jag hade gärna kört med subban men riskerar inte de 740 duger under vinter, en annan sak som är bra med dom är ju att det blir varmt som fan i dom när man eldar slipper frysa om tårna.. Hade en helt org 740 förra vintern som man kunde få ganska bra kas med men den var ej kapad eller agadiffad kanske skulle göra de ;D så blir man riktigt Bonde
jag har en subaru legacy turbo den driver mer bak än fram så den beter sig mer som en bakhjulsdriven då imprezorna är 50/50 på blir lite äckligare att sladda då
japp kapad och svetsad 740 så har du en otrolig kontroll vart och hur långt ner i diket baken ska åka flytta plogvallar och annat roligt efter vägarna även om de går att åka brett med enhjulsdriven också
Senast redigerat av PMPerformance (19 oktober 2010)
SIERRA MED DOHC! Varvar och härjar gärna och drar mycket mindre sås än 740 och annat skit, har åkt sierra dohc 2 vintrar, och 740 en vinter, och länge leve sierra fyfan!
Får se vad som händer, kommer kanske en söndag då man har lite och göra.. på min subba kan jag ju ställa mellan 30/70 och 50/50 men det känns ganska onödigt att köra med en bil man är rädd om, bättre med en 740..
Twoforty eller 142:a är helt klart solklara pansarvagnar som går att sladda med! Hade ruskigt kul med min 240 när den levde. Går nåt sönder så är det bara att springa in på ICA.
En 740gl typ -88/-89/-90 med slungdiff eller svetsdiff. Helt klart riktigt roligt och driftsäkert, sen gör ju inte en vx3 kam, 531 topp och extraktorrör saken sämre =p
Jag hade en 745 förra vintern och lekte med, den var fan odödlig Enda nackdelen med den var att jag låg på 3l/milen när jag körde på sjön-.-
Tänkte höra hur passa mycket en dohc motor håller för ? (Alltså om de är tåliga eller inte ) Någon som har plågat en sån riktigt hårt ?
Jag skulle nog rekommendera köra vanlig 8v motor (istället bonntrimma lite), jag och mina poalre har riktigt dåliga erfarenhter av just 16v dohc motorerna. De strular, knackar, kamremmar och oljepumpsbultar går av och de blir ras osv. nej fy säger ja. Sen finns de säkert dom som upplevt motsatsen med dessa, men ja är iallafall skeptisk till att plåga skiten ur en sån på vintern
Bakhjulsdrift är ju ett måste på vintern, allt blir mkt roligare! Det spelar ju ingen roll om man har 100 hk eller om man har 200 hk för det släpper vilket som.. Men vilket köp är bäst?!
1.VOLVO 740/940
Mängder med reservdelar överallt, lätta att skruva med, dricker som svin, fula som fan!
2. BMW 3-serien
Gott om reservdelar, svårare att skruva med, dricker mindre, hyfsad design!
3. FORD Sierra
Gott om reservdelar, dricker mindre, fula som fan!
BMW 7 serie! Stor vid ev. krock, blir snabbt varm både in och ute. Automat
mm, för automat är säkert jättekul på vintern, INTE. Men annars bra förslag
Jag hade en 745 förra vintern och lekte med, den var fan odödlig Enda nackdelen med den var att jag låg på 3l/milen när jag körde på sjön-.-
Tänkte höra hur passa mycket en dohc motor håller för ? (Alltså om de är tåliga eller inte ) Någon som har plågat en sån riktigt hårt ?
Jag skulle nog rekommendera köra vanlig 8v motor (istället bonntrimma lite), jag och mina poalre har riktigt dåliga erfarenhter av just 16v dohc motorerna. De strular, knackar, kamremmar och oljepumpsbultar går av och de blir ras osv. nej fy säger ja. Sen finns de säkert dom som upplevt motsatsen med dessa, men ja är iallafall skeptisk till att plåga skiten ur en sån på vintern
mvh
Ok, tack för svar Det var vad jag misstänkte, har hört att de inte är så tåliga om man gillar att varva. Hur är de annars om mna jämnför med 740, stabila när man sladdar eller´?
Bakhjulsdrift är ju ett måste på vintern, allt blir mkt roligare! Det spelar ju ingen roll om man har 100 hk eller om man har 200 hk för det släpper vilket som.. Men vilket köp är bäst?!
1.VOLVO 740/940
Mängder med reservdelar överallt, lätta att skruva med, dricker som svin, fula som fan!
2. BMW 3-serien
Gott om reservdelar, svårare att skruva med, dricker mindre, hyfsad design!
3. FORD Sierra
Gott om reservdelar, dricker mindre, fula som fan!
BMW 7 serie! Stor vid ev. krock, blir snabbt varm både in och ute. Automat
mm, för automat är säkert jättekul på vintern, INTE. Men annars bra förslag
mvh
Var ute med min 750 vintertid en gång när den skulle flyttas till ett annat garage. Det var underhållande, och samtidigt helt fruktansvärt . Baken åkte lite vart den själv ville
Hade en 945 kapad 2 varv i vintras! och jävlar va brett det gick:) tyckte inte att de gick allt för dyrt dock, beror väl helt på vilka växlar man ligger på (håller mig själv till de högre) finns fan inte mycket som är roligare att åka brett på stora 90 vägarna med fräsch nysnö, fast helst då bara jag och plogbilen är ute. Men i år blir det en volvo 740 Gle istället har haft en Gle tidigare och vi hade fan så kul tillsammans:) Dessutom så känns de som att det blir lättare och hålla mera kontrollerade ställ med en sédan:) Men det är mitt tycke:)
Har inget att tillägga angående 740 vs Sierra, men...Automat går att sladda med om man inte har chans att köra manuellt. Körde själv brett med min gamla mercedes 560 förra vintern utan problem och den hade då inte manuell växelåda.