2661
Sök

Lurad (?) på Volvo V40

104 Inlägg
24 oktober 2010
#21
Har du kollat så att bilen int har rullat längre än vad som står i instrumenthuset? Vem importerar en Volvo till SVERIGE föresten?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
#22
2.0T är sämre på alla sätt att trimma vad jag kan komma på förutom att den har mindre turbo och laddtrycket kommer något tidigare vid en chippning än en T4 men det är nog allt.
Klenare, stakar, klenare block, mindre turbo, andra kammar, i vissa fall klenare koppling osv...

Autotech

7 392 Inlägg
24 oktober 2010
#23
Mogel skrev:
Piratstikins skrev:
nja ska man trimma ska man hellst ha en "T4" alltså en 1,8 liters eftersom dom är lite kraftigare än 2,0t motorerna.

Nja det där låter väldigt fel enligt mig.  Ska man trimma bilen så borde det rent logiskt vara bättre att trimma en bil med 2000cc än en bil med 1800cc.??  Kan ha fel men men.

T4an har väl 1,9 eller?
Senast redigerat av granadadr (24 oktober 2010)


24 Inlägg
24 oktober 2010
#24
Köplagen gäller i detta fall;
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Åberopa paragraf 19,stycke 1: vara överensstämmer inte...

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
714 Inlägg
24 oktober 2010
#26
Äsh chippa den så kommer den gå misnt lika bra som en t4 om inte bättre. smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
#27
Arenwik skrev:
granadadr skrev:
Mogel skrev:
Nja det där låter väldigt fel enligt mig.  Ska man trimma bilen så borde det rent logiskt vara bättre att trimma en bil med 2000cc än en bil med 1800cc.??  Kan ha fel men men.

T4an har väl 1,9 eller?

2.0T (alla)- 1.9 Liters motor
Fas 1/1½ T4- 1.8 Liters motor
Fas 2 T4 - 1.9 Liters motor

Bäst att trimma ska enligt "Torpis" vara T4 -00 med minst borr (alltså 1.8 litaren)
Allting handlar ju inte om litervolymen vid trimning. Har man en klen motor på 3 liter är det ju lättare att trimma en välbyggd motor på 2 liter.

T4 1998-2000 har 1855cc
Alla 2.0T och T4 från 2001 och frammåt har 1948cc
Senast redigerat av Busgrabb (24 oktober 2010)

Autotech

265 Inlägg
24 oktober 2010
#28
skulle åkt till han och maxat han fyfan hatar sånt!!

nu med 470 hk

4 005 Inlägg
24 oktober 2010
#29
Stripen skrev:
Köplagen gäller i detta fall;
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Åberopa paragraf 19,stycke 1: vara överensstämmer inte...

Sure thing, men vad ska han jämföra att det övernsstämmer som är en godkänd källa? En blocket annons är inte det, inte heller köparens röst. Däremot flera vittnen eller kontrakt.

TS: skrevs det ett köpekontrakt? Vad skrev ni där? Där skriver du ju av alla uppgifter på regbeviset, då borde du ha sett att det stod 2.0 130kw t ex och inte 1.8T 180kw T4


24 Inlägg
24 oktober 2010
#30
linuslinje skrev:
Stripen skrev:
Köplagen gäller i detta fall;
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Åberopa paragraf 19,stycke 1: vara överensstämmer inte...

Sure thing, men vad ska han jämföra att det övernsstämmer som är en godkänd källa? En blocket annons är inte det, inte heller köparens röst. Däremot flera vittnen eller kontrakt.

TS: skrevs det ett köpekontrakt? Vad skrev ni där? Där skriver du ju av alla uppgifter på regbeviset, då borde du ha sett att det stod 2.0 130kw t ex och inte 1.8T 180kw T4

Givetvis behöver han ha något och ta på för att kunna åberopa ärendet rent juridiskt, det är dock följande lag/lagrum han skall använda sig av, då varan inte överensstämmer med vad säljaren angav.

1 798 Inlägg
24 oktober 2010
#31
Det är bara att vackert acceptera det faktum att du köpt dig en 2,0T och inte en T4, det är ju trots allt DU som har missat att kolla upp bilen ordentligt innan köp. För även om säljaren sagt att det handlar om en T4 så borde du rimligen innan du skrivit på papperna sett att det handlade om en 2,0T istället, går ju bl a att utläsa rätt tydligt på reggpapperna, vilka man bör gå igenom innan man skriver på, detta liksom att man kollar upp skatten osv.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
#32
För säkerhets skulle kan du ju kolla motorkoden.
Om det hade varit en 00:a T4 så skulle den heta B4194T

Autotech

351 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#33
Om det stämmer att 2.0T kommer en bit över 100 i tvåans växel och T4 måste växla vid 90 så är det en 2.0T jag har..

Ska ta foto på den snart och lägga upp ikväll, då borde ni väl se vad det är för motor?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
#34
Arenwik skrev:
LimpanS skrev:
Om det stämmer att 2.0T kommer en bit över 100 i tvåans växel och T4 måste växla vid 90 så är det en 2.0T jag har..

Ska ta foto på den snart och lägga upp ikväll, då borde ni väl se vad det är för motor?

Då är det en 2.0T. Dom T4-fas1 jag kört måste man skicka trean redan vid 85km/h

Ja det stämmer, man kommer inte över 90 på en orginal Fas 1 T4 på 2:an.

Autotech

351 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#35
Ganska säker på att det är en 2.0T, men här kommer en bild ändå (blev mobilfoto)

http://i56.tinypic.com/1z4ig5z.jpg


711 Inlägg
24 oktober 2010
#36
Går inte att se på fotot om det är en 2.0T eller T4 då dom ser identiska ut.
Går det inte att se id-plattan på turbon,då ser du direkt vad det är eftersom turbon skiljer åt mellan modellerna.

Men din är säkerligen en 2.0T då den är inreggad så.

1 168 Inlägg
24 oktober 2010
#37
Hmm! har råkat ut för samma skit typ, fast detta innebar rostiga skärmkanter så in i runt om, frågade säkert hundra gånger "är den verkligen rostfri? lovar du verkligen att den är 100% rostfri?!" svaret var ju självklart ja, och affären var på kvällen vid dålig belysning. när ja kommer hem och kör in den i garaget så såg man att allt var uppspacklat och lackad med sprayburk. detta gjorde mig total förbannad och tar mig en jävelsk lärdom utav detta med!
men en 2,0t är mycket trevliga bilar tycker jag, mamma har en sån! inga fel! hade vart vrålnöjd om jag var dej, även om du känner dej besviken så får du tänka på att du gav inte överpris på den!


711 Inlägg
24 oktober 2010
#38
jimmzzan skrev:
Hmm! har råkat ut för samma skit typ, fast detta innebar rostiga skärmkanter så in i runt om, frågade säkert hundra gånger "är den verkligen rostfri? lovar du verkligen att den är 100% rostfri?!" svaret var ju självklart ja, och affären var på kvällen vid dålig belysning. när ja kommer hem och kör in den i garaget så såg man att allt var uppspacklat och lackad med sprayburk. detta gjorde mig total förbannad och tar mig en jävelsk lärdom utav detta med!
men en 2,0t är mycket trevliga bilar tycker jag, mamma har en sån! inga fel! hade vart vrålnöjd om jag var dej, även om du känner dej besviken så får du tänka på att du gav inte överpris på den!

Ja man ska aldrig göra en bilaffär under mörker eller när det regnar cool

1 168 Inlägg
24 oktober 2010
#39
jimbon skrev:
jimmzzan skrev:
Hmm! har råkat ut för samma skit typ, fast detta innebar rostiga skärmkanter så in i runt om, frågade säkert hundra gånger "är den verkligen rostfri? lovar du verkligen att den är 100% rostfri?!" svaret var ju självklart ja, och affären var på kvällen vid dålig belysning. när ja kommer hem och kör in den i garaget så såg man att allt var uppspacklat och lackad med sprayburk. detta gjorde mig total förbannad och tar mig en jävelsk lärdom utav detta med!
men en 2,0t är mycket trevliga bilar tycker jag, mamma har en sån! inga fel! hade vart vrålnöjd om jag var dej, även om du känner dej besviken så får du tänka på att du gav inte överpris på den!

Ja man ska aldrig göra en bilaffär under mörker eller när det regnar cool

Haha! nää det är ju min lärdom. problemet var ju bara att jag "faller" lätt i affärer när det är trevliga säljare och litar väldigt mycket, men men spela roll smile är ju bara byta skärmkanter och tur att det är en vit bil med!


351 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#40
Denna affär skedde i ett upplyst garage.. Jag känner mig så jäkla dum. Visst kanske bilen är värd priset ändå, men när man vet att man betalade för en T4 så känns det ju jäkligt dumt ändå..



Sök