Malheus skrev:
AcesHigh666 skrev:
Nej det funkar inte så... det spelar INGEN som helst roll om bilen du ska byta motor i har haft katalysator eller inte. Är den nyare än 1975 så måste du stoppa i en motor som har katalysator original. Sen att det var tillval det spelar ingen roll heller.
Du får bygga om en motor om du vill, men det krävs att motorn blir avgastestad och miljögodkänd osv. Och det kan kosta flera hundra tusen enligt bilsport.
Alltså är det enda alternativet för en vanlig svensson, att stoppa i en motor med katt original. Eller köpa en bil som är från -75 eller äldre.
Så de du säger ( Hur jag tolkar de ) så menar du att om jag har en 240 med B21 motor och byter till en B230A, så måste jag montera en katalysator fast de inte ska ha nån?
Precis som skjortan säger så FÅR du inte montera en b230A(jag antar att de inte finns med kat) eftersom den inte har katalysator ORIGINAL. Just ordet ORIGINAL är det som är genomgående när man ska hålla på och byta motorer.
Ska du byta motor i en bil efter 1975 så måste motorn du stoppar i vara 100% ORIGINAL och den ska i ORIGINALutförande fylla kraven. Du får inte ändra nått alls, du ska ta hela motorpaketet, dvs. boxar, kabelhärva, själva motorn och katalysatorn. Det enda jag har läst att man får ändra på det är grenröret och insuget(hela vägen ut till filtret) i styfte att det ska få plats i bilen. Men annars måste motorn vara 100% original.
Inga 20%hk och 10%nm hit eller dit... ORIGNAL ska det vara. Dem där siffrorna är maxgränser på hur hög effektökning man "kan" tillåta om du gör ett motorbyte (på en bil där inte tillverkaren själva intygat att du får ha mer) utan att regga bilen som ombyggt.
Förstår du vad jag menar? reglerna kan ha ändrats men det var i våras jag kollade upp en del om motorbyte.
Senast redigerat av AcesHigh666 (22 oktober 2010)
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.