3451
Sök

Tar motor skada vid turboras?

4 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder. Om man vet att turbon har rasat och bilen blåryker. Kan det då vara farligt att köra bilen hem några mil från platsen? Eller bättre o bogsera hem den?

MvH
Anders
Senast redigerat av ODiN88 (21 oktober 2010)

1 319 Inlägg
21 oktober 2010
det ända jag kan tänka mig är att den blir slö och att det försvinner olja?

_----------'

Volvotrimmare
323 Inlägg
21 oktober 2010
katten är död redan och bör bytas så mycke är säkert, sen bör du ta bort intercoolern å tömma den + skölja tryckrör. oftast klarar motorn sig får lite extra smörjning bara:)
klart du kan köra hem den men bättre å bogsera så inte oljan tar slut å du förlorar oljetrycket efter ett tag

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

1 319 Inlägg
21 oktober 2010
Streeetkadett skrev:
katten är död redan och bör bytas så mycke är säkert, sen bör du ta bort intercoolern å tömma den + skölja tryckrör. oftast klarar motorn sig får lite extra smörjning bara:)
klart du kan köra hem den men bättre å bogsera så inte oljan tar slut å du förlorar oljetrycket efter ett tag

nu tänkte du ganska mycket längre än vad jag gjorde hmm men, om man har LMM, borde inte den kunna ta ganska mycket skada isf?

_----------'

8 250 Inlägg
21 oktober 2010
sleepyoh skrev:
men, om man har LMM, borde inte den kunna ta ganska mycket skada isf?

Nej, det kan den inte i normalfallet. För att lmm ska kunna ta skada så ska man till exempel lyckas skjuta ut muttern som håller kompressorhjulet på plats in i lmm. Och även om det sägs kunna hända så är risken för det högt räknat mikroskopiskt liten.

Volvotrimmare
323 Inlägg
21 oktober 2010
fick turbo ras på min 940 fick byta katt å göra som jag skrev ovan:)
nej lmm sitter före turbon på turbons sugsida
turbon läcker olja antingen ut genom avgashuset eller kompressorhuset via alla trycksrör in i motorn smile så lmm klarar sig men om du har givare sittandes på tryckrör så borde dom rengöras med bromsrengöring eller liknande smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

492 Inlägg
21 oktober 2010
passa dig om det är en diesel, då är de där med rengöring av tryckrör väldigt viktigt
annars kan oljan komma in och ersätta bränslet vilket leder till att motorn rusar och man kan
inte stänga av den på vanligt vis utan de som gäller är att tänka snabbt och köra kärringstopp.
(håll in broms och släpp upp koppling)

5 710 Inlägg
22 oktober 2010
Rasar de riktigt trasar man ofta sönder kompressorhjulet och rester av det är ju inte så vidare värst att få i motorn....Nu har man ju ett laddluftkyl som samlar upp endel men bitar kan ta sig förbi.
Jag hade bogserat.

MVH Jonas
..............

4 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Tack så jätte mycket för hjälpen!

MvH

Sök