2808
Sök

B230A vill inte som jag vill

2 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Hej. Har en volvo 240 med en b230A motor som jävlas med mig.

problemet:

motorn i sig går inte dåligt när jag ställer tändningen på ca 10grader i eftertändning och bränslemunstycket på helt inskruvad, dock värkar den slö då.
ställer jag den på 7grader i förtändning (vilket det ska vara) så spikar den och lever jäveln vid gaspådrag, men de är då den går som bäst. har provad vridit fram och tillbaka med både tändning och bränslemunstycket, har provat alla sätt den kan stå på.
och nu är de så att jag självklart vill ha den korrekta tändningsinställningen där den också går som bäst men problemet är då att den spikar. några tips om vad som kan ha tagit till denna maskin?

Tack på förhand!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 oktober 2010
är fördelaren i nolläge?

har du haft av svänghjulet? isåfall, är du säker på om du satt tillbaka det rätt?
Senast redigerat av mk2_power (22 oktober 2010)

1 798 Inlägg
22 oktober 2010
mk2_power skrev:
är fördelaren i nolläge?

har du haft av svänghjulet? isåfall, är du säker på om du satt tillbaka det rätt?

Svänghjulet har ingen betydelse i detta fallet med tanke på förgasarmotorn.

Kolla så att kamremmen inte kuggat över och se över så att alla tänddelar är OK.
Hade jag varit som dig så hade jag testat med en annan förgasare också, för att ev kunna utesluta problem här.

2 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
alla tänddelar har jag kollat över. men ska kolla nogrannare om de skulle vara så att remmen kuggat över.

Sök