2729
Sök

Framvagnsinställning...

254 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Köpte ny bil i sommras, och nu när jag bytte däck så såg jag att däcken på vänstersida var snedslitna, den drar även lite till vänster när man bromsar, antar att det behövs göras en framvagnsinställning!!

Sen tycker jag även att den känns väldigt ostadig på vägen efter däckbytet, känns nästan som om det är ishalka och bilen är på väg att tappa greppet. Kände det även lite när sommardäcken var på, men nu upplever jag det som att det blivit mer efter man bytt till vinterdäck, kan det bero på framvagnsinställningen också, eller är det nåt annat?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
254 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#3
ToTTeN skrev:
Är alla bustningar och stag i ok skick?

Bra fråga, kanske är nåt man borde kolla upp. Tack för tipset! smile

Du tror inte att det kan bero på framvagnsinställningen då? Kan inte bilen kännas ostadig på vägen om det är fel framvagnsinställning? Eller kan man utesluta det?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 oktober 2010
#4
Icebear skrev:
ToTTeN skrev:
Är alla bustningar och stag i ok skick?

Bra fråga, kanske är nåt man borde kolla upp. Tack för tipset! smile

Du tror inte att det kan bero på framvagnsinställningen då? Kan inte bilen kännas ostadig på vägen om det är fel framvagnsinställning? Eller kan man utesluta det?

Vad har pajjat framvagnsinställningen? den lär ju varit bra någon gång.

kolla upp alla bustningar/leder/stag och skit. sedan en hjulinställning! efter det så är det bara åka och vara glad att den går så bra på vägen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

254 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#5
ToTTeN skrev:
Icebear skrev:
ToTTeN skrev:
Är alla bustningar och stag i ok skick?

Bra fråga, kanske är nåt man borde kolla upp. Tack för tipset! smile

Du tror inte att det kan bero på framvagnsinställningen då? Kan inte bilen kännas ostadig på vägen om det är fel framvagnsinställning? Eller kan man utesluta det?

Vad har pajjat framvagnsinställningen? den lär ju varit bra någon gång.

kolla upp alla bustningar/leder/stag och skit. sedan en hjulinställning! efter det så är det bara åka och vara glad att den går så bra på vägen

Jo visst, den har säkert varit bra nån gång.. men jag har bara haft bilen i 4mån, och man vet ju inte vad som hänt innan jag köpte den, däcken är ju snedslitna på vänstersida, så varför kan det inte vara nödvändigt med en framvagnsinställning?

5 089 Inlägg
17 oktober 2010
#6
Är däcken sneslitna så behövs det nog kollas en hjulinställning ja.

\Lindgren

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 oktober 2010
#7
och hjulinställningen är dålig pga dåliga bustningar eller dratt emot en trotoarkant och böjt något stag eller dyligt.

eller bytt något utan att gjort hjulinställning.

lycka till

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

593 Inlägg
18 oktober 2010
#8
Att den drar snett när du bromsar kan bero på att länkarmsbussningar är slut, det är min erfarenhet iaf..
Eller om man bara byter ena länkarmen och har slitna bussningar på andra sidan så har jag iaf varit med om att det blir o dra snett vid bromsning..

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut på din bil men, som ToTTeN skrev så, kolla upp bussningar samt bromsverkan(har du ojämn bromsverkan så blir ju det gärna boven i dramat)

//Jerker

1 948 Inlägg
19 oktober 2010
#9
ToTTeN skrev:
och hjulinställningen är dålig pga dåliga bustningar eller dratt emot en trotoarkant och böjt något stag eller dyligt.

eller bytt något utan att gjort hjulinställning.

lycka till

Så du menar att du behöver ALDRIG göra en framvagnsinställning så länge du inte kört i eller bytt något? smile



Lämna in bilen till verkstad och be dom göra en inställning och samtidigt kolla över leder och bussningar.

925 Inlägg
19 oktober 2010
#10
FÖRST besiktar du framvagnen, bussningar leder, stötdämpare och fjädrar.
SEDAN lämnar man in den på framvagnsinställning.

Mats

5 710 Inlägg
19 oktober 2010
#11
mats757 skrev:
FÖRST besiktar du framvagnen, bussningar leder, stötdämpare och fjädrar.
SEDAN lämnar man in den på framvagnsinställning.

Mats

....och har man inte den kunskapen själv lämnar man in den till verkstaden och förklarar läget så löser de problemet.

MVH Jonas
..............

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 oktober 2010
#12
baltis skrev:
ToTTeN skrev:
och hjulinställningen är dålig pga dåliga bustningar eller dratt emot en trotoarkant och böjt något stag eller dyligt.

eller bytt något utan att gjort hjulinställning.

lycka till

Så du menar att du behöver ALDRIG göra en framvagnsinställning så länge du inte kört i eller bytt något? smile



Lämna in bilen till verkstad och be dom göra en inställning och samtidigt kolla över leder och bussningar.

Så länge inget är trasigt slitet varför skulle inställningen ändra sig? så svar nej har inte behövt det. när jag har märkt att det är dåliga väg egenskaper så har jag kollat vad felet är fixat det och sedan hjul inställning.

Och givetvis på busbilen när man försöker få det och ligga som man vill på vägen men det är en helt annan sak.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

5 089 Inlägg
19 oktober 2010
#13
en seriös firma kollar skickat på bussningar å leder när dom gör hjulinställning, så jag vet inte riktigt varför denna tråden blev så lång..

\Lindgren

291 Inlägg
19 oktober 2010
#14
FLindgren skrev:
en seriös firma kollar skickat på bussningar å leder när dom gör hjulinställning, så jag vet inte riktigt varför denna tråden blev så lång..

Precis, så att lämna in bilen för att kolla över framvagnen innan är ju helt onödigt..


Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 oktober 2010
#15
Hjulinställningen på många bilar bler felaktig om man exempelvis monterar en sänkningssats. Krävs alltså en hjulinställning efter såna åtgärder, detta utan att nåt har hänt eller gått sönder.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

254 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#16
Tack för alla svar!

Jag har en morbror som är fordonslärare på gymnasieskolan, så vi ska kolla framvagnsinställningen nån kväll, så det kostar ju inget för mig!

För övrigt så var det min mors gubbe som sa att det var nödvändigt med en framvagnsinställning...

1 948 Inlägg
19 oktober 2010
#17
ToTTeN skrev:
baltis skrev:
ToTTeN skrev:
och hjulinställningen är dålig pga dåliga bustningar eller dratt emot en trotoarkant och böjt något stag eller dyligt.

eller bytt något utan att gjort hjulinställning.

lycka till

Så du menar att du behöver ALDRIG göra en framvagnsinställning så länge du inte kört i eller bytt något? smile



Lämna in bilen till verkstad och be dom göra en inställning och samtidigt kolla över leder och bussningar.

Så länge inget är trasigt slitet varför skulle inställningen ändra sig? så svar nej har inte behövt det. när jag har märkt att det är dåliga väg egenskaper så har jag kollat vad felet är fixat det och sedan hjul inställning.

Och givetvis på busbilen när man försöker få det och ligga som man vill på vägen men det är en helt annan sak.

Varför rekommenderar då bmw mig att göra en framvagnsinställning minst vartannat år på min m3a? Och ja dom justerar lite varje gång... en framvagnsinställning e ju inte något man svetsar fast så det inte kan rubbas förutom om man smäller in kant och kröker något...


Sök