Nya bilar drar ganska mycket ström även när dom är parkerade. Så använder man dom typ bara på helgen så kan man snabbt förbruka ett batteri.
Samma sak om man kör korta sträckor, typ under 1 mil varje gång. Vid start öser man ofta på med många förbrukare. Elsäten, fläktar osv osv... Samt att en kallstart drar en hel del ström.
Ett bra sätt att underhålla ett batteri i en sådan bil är att köpa en Ctek-laddare. Dom är verkligen bra! Dom laddar inte bara batteriet, utan dom städar undan beläggningar på blyplattorna också, då kan batteriet bli laddat till 100%
Man tjänar snabbt in en sådan på förlängd batterilivslängd. Man luras lätt av att dom ger en ganska låg effekt (Ström) ca 4 Amper. MEN., dom ger verkligen den effekten under lång tid under laddningen. Till skillnad mot en sådan där "Brödrostladdare" som man kan köpa på macken. Dom ger sina 4 Amper bara under några minuter. Samt att när laddströmmen börjar sjunka så ökar spänningen istället. När spänningen övergår 14,5 volt börjar batteriet att koka. Då fördärvar man batteriet fort.
Startbatterier som sitter i vanliga bilar är gjorda för att ge många hundra amper vid start. MEN dom tål inte att laddas ur, typ att man glömmer lyset på i några timmar. Då sjunker livslängden.
Fritidsbatterier, typ husvagn, är gjorda för att tåla djupurladdning utan att tappa kapacitet. Däremot ger dom inte så väldigt mycket ström vid start. Ingenting att kallstarta en diesel.
Bilen jag hade innan höll orginalbatteriet i 11 år och 30 tusen mil. Men den gick långa sträckor dagligen.
Mats
Senast redigerat av mats757 (20 oktober 2010)