2194
Sök

Eftermontera Dieselvärmare (Kia Ceed - 2010)

Filmmakare
175 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Hej, har införskaffat en Kia Ceed SW av 2010 års modell. Valde en diesel men tänkte inte på att kolla om det fanns dieselvärmare att välja till som original tillbehör, det kanske är så att det inte ens finns.

Men min fundering är då om någon där ute i etern vet om det går att eftermontera en dieselvärmare, gärna fjärrstyrd, i min Kia Ceed Crdi. Bor i Sala alltså i närheten av Enköping och Västerås så om det är någon som vet firmor eller företag som utför detta i närheten skulle det vara guldvärt.

Tack på förhand // Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 oktober 2010
Har du frågat närmaste Kia återförsäljare/verkstad?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 oktober 2010
Frågan är bara om det inte sitter en tillsatsvärmare på men som inte går att köra som parkeringsvärmare monterad från fabrik?

De flesta moderna dieslar har en värmare men saknar timer/fjärrstyrning och har ingen cirkulationspump, dvs bilens motor måste pumpa vattnet med sin vattenpump.

Finns säkert ett flertal lösningar på detta, värmartillverkaren (vill minnas webasto brukar leverera till KIA) brukar ha paket med timer, reläkit, pump och allt annat som behövs.
Vill man sen ha timer, fjärrstyrning (radiovågor), telestart (GSM) eller alla 3 så kan man kombinera detta hur man vill.

Börja med att ta reda på om det sitter tillsatsvärmare, gör det inte det så stiger ju priset tyvärr.
Ett komplett montage med värmare och kablage brukar landa på omkring 20.000 och tar ca en dag på verkstan.

MVH

2 Inlägg
4 mars 2011
Hej undrar hur de har gåt för dig och om du hittat nån värmare
Och i så fall så vad har de gåt på?

Kia cee'd 1'6 crdi -11 GULD

Filmmakare
175 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Fick tag på en firma här i stan där jag bor (Sala), dem skulle ha ca 19.500:- för att koppla in en dieselvärmare. Lite i saftigaste laget så får bli motorvärmare för min del.

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 mars 2011
Fast det är jävligt värt att kosta på den sura summan!

En vanlig motorvärmare är på ca 500w, en dieselvärmare är på minst 5Kw! Med el-värmare så rör sig tempmätaren knappt och du har i bästa fall ca 10+ i kupen, oftast knappt plusgrader om det är riktigt kallt!
Med dieselvärmare har du oftast 70-80 grader i vattentermperatur och inställd temperatur i kupen smile
Har du dessutom inte haft värmaren på innan så får du upp temperaturen MYCKET snabbare och du kan hålla en stabil motortemperatur även vid 20 minus vilket kan vara svårt med moderna dieslar som ofta inte får upp rätt temperatur någon gång om det är kallt! Kompisens bmw 330XD har ganska stor maskin men har även den svårt att få värme så det räcker till!

Sök