2409
Sök

Volvo pv 544 -60a 6v små fel..

48 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
Som sagt. en volvo pv 544 1960 6v..

har inget bromsljus ? lägger jag ihop kablarna som går till bromsljuskontakten så lyser det.. kan det vara något annat än att bromsljuskontakten är skrot ?

sen lyser AMP lampan (Starkt) kan det ha en sammankoppling felen ?

Och om man laddar batteriet i ca 1timme så kan man starta utan problem.. men efter en start är det så gott som tomt.. Laddar inte ??

Jord flätan till batteriet blir varm, om man kör på starten.. normalt ?? eller har jag ett onödigt motstånd i den ? och behöver byta den och kanske få till ett nytt jord ställe i torpeden ?

Nån som känner igen felen elr vet vad jag kan prova /byta/ kolla...
Säkringar är hela och fina.

Går felfritt.. och alla ljus lyser så fint men inte bromsljuset.
MEN batterit blir tomt direkt ??

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!!

Tänk på vad du säger så du inte säger det du tänker smile
MVH !


21 761 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Ivarsson_volvo skrev:
lägger jag ihop kablarna som går till bromsljuskontakten så lyser det.. kan det vara något annat än att bromsljuskontakten är skrot ?

Om det funkar när du kopplar ihop inkommande och utgående kabel på bromsljuskontakten, då bör det i så fall vara själva bromsljuskontakten som bråkar.

Ivarsson_volvo skrev:
sen lyser AMP lampan (Starkt) kan det ha en sammankoppling felen ?

Och om man laddar batteriet i ca 1timme så kan man starta utan problem.. men efter en start är det så gott som tomt.. Laddar inte ??

När AMP lyser så laddar inte generatorn, kolla att kablarna på både laddrelät och generatorn sitter som de ska och inte har trasiga höljen så att trådarna kan komma åt jord. Kolla även hur kolen ser ut i kolhållarna. Om batteriet har blivit helt urladdat flera gånger så finns även risken att det börjar vara slut och behöver bytas ut.

Bromsljuskontakten är bara en enkel mekanisk strömbrytare, med tanke på att det fungerar när du kopplar ihop kablarna så ska inte problemet med AMP ha något med detta att göra tycker jag. smile

Ivarsson_volvo skrev:
Jord flätan till batteriet blir varm, om man kör på starten.. normalt ?? eller har jag ett onödigt motstånd i den ? och behöver byta den och kanske få till ett nytt jord ställe i torpeden ?

Min far har en gammal Amazon, men jag har aldrig kännt på jordflätan vid start och kan inte säga om den brukar bli varm. Det skadar aldrig att ta loss och rengöra kontaktytan, kanske byta ut flätan om den har en massa trasiga trådar. Kika även på en eventuell jordfläta under motorn eller på sprängkåpa som borde gå till karossbalk eller liknande, den flätan kan också vara i behov av byte. smile

170 Inlägg
18 oktober 2010
#3
Drönirettab skrev:
Ivarsson_volvo skrev:
lägger jag ihop kablarna som går till bromsljuskontakten så lyser det.. kan det vara något annat än att bromsljuskontakten är skrot ?

Om det funkar när du kopplar ihop inkommande och utgående kabel på bromsljuskontakten, då bör det i så fall vara själva bromsljuskontakten som bråkar.

Ivarsson_volvo skrev:
sen lyser AMP lampan (Starkt) kan det ha en sammankoppling felen ?

Och om man laddar batteriet i ca 1timme så kan man starta utan problem.. men efter en start är det så gott som tomt.. Laddar inte ??

När AMP lyser så laddar inte generatorn, kolla att kablarna på både laddrelät och generatorn sitter som de ska och inte har trasiga höljen så att trådarna kan komma åt jord. Kolla även hur kolen ser ut i kolhållarna. Om batteriet har blivit helt urladdat flera gånger så finns även risken att det börjar vara slut och behöver bytas ut.

Bromsljuskontakten är bara en enkel mekanisk strömbrytare, med tanke på att det fungerar när du kopplar ihop kablarna så ska inte problemet med AMP ha något med detta att göra tycker jag. smile

Ivarsson_volvo skrev:
Jord flätan till batteriet blir varm, om man kör på starten.. normalt ?? eller har jag ett onödigt motstånd i den ? och behöver byta den och kanske få till ett nytt jord ställe i torpeden ?

Min far har en gammal Amazon, men jag har aldrig kännt på jordflätan vid start och kan inte säga om den brukar bli varm. Det skadar aldrig att ta loss och rengöra kontaktytan, kanske byta ut flätan om den har en massa trasiga trådar. Kika även på en eventuell jordfläta under motorn eller på sprängkåpa som borde gå till karossbalk eller liknande, den flätan kan också vara i behov av byte. smile

Den kan ladda fast lampan lyser har själv varit med om det i en pv jag har haft då var det laddrelät som gav upp och den började att ladda 16v på tomgång så batteriet kokade

48 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#4
Okej, tack för svaren.. ska kolla lite mer på relät och köpa nya flätor.. för säkerhetsskull.. åter kommer med svar..

Angående bromsljuset, bara att punga ut på en ny bromsljuskontakt då ? finns inget justerbart elr liknande som man kan pilla på ? har inte haft isär den men är det ett membran innan för den ? elr hur ser det ut ? man måste vara dyng snabb när man byter den antar ja ( om man inte vill luft )

MVH



Sök