2478
Sök

740 gle hackar fram, varför?!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
1 november 2010
#61
Hannah_ skrev:
MCMLXXXII skrev:
Hannah_ skrev:

Kan den gå ryckigt pga den med ? eller är det bara att den är svårstartad då ? tongue

Ryckig gång kan de bli med dålig spole. Om tändspolen blir för varm så levererar den inte tillräckligt med ström till fördelaren, vilket leder till dålig gnista på tändstiften.

Men om den går ryckigt när den är kall då ? eller blir spolen varm med en gång ? tongue

Om den är riktigt dålig kan den bli varm rätt fort, men direkt från start tror jag inte det. Kan ju vara nån kortslutning i spolen också. Hoppas det löser sig snart smile

Mvh Thomas

58 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#62
MCMLXXXII skrev:
Hannah_ skrev:
MCMLXXXII skrev:

Ryckig gång kan de bli med dålig spole. Om tändspolen blir för varm så levererar den inte tillräckligt med ström till fördelaren, vilket leder till dålig gnista på tändstiften.

Men om den går ryckigt när den är kall då ? eller blir spolen varm med en gång ? tongue

Om den är riktigt dålig kan den bli varm rätt fort, men direkt från start tror jag inte det. Kan ju vara nån kortslutning i spolen också. Hoppas det löser sig snart smile

Hmm okej. för den går sämst vid nystart, o sen bara rätt så dåligt när den är varm tongue Aah hoppas ja med.


Ödesutmanare
389 Inlägg
1 november 2010
#63
Turbocarlqvist skrev:
de borde inte va lamdan för cpar den ur så dör hela bilen däremot kan du ta av jorden på batteriet i 1 minut för att nolla alla boxar i bilen ja tror mer på ett bränsleproblem eller tändning. Börja med att kolla gnistan på alla stift,bränslerelä. och tändmodul.

Hela bilen dör inte om lambdan "cpar" ur, bilen går ojämnt men dör inte, jag körde utan lambda 2 dagar, gick skit men den gick.

Min höll på sådär också, sen sa luftmassemätaren upp sig, sedan svänghjulsgivarn.
Men min började hacka riktigt mycket och sedan började den dö på gas, och tillslut ville den inte mer alls.
Tog ett par dagar innan den sa upp sig.

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

58 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#64
Widing_ skrev:
Turbocarlqvist skrev:
de borde inte va lamdan för cpar den ur så dör hela bilen däremot kan du ta av jorden på batteriet i 1 minut för att nolla alla boxar i bilen ja tror mer på ett bränsleproblem eller tändning. Börja med att kolla gnistan på alla stift,bränslerelä. och tändmodul.

Hela bilen dör inte om lambdan "cpar" ur, bilen går ojämnt men dör inte, jag körde utan lambda 2 dagar, gick skit men den gick.

Min höll på sådär också, sen sa luftmassemätaren upp sig, sedan svänghjulsgivarn.
Men min började hacka riktigt mycket och sedan började den dö på gas, och tillslut ville den inte mer alls.
Tog ett par dagar innan den sa upp sig.

hmm okej. för min har hållt på så ett par veckor nu tongue


huh?
10 427 Inlägg
1 november 2010
#65
Trådskaparen har en 740 GLE -86 med B230E, dvs ingen lamdasond eller annat elektroniskt
förutom själva tändsystemet.

Dåliga tätningar/oringar runt spridarna kan bidra till att motor går ryckigt.
Sitter en liten och en lite större oring på varje spridare. Dessa blir stenhårda
med åldern och tätar dåligt, kan vara lönt att byta. Kräver lite milt hand-våld
för att presa ur dem ur plasthållarna men det går smile Tror inte tätningarna var
så dyra heller.


58 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#66
steifan skrev:
Trådskaparen har en 740 GLE -86 med B230E, dvs ingen lamdasond eller annat elektroniskt
förutom själva tändsystemet.

Dåliga tätningar/oringar runt spridarna kan bidra till att motor går ryckigt.
Sitter en liten och en lite större oring på varje spridare. Dessa blir stenhårda
med åldern och tätar dåligt, kan vara lönt att byta. Kräver lite milt hand-våld
för att presa ur dem ur plasthållarna men det går smile Tror inte tätningarna var
så dyra heller.

Precis tongue Hmm okej. Får kolla över det då! Tack (:


huh?
10 427 Inlägg
1 november 2010
#67
Kanske ska nämna grejerna jag bytte på min gamle 740 GLE -88 (B230E, ~30000mil) som jag hade som förstabil som rör vid tändning/bränslesystem pga att bilen gick lite ryckigt:

Fördelarlock (även hela fördelaren faktiskt, pga "handhavandefel")
Rotor
Tändkablar
Bränslefilter (bredvid pumpen under bilen)
Oringarna till spridarna
Samt att jag rengjorde luftvågen eller vad man nu vill kalla den, luftmängdsmätaren.

Oringarna till spridarna gjorde nog mest smile

Sen kan det vara lönt att veta att tändstiften ska bytas
med 1000milsintervaller på de gamla motorerna.


21 761 Inlägg
1 november 2010
#68
Eftersom filtret ännu inte är bytt så får vi se om det blir någon förbättring när det jobbet är gjort också. smile

Förresten, när man sätter tillbaka spridarhållarna så får man inte vara för hårdhänt, då kan "plasteländet" gå sönder. wink

58 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#69
Drönirettab skrev:
Eftersom filtret ännu inte är bytt så får vi se om det blir någon förbättring när det jobbet är gjort också. smile

Förresten, när man sätter tillbaka spridarhållarna så får man inte vara för hårdhänt, då kan "plasteländet" gå sönder. wink

är spridarhållarna samma som oringarna? x) hejohå jag kan mycket om bilar wink


58 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#70
steifan skrev:
Kanske ska nämna grejerna jag bytte på min gamle 740 GLE -88 (B230E, ~30000mil) som jag hade som förstabil som rör vid tändning/bränslesystem pga att bilen gick lite ryckigt:

Fördelarlock (även hela fördelaren faktiskt, pga "handhavandefel")
Rotor
Tändkablar
Bränslefilter (bredvid pumpen under bilen)
Oringarna till spridarna
Samt att jag rengjorde luftvågen eller vad man nu vill kalla den, luftmängdsmätaren.

Oringarna till spridarna gjorde nog mest smile

Sen kan det vara lönt att veta att tändstiften ska bytas
med 1000milsintervaller på de gamla motorerna.

Okej. Ah vi har ju bytt fördelarlock, rotor, tändkablar och bränslepumpen som sitter under föraren. Men inte filtret. 
Får höra med mina kompisar som grejar med den om dom kan kolla på det andra. hehe wink


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 november 2010
#71
99% säkert O-ringarna.. var det på min.. samt så kan man se över Co/halt.. bränslemängd.. finns en liten skruv för det.. dock måste de mätas...


21 761 Inlägg
2 november 2010
#72
Hannah_ skrev:
är spridarhållarna samma som oringarna?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1014180  Där är en (tyvärr lite oskarp) bild på en av hållarna på min motor, har likadan motor som du fast en 240-86. smile

58 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#73
Drönirettab skrev:
Hannah_ skrev:
är spridarhållarna samma som oringarna?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1014180  Där är en (tyvärr lite oskarp) bild på en av hållarna på min motor, har likadan motor som du fast en 240-86. smile

Aah okej. för dom sitter rätt löst på min tongue eller ah. dom går att vicka på. ska de gå o göra de ? smile


21 761 Inlägg
2 november 2010
#74
Om de går att vicka på så kan de ha gått av, det ska inte gå att vicka märkbart på dem om skruven sitter som den ska och hållaren är hel. En av mina hållare gick av när jag monterade nya tätningar, ganska lätt hänt om man är hårdhänt. smile

Kolla om hållarna är spruckna eller så.

58 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#75
Drönirettab skrev:
Om de går att vicka på så kan de ha gått av, det ska inte gå att vicka märkbart på dem om skruven sitter som den ska och hållaren är hel. En av mina hållare gick av när jag monterade nya tätningar, ganska lätt hänt om man är hårdhänt. smile

Kolla om hållarna är spruckna eller så.

okej, får kolla påt då smile



Sök