3315
Sök

Bes fråga angående motorbyte!

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjena! kom på en sak en dag här, är ju så att jag har satt i en 8v gti motor
från golf mk2 (ingen katalysator) i min mk1 jetta cl -83, så jag gick in på sfros hemsida och där stod det massa som jag inte fatta.

men det jag förstod är att bilar efter årsm -75 så får man inte göra ett motorbyte om man inte byter till en motor med katalysator. och man måste även ha tillhörande vlåda. och om man nu bytte till en motor med katt så var det helt ok om den klarade avgas test.

men om man nu bytte till en motor utan katt så var man tvungen att ha ett avgas certifikat lr liknande från tillverkare? och det var tydligen nästan omöjligt att få?

så nu till mina frågor.

hur gör jag? jag har ju en motor utan katt och desutom en vlåda från cl (4vxl)

kan man regga den på något annat sätt utan dessa papper från tillverkare och ?

vad behövs göras med min bil för att få den reggad med denna motor?

och vad kostar en reggning?


mvh Johannes

Down n`out

j.grafström
116 Inlägg
19 oktober 2010
#2
Bara testa å besikta..

tänk inte i onödan..

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#3
har tänkt görat seriöst och regga. går det inte att regga med den motorn så är det ju klart att jag åker och provar...

Down n`out

j.grafström
116 Inlägg
19 oktober 2010
#4
Om du åker in med bilen utan att göra något åt motorn så den ser orginal ut så kanske du kommer igenom..

tänk inte i onödan..

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#5
insprut på denna, förgasare på den förra. så synns väldigt väl, vill forfarande försöka få det lagligt

Down n`out

j.grafström
116 Inlägg
19 oktober 2010
#6
Okej jag själv skulle testa åkt in å besikta den som vanligt bara. ger dom nerslag så okej då. finns väl med insprut på dessa bilar med va?

tänk inte i onödan..

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#7
sitter bara förgasar motoror i jetta mk1 , golf 1 hade sprut i gti vad jag vet

Down n`out

j.grafström
116 Inlägg
19 oktober 2010
#8
okejokej

tänk inte i onödan..

j.grafström
116 Inlägg
19 oktober 2010
#9
Du lär nog behöva se över bromsar om du ska regga.. gti:n har väl skivor bak å din trummor?

tänk inte i onödan..

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#10
det som jag vet ska göras är

gti skivor med ok fram, bak behöver jag större cylinder i trumman, krängningshämmare bak och fram
som jag har förstått,

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#11
varför flyttade moderator denna till offtopic?

allmänt: Ämnet är fritt i princip så länge det hålls inom ramarna motorfordon och inte passar in i någon av de övriga kategorierna.

offtopic: Här kan du diskutera allt som inte har med bilar att göra. På förekommen anledning hänvisas politiska och religiösa diskussioner till för ändamålet bättre lämpade forum

detta har väll med bilar att göra? ett motorbyte? då ska den inte ligga i offtopic.
Senast redigerat av skjortan (19 oktober 2010)

Down n`out

Old School Ford
600 Inlägg
19 oktober 2010
#12
vad tror du? ...vad brukar vi säga?..frukter hela bunten!

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#13
Catling skrev:
vad tror du? ...vad brukar vi säga?..frukter hela bunten!

jadu, håller med dej te 100!

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#14
ingen som vet?

Down n`out

1 482 Inlägg
21 oktober 2010
#15
Du har alltså satt i en motor UTAN katt i en Jetta 1983 årsmodell.

SFRO:
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Betyder precis som det står. Du behöver ett avgasintyg för motorn. Ett avgasintyg är som dom säger ganska omöjligt att få tag på, och om det går brukar det kosta helt vansinniga summor ( massa tusenlappar )..

Så om du ska regga med den motorn kommer du få problem.

BLT Service
Theracords Music Label

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 oktober 2010
#16
Köp en begagnad katalysator alternativt en reservdels bil med katalysator som en Golf, Jetta etc och ta hela avgassystemet, montera det på din bil, besiktiga, bort med katalysatorn så är det fixat wink Även om katalysatorn inte fungerar så spelar det ingen roll vad jag förstått då bilen är äldre än 1989 big_smile
Senast redigerat av Slash (21 oktober 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 oktober 2010
#17
Slash skrev:
Köp en begagnad katalysator alternativt en reservdels bil med katalysator som en Golf, Jetta etc och ta hela avgassystemet, montera det på din bil, besiktiga, bort med katalysatorn så är det fixat wink Även om katalysatorn inte fungerar så spelar det ingen roll vad jag förstått då bilen är äldre än 1989 big_smile

Det är fel.. det gäller bara på originalbilar.

Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Motorn du stoppar i ska var original och man ska ta hela paketet, med insprutning, kabelhärva och katalysator.

Har du en bil från -75 och neråt så är det bara att kasta i en motor, spelar ingen roll hur den ser ut och om den är original eller inte... dock får den inte ha mer effekt än vad bilen är godkänd för. Och de enda kraven är 4,5% co på tomgång och att du har sluten vevhusventialtion.

Det är den infon jag läst.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 oktober 2010
#18
AcesHigh666 skrev:
Slash skrev:
Köp en begagnad katalysator alternativt en reservdels bil med katalysator som en Golf, Jetta etc och ta hela avgassystemet, montera det på din bil, besiktiga, bort med katalysatorn så är det fixat wink Även om katalysatorn inte fungerar så spelar det ingen roll vad jag förstått då bilen är äldre än 1989 big_smile

Det är fel.. det gäller bara på originalbilar.

Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Motorn du stoppar i ska var original och man ska ta hela paketet, med insprutning, kabelhärva och katalysator.

Har du en bil från -75 och neråt så är det bara att kasta i en motor, spelar ingen roll hur den ser ut och om den är original eller inte... dock får den inte ha mer effekt än vad bilen är godkänd för. Och de enda kraven är 4,5% co på tomgång och att du har sluten vevhusventialtion.

Det är den infon jag läst.

Golfar och Jettas ifrån 1986 borde haft katalysatorer iallafall som tillval, hur ser bilbesiktningen att motorn som sitter i var just en av motorerna som hade tillvalet katalysator?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 482 Inlägg
22 oktober 2010
#19
Motornummer?

BLT Service
Theracords Music Label

78 Inlägg
22 oktober 2010
#20
Sätt dit en katalysator och dölj gti märkena på motorn och hoppas på det bästa, är det mesta fräscht så kan den gå igenom besiktning ändå smile


Sök