3764
Sök

Funderingar över bilar - eller varför man aldrig blir nöjd.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
18 oktober 2010
#21
Detta är exakt anledningen till att jag mer eller mindre lagt ner... Eller prioriterat andra intressen rättare sagt. Att stå och leta fel på andras bilar är ingen gemenskap jag är intresserad av.
Och den attityden växer tyvärr...

Sky´s the limit...

Finraggare
2 381 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#22
Jepp det är bara dig jag gnäller på Crusty för jag vet att du gillar det smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Masterworks
18 oktober 2010
#23
Jag tycker nog att folk mest säger positiva saker när man har kört en repa!  smile

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#24
Kanske för att du vinner ? tongue


6 632 Inlägg
18 oktober 2010
#25
EkF skrev:
Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Vi diskutera de på jobbet idag..om att de var bättre förr, då man använde stetoskop xD

Men tror de är den generationen som börjar komma in..allt värkar handla om turbo. Känns som kunskapen minskar lite då många värkar tro att det ända man kan få effekt ur är turbo. Personligen tycker jag det är fel att turbokonvertera bilar..

De/Dem

Finraggare
2 381 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#26
Nej det var itne bättre förr - det var vi som var bättre förr smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#27
som du säger, kör man in ett chip på en turbobil e den ju fett trimmad! yikes


7 120 Inlägg
18 oktober 2010
#28
Malheus skrev:
EkF skrev:
Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Vi diskutera de på jobbet idag..om att de var bättre förr, då man använde stetoskop xD

Men tror de är den generationen som börjar komma in..allt värkar handla om turbo. Känns som kunskapen minskar lite då många värkar tro att det ända man kan få effekt ur är turbo. Personligen tycker jag det är fel att turbokonvertera bilar..

Att säga att turbo är fel är ju lika dumt som att säga att sugmotorer är helt kassa. Båda typer har sina för och nackdelar

Finraggare
2 381 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#29
Det var väl mer frågan om själva konverteringen, dvs att gå från sug till överladdat snarare än att det är något fel på överladdet i sig.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Masterworks
18 oktober 2010
#30
Malheus skrev:
EkF skrev:
Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Vi diskutera de på jobbet idag..om att de var bättre förr, då man använde stetoskop xD

Men tror de är den generationen som börjar komma in..allt värkar handla om turbo. Känns som kunskapen minskar lite då många värkar tro att det ända man kan få effekt ur är turbo. Personligen tycker jag det är fel att turbokonvertera bilar..

Men det e ju helt ok med kompressor?  wink

6 632 Inlägg
18 oktober 2010
#31
Aerodynamik skrev:
Malheus skrev:
EkF skrev:
Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Vi diskutera de på jobbet idag..om att de var bättre förr, då man använde stetoskop xD

Men tror de är den generationen som börjar komma in..allt värkar handla om turbo. Känns som kunskapen minskar lite då många värkar tro att det ända man kan få effekt ur är turbo. Personligen tycker jag det är fel att turbokonvertera bilar..

Att säga att turbo är fel är ju lika dumt som att säga att sugmotorer är helt kassa. Båda typer har sina för och nackdelar

Säger inte att turbon är fel, men ska man ha turbo ska motorn ha de som standard

De/Dem

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#32
varför måste det vara org ?


Smålänning
7 883 Inlägg
18 oktober 2010
#33
EkF skrev:
Hollywood förstör så jävla mycket, man kollar i tidningar på cusom byggen. Men glömmer att man måste ha tid/pengar att bygga en sån bil också.

Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Nu köper man en bil, in på verkstad och servrar den för att man måste. Ingen kärlek hmm
De få som verkligen har kärlek för sina bilar är oftast de trevligaste.

Håller med.

De som är trevligast på träffar är de som håller på med gamla bilar/de som hållt på länge.
De som kan kan säga vad man har i motorn till, och få tips hur man kan få den att gå bättre.

Istället för att stå som frågetecken och säga "chipp o turbo" när man åker sugtrimmad stötstångsmotor t.ex...

Det är kärlek att leta lagerljud och spikningar med stetoskop, justera ventiler, laborera med tändinställning och olika hårda stift...

Vara blodsbroder med sin bil!

Prata med likasinnade är alltid roligt, förutom när dom blir som de som beskrivs i tråden. Visa respekt för bilintrrsset, vilken sorts bilar det än handlar om...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 oktober 2010
#34
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (18 oktober 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Finraggare
2 381 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#35
Jo men det är ju lite det jag menar, folk tycker så mycket och har inget att komma med själva eller ens försöker komma med något. Jag kör gärna med min bil (den är till för att köras) och jag är den första att skaka hand när någon är kvickare och pratar gärna efteråt...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 oktober 2010
#36
Alla bilar är entusiastbilar, det beror på hur mycket tid och kärlek man lägger ner på den!

Fast kanske inte ferarri, lambo osv. för de är färdigtrimmade!


Japanese Engineering
690 Inlägg
19 oktober 2010
#37
Malheus skrev:
Aerodynamik skrev:
Malheus skrev:

Vi diskutera de på jobbet idag..om att de var bättre förr, då man använde stetoskop xD

Men tror de är den generationen som börjar komma in..allt värkar handla om turbo. Känns som kunskapen minskar lite då många värkar tro att det ända man kan få effekt ur är turbo. Personligen tycker jag det är fel att turbokonvertera bilar..

Att säga att turbo är fel är ju lika dumt som att säga att sugmotorer är helt kassa. Båda typer har sina för och nackdelar

Säger inte att turbon är fel, men ska man ha turbo ska motorn ha de som standard

Varför det? Finns många som kör BMW Turbo,Supra NA Turbo och andra konverterade bilar vad är det för fel på de?

Man kan väl inte gå och säga att alla BMW E30 Turbo ägare är otrevliga?

Jag tycker inte det beror på vilken bil man kör då ja träffat folk med alla sorters bilar och det finns massor av bra människor bland de, Och ren logiskt så tycker jag det du säger är fel.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
19 oktober 2010
#38
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Masterworks
19 oktober 2010
#39
Thunderbird88 skrev:
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Coolast e väll att först sugtrimma och sedan slänga på en kompressor?  cool

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 oktober 2010
#40
Masterworks skrev:
Thunderbird88 skrev:
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Coolast e väll att först sugtrimma och sedan slänga på en kompressor?  cool

What!? överladdning som överladdning... antingen bygger man motorn för överladdning eller så bygger man för sug.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök