2886
Sök

Ny bilstereo, AUX ingången är...?

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hej.

Har just kopplat in en "ny" stereo i bilen, det är en Clarion DXZ588RUSB.
Det står i instruktionsboken att den har en AUX-ingång, men jag undrar vars den är?

På baksidan av själva huvudenheten fanns det en sladd med en sådan ingång, men den har jag ju tryckt fast till antennkabeln. Kanske inte behövs, kanske har inbyggd antenn eller vad man ska säga? Har faktiskt ingen aning. I och för sig är det väldigt sällan jag lyssnar på radio.

Men min fråga är, är det kontakten på baksidan av HU:n som är AUX-ingången? För på framsidan finns det då inga sådana ingångar. Och vad jag kan komma ihåg så var det inga andra ingångar på baksidan av HU:n heller.

Tänkte nämligen koppla telefonen till stereon, och köra spotify i bilen då och då.

Och när jag lika gör denna tråden så kan jag ju ta en till fråga också.

Såg ut som att det var 2 ingångar för ISO-kablaget, stämmer det eller är den andra ingången för nånting helt annat? Gick bara att använda en av ingångarna, så kan tänka mig att den andra ingången är ifall jag skulle ha haft en annan ISO.

Hoppas på svar, tacksam för det!

Ha det. smile

9 108 Inlägg
17 oktober 2010
Aux-ingången sitter oftast på baksidan jupp, så du behöver en annan kabel till din telefon. Från rca till 3,5mm hörlursplugg antagligen. Auxen har ingenting med radion att göra så där vet jag inte riktigt vad du menar roll

Den andra ingången till ISO är inget att bry sig om, tror det kan vara till för om man har rattstyrning eller handsfree och sådant roll

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Ah, okej!
Kom på mig själv just nu att jag förklarat väldigt rörigt just angående AUX/Antennkabeln. Kom på att det var en lös kabel också, så antagligen är det AUX då. smile Nåja, tack för det snabba svaret i alla fall. smile

Blir att införskaffa en sådan kabel i veckan då, så kan jag poppa spotify också.. :-D

Du kan låsa tråden nu smile

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Eller förresten, lås inte smile

En till fråga.. Den där andra ISO-ingången jag snackade om var tydligen för RCA. Ser ut så här, om det syns bra på denna lilla bilden... : http://www.clarion.com/gb/en/Product_Profile/6ch,0.jpg

Är visst 6 lågnivå utgångar, härligt. Men jag saknar tydligen just dom kablarna.. tongue Och jag kan inte få tag i dom heller, för jag tog stereon ur en bil på jobbet (bilfirma). Undrar om det går att köpa detta kit löst? Känns onödigt att punga ut 2100 kr för en helt ny HU + kablar o dyl.. tongue

Edit: Syntes visst väldigt dåligt på bilden.. Men det är 6 kablar som går in i en liten vit kontakt, som jag sedan trycker in bak i stereon smile
Senast redigerat av arvidh (17 oktober 2010)

22 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Ah, så pass.
Njae.. Vi har varit det iaf. Men vi kan nog beställa det iaf, om inte så får jag väl beställa genom jobbet hos Laitis eller Meca.. Nåja, du gav mig ett tips på vägen iaf.. big_smile Tack!

Sök