3692
Sök

B230fb klippa remen till ac:n

667 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har Ac i bilen blir bilen lite snålare på bensin om jag klipper remmen till ac:n funkar inte men snurrar ändå? drar inte spec med bensin men minsta kronan man kan spara så vill man ju kunna göra det.
Så frågan är om han blir lite snålare om jag tar bort remmen.

Mvh.// Tobias


296 Inlägg
15 oktober 2010
#2
nja jag vet inte riktigt om det är rätt lösning på problemet wink du kanske bara ska fylla den igen och vips så har du ac? wink annars så, ja i teorin skulle det fungera men vet inte om det är rekomenderat eftersom packningarna i pumpen torkar ihop och om du ska använda den igen så kommer den att läcka som ett soll wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 oktober 2010
#3
Rätt onödigt, för om du inte startar ac:n eller om du har för lite gas i systemet så snurrar inte kompressorn, utan bara själva remhjulet

Jonas

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 oktober 2010
#4
Japp kompressorn gör inget motstånd så länge den inte används, så det spelar egentligen ingen roll om du låter remmen sitta kvar eller inte


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 oktober 2010
#5
men rätta mig om ja har fel men man sparar väl ca 3 hk på att ta bort remmen därimot ?

C H E V R O L E T <3

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
15 oktober 2010
#6
Children-Of-Bodom skrev:
men rätta mig om ja har fel men man sparar väl ca 3 hk på att ta bort remmen därimot ?

3 hästkrafter.......knappt märkbart!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
15 oktober 2010
#7
volvo_245_racing skrev:
Har Ac i bilen blir bilen lite snålare på bensin om jag klipper remmen till ac:n funkar inte men snurrar ändå? drar inte spec med bensin men minsta kronan man kan spara så vill man ju kunna göra det.
Så frågan är om han blir lite snålare om jag tar bort remmen.

Mvh.// Tobias

Ge fan i att använda AC:n bara!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 oktober 2010
#8
Vettemannen skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
men rätta mig om ja har fel men man sparar väl ca 3 hk på att ta bort remmen därimot ?

3 hästkrafter.......knappt märkbart!

/Benny

Well syftade inte om det märks eller inte. Var bara allmänt nyfiken på om det är en myt eller ej !

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 oktober 2010
#9
Varför inte ta bort remmen och testa? ACn drar mycket när den jobbar, men kanske inte om den bara snurrar med.

Hur fungerar din värmeisolerande packning förresten? Jag har ju slutat tillverka nu, men jag har ju ett gäng B230packningar kvar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 oktober 2010
#10
du vinner definitivt inga 3 hk. kanske 0,5 hk isåfall.
dumt att klippa remmen, du använder ju inte ac:n eller hur? då drar den ingen extra soppa iheller.
ska du göra en b230fb bränslesnålare ska du ta bort höfläkten och sätta elfläkt, byta olja och filter, byta växellådsolja och diffolja, byta stift och tändkablar.

vips så drar den märkbart mindre bränsle


667 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#11
mk2_power skrev:
du vinner definitivt inga 3 hk. kanske 0,5 hk isåfall.
dumt att klippa remmen, du använder ju inte ac:n eller hur? då drar den ingen extra soppa iheller.
ska du göra en b230fb bränslesnålare ska du ta bort höfläkten och sätta elfläkt, byta olja och filter, byta växellådsolja och diffolja, byta stift och tändkablar.

vips så drar den märkbart mindre bränsle

Han drar ju inte mycket bensin för en gammal volvo, dem andra volvo bilarna jag haft har dragit runt 1,3-1,6 945an jag har nu drar sist jag tankade 0,97 per mil. men när man ser att folk fått ner dem till 0,8 så ska det väl inte vara omöjligt att göra den lika snål. farsans 945a går på 0,74 långkörning


Trött
267 Inlägg
16 oktober 2010
#12
volvo_245_racing skrev:
men när man ser att folk fått ner dem till 0,8 så ska det väl inte vara omöjligt att göra den lika snål. farsans 945a går på 0,74 långkörning

Det har med högerfoten att göra också. Förra ägarn på min 855:a sa att aldrig fått ner den under 0.9. Själv åker jag på 0.7 - 0.8...

925 Inlägg
16 oktober 2010
#13
mk2_power skrev:
du vinner definitivt inga 3 hk. kanske 0,5 hk isåfall.
dumt att klippa remmen, du använder ju inte ac:n eller hur? då drar den ingen extra soppa iheller.
ska du göra en b230fb bränslesnålare ska du ta bort höfläkten och sätta elfläkt, byta olja och filter, byta växellådsolja och diffolja, byta stift och tändkablar.

vips så drar den märkbart mindre bränsle

3 hk kan det faktiskt vara När kompressorn går. Men inte när den är avslagen, då är det bara friktionen som krävs för att snurra remmen runt ett hjul, typ 0,05 hk.

Precis vid startögonblicket drar vissa ac kompressorer ca 10hk....

Mats

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
16 oktober 2010
#14
ta bort remmen ta bort kompressorn, ta bort slangarna om du inte ska använda den .. om det spar soppa? nee kanske inte men varför ha den kvar?

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

110 Inlägg
16 oktober 2010
#15
Så svenska folket påstår om man tar bort ac remmen o allt de där tjafs så tar bilen mindre soppa????? o fler hk??? hmmz litta o säker på detta....de e ju lika med o ta bort förarstolen så vips så drar bilen 2 dl mindre....

1 217 Inlägg
16 oktober 2010
#16
Neett skrev:
Så svenska folket påstår om man tar bort ac remmen o allt de där tjafs så tar bilen mindre soppa????? o fler hk??? hmmz litta o säker på detta....de e ju lika med o ta bort förarstolen så vips så drar bilen 2 dl mindre....

Du verkar ju insatt i ämnet,   (paus)   NOT!


Om du har en ac-kompressor som belastar motorn genom att kräva drivkraft så är det ju självklart att motorn jobbar mindre utan den belastningen.

Mindre belastning= mindre bränsleåtgång.
Visserligen är det extremt lite skillnad men det blir likförbaskat en skillnad.


Trött
267 Inlägg
16 oktober 2010
#17
Neett skrev:
Så svenska folket påstår om man tar bort ac remmen o allt de där tjafs så tar bilen mindre soppa????? o fler hk??? hmmz litta o säker på detta....de e ju lika med o ta bort förarstolen så vips så drar bilen 2 dl mindre....

Effekten i motorn ökar ju inte såklart, men man får ett bättre förhållande vikt/hk. Så om man plockar bort saker som väger, t ex förarstolen, så blir bilen lättare och drar därmed mindre soppa då det krävs mindre energi för motorn att komma upp i varv och hålla sig där om man åker i t ex 90 km/h. Bilen kan dock bli svårkörd utan förarstol. smile

110 Inlägg
16 oktober 2010
#18
okey jag har inte märkt ngn skillnad på mina bilar o ta bort ac remmen....tycker de verkar skumt...de e kankse så folk inbillar sig o tar bort remmen sen rör dem inte gasen när dem gasar....inte vet jag..!!!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 oktober 2010
#19
Neett skrev:
okey jag har inte märkt ngn skillnad på mina bilar o ta bort ac remmen....tycker de verkar skumt...de e kankse så folk inbillar sig o tar bort remmen sen rör dem inte gasen när dem gasar....inte vet jag..!!!

kör man 3 mil om året märker man ingenting men när man kommer upp i 3k mil om året det är då det märks


925 Inlägg
17 oktober 2010
#20
Åter igen, AC går bara tungt när den startas!
Avslagen AC ger ingen effektförlust.
Vill man vinna någonting så är det bättre att ta bort hela anläggningen. Vissa bilar väger anläggningen ca 50-70kg. Det gör en "liten" skillnad

Mats


Sök