2914
Sök

Billig och Enkel trimmning?

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har precis fått en 740 GL 1990, och då en GL är inte direkt världens roligaste bil, det måste ju erkännas..

Jag undrar därför om ni vet några billiga och enkla saker man kan göra för att få ut lite mer kraft ut B230F motorn.

(Vet inte om detta är rätt kategori men jag tyckte att den verkade höra ihop med min fråga)


415 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Stoppa in bättre kam för nån hundrig tillsammans med en ny ventilkåpspackning är väl det som ger mest effekt per krona.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#3
Super40 skrev:
Stoppa in bättre kam för nån hundrig tillsammans med en ny ventilkåpspackning är väl det som ger mest effekt per krona.

Skulle du kunna specificera "bättre" ? smile


206 Inlägg
17 oktober 2010
#4
Det billigaste trimmet, i alla lägen, är att göra sig av med onödig vikt.

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#5
Kax skrev:
Det billigaste trimmet, i alla lägen, är att göra sig av med onödig vikt.

Några bra exempel?

Har sett killar som borrat bort plåt osv. men är det verkligen lagligt?


206 Inlägg
17 oktober 2010
#6
CalleBlom skrev:
Kax skrev:
Det billigaste trimmet, i alla lägen, är att göra sig av med onödig vikt.

Några bra exempel?

Har sett killar som borrat bort plåt osv. men är det verkligen lagligt?

Jag var en smula ironisk. Trotts att det är väldigt sant!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 oktober 2010
#7
finns ingen billig och enkel trimning av gamla GL, men släng ut reservhjul och neonprydda 12" baslådor etc, fixa tag i en V-kam eller liknande, sitter i B230E motorerna och brukar kosta 200 på skroten. Kommer inte göra underverk, men originalkammen i 230F är den suraste kammen som finns.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#8
Det är ingen som vet hurvida man får byta motor osv ?

Har hört från en att 740 innan 88 utan katalysator går bra att sätta turbo i men inte nyare, stämmer det?


347 Inlägg
18 oktober 2010
#9
CalleBlom skrev:
Det är ingen som vet hurvida man får byta motor osv ?

Har hört från en att 740 innan 88 utan katalysator går bra att sätta turbo i men inte nyare, stämmer det?

Då är nog ett enklare (och mer lagligt) allternativ att sälja aset och köpa en tic wink


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 oktober 2010
#10
sälj den och köp en 16v. drar mindre soppa, bra med effekt och ändå billig försäkring


- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#11
Båda de senaste svaren är inte speciellt billigt ? wink


8 250 Inlägg
18 oktober 2010
#12
CalleBlom skrev:
Det är ingen som vet hurvida man får byta motor osv ?

Har hört från en att 740 innan 88 utan katalysator går bra att sätta turbo i men inte nyare, stämmer det?

Finns tusentals trådar i den frågan. Men kortfattat: jo, du kan byta motor i din 90:a. Men det blir inte direkt billigare än att byta bil .
Senast redigerat av Marlboroman (18 oktober 2010)


1 353 Inlägg
18 oktober 2010
#13
CalleBlom skrev:
Kax skrev:
Det billigaste trimmet, i alla lägen, är att göra sig av med onödig vikt.

Några bra exempel?

Har sett killar som borrat bort plåt osv. men är det verkligen lagligt?

kasta ut ALLT. baksäte innertak, dörrsidor, allt i bagageluckan, passagerarstol mittkonsoll.. byt alla rutor till plast osv osv osv..

som tidigare nämnts så är de billigaste att lätta bilen.. kostar inte en krona, och du får inte mer hästar, men bilen blir piggare med mindre vikt o rulla...

annars så finns de bra recept.

bearbetad 531 topp med vx3 kam, extraktor, spridare o hela tjofräset.. går väl landa runt en 150hk om ja inte är ute o cyklar..

att trimma sugmotor är dyrast..



Sök