo kostade. (GT kostade runt 220 ny) sen kanske din GT inte var i världens bästa skick heller vilket gör det ännu mer fel, din evo verkar ju vara några snäpp fräschare tycker jag. wink

Provade en GT som hade gått 11k en gång i tiden, ungefär samma (pissdåliga enligt mg) skick som många GTs är i idag, skillnaden mellan den och den som jag sedan köpte var ENORM.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (15 oktober 2010)

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
16 oktober 2010
#11
ImprezaGC8 skrev:
Dratsab skrev:
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie
Nja, andra kolvar är det men vevstakarna är exakt samma som GT, bromsar är samma på vanliga STI men Type R och RA med den större R180 bakdiffen har andra 2kolv bakbromsar och grövre hubbar och drivaxlar bak. Dock så ska STIn ha aluminiumok från fabrik, men det verkar som vissa inte har det ändå. smile Men det påverkar endast vikten på oken ju.

Att jämföra en GT med en evo är ju lite fel också, GT kostade väll typ hälften av vad en Evo kostade. (GT kostade runt 220 ny) sen kanske din GT inte var i världens bästa skick heller vilket gör det ännu mer fel, din evo verkar ju vara några snäpp fräschare tycker jag. wink

Provade en GT som hade gått 11k en gång i tiden, ungefär samma (pissdåliga enligt mg) skick som många GTs är i idag, skillnaden mellan den och den som jag sedan köpte var ENORM.
Ah ja jo de var ju ett tag sen man var i impreza träsket så det mesta har man ju glömt haha smile bra att du rättade mig.

Jo de är ju lite fel att jämnföra en GT med en Evo men då han frågade om skillnader mellan evo och impreza så gav ja ju vad ja själv vet i dagens läge då ja inte kört/ägt en STI eller R/RA smile

Min impreza var i rätt gott skick faktiskt! hade ju gått 10500 när ja köpte den om ja inte minns galet. Funkade felfritt osv men kändes som den var väl använd av folket innan minst sagt, dock jävligt pigg :)dock är den inte alls i samma klass som en evo V/VI inte ens i närheten. Type R/RA är nog lite närmare skulle jag tro. jag är jävligt glad att slippa rosten på bakskärmarna iaf big_smile

Skillnaden mellan evo V och VI är inte alls stor. Samma Chassi, bromsar. Det som skiljer dem åt är vingen och fronten.

Evo V kolvar+stakar är starkare än VIans. Dock är det några små uppgraderingar totalt i VIans motor dock inget märkbart.

Att evo åkare mekar mer än vad impreza åkarna gör är nog mer eller mindre skit snack. Allt beror på bilens skick och hur petig man är att hålla den i superduperskick och hur man använder den dagligen osv

Om du ska trimma tycker jag att du ska välja Evo då dem i mitt tycke är hållbarare i drivlinan. Finns folk som kör med org drivlina på 650+++ hk i motorn och de är ju inte så pjåkigt! ska du köra steg1 så är de nog ingen större skillnad på dem två förutom att evon förblir utan turbolagget som imprezan lider av (vad jag vet sen innan av min GT)

Men kom ihåg att jag bara kan jämnföra med en GT och en evo V finns säkert fler här inne som har ägt andra STI/Type R/RA som kan säga tvärtom... men de är iaf vad jag tycker bästa är ju om du åker över med en liten lista på bilar som du är intresserad av och testar själv och jämnför sen är de väl bara att bestämma sig antar jag smile

Nu vart det mycket text, sorry!

Mvh
Tommie

En gång Evo alltid Evo...

41 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#12
Hitta http://www.lancerregister.com/mlr_showm … amp;id2=12 och ser att det inte alls är så stor skillnad mellan EVO 5 och 6 smile


yrkeschaufför
709 Inlägg
24 december 2010
#13
Dratsab skrev:
Ptja jag har ägt en GT och nu äger jag en Evo V och måste säga att jag är mer nöjd med evon än va jag var med imprezan.

Bättre chassi, väghållning, bättre utseende, hållbarhet i v-låda, trimvänlig, skönare stolar, bättre bromsar osv osv allt detta är bättre än en GT org.

Om du ska ha en impreza och gillar de äldre utseendet skulle jag satsa på en type R eller RA då dem kommer med smidda kolvar och stakar om ja inte minns fel org, lite bättre bromsar osv

Men evo > impreza alla dagar i veckan! responsen i en evo är sjuk, ecutek steg 1, 3" från turbon, steg 1 koppling sen åker du ifrån det mesta även om du gör det redan med en original evo smile

Mvh
Tommie
orättvist att jämföra en impreza gt med en evo tycker jag, du kan inte en jämföra Gt med STI helt olika bilar,
äger nu en impreza wrx och jag måste säga att jag är nöjd med bilen i överlag,
men jag tror ändå att jag var mer näöjd med min evo 1 RS  den vägde 1100 kg med 300 hk så det är nog därför jag saknar evon, men nu är min impreza lite till knölad tongue

positivt subaru:
billigare att köpa, du får en 01 impreza till samma pris som en 95a evo TYP
går riktigt bra trots sina futtiga 218 hk alltså WRXen
stadigt chassi
bra väghållning.
någon påpekade subarus v låda/koppling, det är inge bra grejjer men evon är inte bättre,
jag har alltid bytt mina kopplingar till kopplingar som tål drygt 700nm det håller;)

positivt evo:
det är som listan före förutom att evon har en bättre 4wd och går i allmänhet bättre med sina 280 hk orginal.
och enligt mig en aning snyggare, men är dyrare att köpa och dyrare kaross delar,


enda riktiga nackdelen med subarun är att det är boxermotor, den låter sjukt mysigt men blir det havveri så kostar det multum tongue
Senast redigerat av volvonisse440 (24 december 2010)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

373 Inlägg
24 december 2010
#14
volvonisse440 skrev:
någon påpekade subarus v låda/koppling, det är inge bra grejjer men evon är inte bättre,
jag har alltid bytt mina kopplingar till kopplingar som tål drygt 700nm det håller;)
Kopplingen håller men dreven i växellådan går i tiotusen bitar...

Kör med org koppling istället så sparar du på lådan, bättre att kopplingen slirar än att dreven lämnar församlingen.

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 december 2010
#15
ImprezaGC8 skrev:
volvonisse440 skrev:
någon påpekade subarus v låda/koppling, det är inge bra grejjer men evon är inte bättre,
jag har alltid bytt mina kopplingar till kopplingar som tål drygt 700nm det håller;)
Kopplingen håller men dreven i växellådan går i tiotusen bitar...

Kör med org koppling istället så sparar du på lådan, bättre att kopplingen slirar än att dreven lämnar församlingen.
jo det kan mycket väl stämma men om inte jag miss minne mig är det olika låor på gt och wrx, det är härdade kuggar i wrx låda och med nått speciellt material, nu är inte jag expert på området, men jag vet av egen erfarenhet att orginal kopplingen är skräp tongue iaf på sommaren tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

373 Inlägg
24 december 2010
#16
volvonisse440 skrev:
ImprezaGC8 skrev:
volvonisse440 skrev:
någon påpekade subarus v låda/koppling, det är inge bra grejjer men evon är inte bättre,
jag har alltid bytt mina kopplingar till kopplingar som tål drygt 700nm det håller;)
Kopplingen håller men dreven i växellådan går i tiotusen bitar...

Kör med org koppling istället så sparar du på lådan, bättre att kopplingen slirar än att dreven lämnar församlingen.
jo det kan mycket väl stämma men om inte jag miss minne mig är det olika låor på gt och wrx, det är härdade kuggar i wrx låda och med nått speciellt material, nu är inte jag expert på området, men jag vet av egen erfarenhet att orginal kopplingen är skräp tongue iaf på sommaren tongue
WRX har också en rätt klen låda, men det stämmer att det är uppdaterade drev från och med en viss årsmodell av WRX, men inte i närheten av lika starka lådor som dom 6 växlade STI lådorna.

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 december 2010
#17
big_smile men wrx lådan pallar nog inte så länge i en sti tongue  fan vad körsugen jag blir dåe tongue  kolla vad fin min är yikes sad

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.


Sök