2837
Sök

Polisernas Hjälpmedel, FARTKAMROR

27 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
#1
Jag vet att jag många gånger har åkt förbi en sådan i bra mkt mera fart än vad som är tilllåtet.
Har aldrig fått någon böter eller nånting.
Om någon här på forumet har det så säg till, skulle vara bra o veta hur stor risken är.

Är det någon som vet vad som gäller för att fotot ska kunna fälla föraren? Tex.
Regskylt och ansikte? Eller räcker Regskylt? Eller bara ansikte?

Skulle vara grymt att få höra från alla.

ha de gött! Dalle

Kör inte mot rött!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 juli 2006
#2
jag har heller aldrig hört något och vet inte riktigt hur hårda dom är har en kompis som drog förbi en i bra mycket högre hastighet än vad som är tillåtet och den tog kort men vet inte varför han inte fick hem något det var visserligen hans fars bil men jag har hört att dom kollar familjemedlemmar


2 122 Inlägg
9 juli 2006
#3
man skulle vart en äggs tvilling så man kan säga att de var den ena och den andra gör tvärtom smile då kan man ju inte åka dit...
Senast redigerat av Kirre (9 juli 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Svindåre
1 433 Inlägg
9 juli 2006
#4
har hört att det ska upp nya fartkameror inom2-3 år,den räknar hur fort det gick sen tar den tid tills bilen passerar den andra kameran, så kollar dom genomsnittet och om tiden e över det... åker man fast ,så man inte kan köra för fort imellan kamerorna!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

8 156 Inlägg
10 juli 2006
#5
Dom nya kamerorna som dom börjat sätta upp nu kan hålla koll på avståndet, mäta tiden, räkna ut hastigheten och hålla koll på en hel massa andra saker. Men dom ska inte bötfälla någon för att ha kört för fort mellan två kameror, utan den funktionen ska användas för statistik, dvs hålla koll på snitthastigheten på sträckan. Dom ska ju också kunna mäta trafikrytm och antalet bilar som passerar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

271 Inlägg
10 juli 2006
#6
Av alla Sveriges fartkamror (antal ? ) är det bara 7st totalt som verkligen funkar! Resten e bara blindgångare. Skulle va kul att vilka 7 det e! smile


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
10 juli 2006
#7
Benan skrev:
Av alla Sveriges fartkamror (antal ? ) är det bara 7st totalt som verkligen funkar! Resten e bara blindgångare. Skulle va kul att vilka 7 det e! smile
vart har du hört de


Bmw osv..

225 Inlägg
10 juli 2006
#8
Benan skrev:
Av alla Sveriges fartkamror (antal ? ) är det bara 7st totalt som verkligen funkar! Resten e bara blindgångare. Skulle va kul att vilka 7 det e! smile
det tror jag e bara skitsnack som du har hört....
7st av alla sveriges fartkameror..
det finns säkert hundratals av dom och jag vet några som har torskat på fartkamerorna
och jag tror inte att en av dom 7är satt på ett ställe som denna när det finns så många vägar i sverige....sen har jag svårt och tro att dom skulle göra all detta onödig jobb som att gräva o sätta dit en kamera som inte funkar när det kostar staten en himla massa pengar....det jag vet är att när dom tar kort så måste dom kunna bevisa vem det är som kör...och dom brukar fota bilen ett par gånger framifrån

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

8 156 Inlägg
10 juli 2006
#9
Benan skrev:
Av alla Sveriges fartkamror (antal ? ) är det bara 7st totalt som verkligen funkar! Resten e bara blindgångare. Skulle va kul att vilka 7 det e! smile
Dom bygger ut med över 700 nya kameror i år. Misstänker att mer än 7 av dessa är aktiva, eftersom bilderna hanteras digitalt nuförtiden. Det kanske är så att av dom gamla kamerorna (som byts ut) så kanske bara 7 är aktiva?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

27 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
#10
Är den nån som vet vad som gäller för att man ska kunna fällas?

Id och regskylt? Eller nått utav det?

Hade! Dalle

Kör inte mot rött!

1 256 Inlägg
10 juli 2006
#11
Daniel_1987 skrev:
Jag vet att jag många gånger har åkt förbi en sådan i bra mkt mera fart än vad som är tilllåtet.
Har aldrig fått någon böter eller nånting.
Om någon här på forumet har det så säg till, skulle vara bra o veta hur stor risken är.

Är det någon som vet vad som gäller för att fotot ska kunna fälla föraren? Tex.
Regskylt och ansikte? Eller räcker Regskylt? Eller bara ansikte?

Skulle vara grymt att få höra från alla.

ha de gött! Dalle
Det sitter inte kameror i alla "gamla" kameraskåp.

Dock så sitter det kameror i ALLA de nya där dom skickar bilderna direkt via länk till kiruna

kan tillägga oxå att i de nya systemet (på vissa sträckor) så tar kameran kort på varenda bil och mäter tiden imellan kamerorna, så det spelar ingen roll om du ligger o fiskör vid kameran, den räknar ut din medelhastighet i mellan kamerorna :S Så nu ere slut på buskörningen mellan skåpen sad
Senast redigerat av Jonni (10 juli 2006)


volvoraggare
4 776 Inlägg
10 juli 2006
#12
skulle det räcka med att man har kes och solglasögon för att inte bli igenkänd

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Kapten
64 Inlägg
10 juli 2006
#13
Regplåt måste de nästan ha för att kunna kolla ägare och dennes familj o dylikt... Ganska svårt att åka dit om man har lånat en bil av en vän eller nåt. Ägaren till fordonet kan bara bli bötfäld i fall det är ägaren själv som sitter i. Ansiktet måste måste synas på bilden för att styrka att det är du som körde. Hörde av en bekant att det räcker med delar av ansiktet för att avgöra vem som kör, så solbrillor räcker inte. Ska nog fan bytta kön och bli muslim!!! De får ju inte visa ansiktet...

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

8 156 Inlägg
10 juli 2006
#14
Magnum_81 skrev:
Ska nog fan bytta kön och bli muslim!!! De får ju inte visa ansiktet...
Lite OT kanske, men är det inte enklare att fälla ner solskyddet, eller ta på sig en mask? Muslimer får visa ansiktet, det är ju håret som ska döljas. Sen finns det ju vissa kulturer där man bär burka. Där kan man snacka om att täcka ansiktet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

27 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
#15
Nu börjar jag bli lite orolig här..
Jag hade dock ingen regskylt i fram denna resa, det är väl vara en stor fördel.
Om man bara har bild på bilen och en klockren bild på föraren så måste det ju ändå vara omöjligt att kunna fälla nån!

Rätta mig om jag har fel.

Mvh Dalle

Kör inte mot rött!

11 Inlägg
11 juli 2006
#16
Tja!
Alla kamerorna är laddade. Men kan regleras, sättas på och stängas av alleftersom dom själva vill. Du kan själv kolla att det sitter kameror i alla. Lätt att se. Men skit samma. Jag köpte mig en prtector på osynlig.org. Skitsmart grej som jag monterade lätt på skylten. Kostar ca 600 spänn och är värd varenda peng. Nu skiter jag i alla kamera skåp och gör grymma omkörningar inför alla skåp, alla andra bromsar och jag susar förbi. Kolla själva!

27 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
#17
Faen vilken smart grej alltså! "Lagligt" är det ju också!

Kör inte mot rött!

482 Inlägg
12 juli 2006
#18
Daniel_1987 skrev:
Nu börjar jag bli lite orolig här..
Jag hade dock ingen regskylt i fram denna resa, det är väl vara en stor fördel.
Om man bara har bild på bilen och en klockren bild på föraren så måste det ju ändå vara omöjligt att kunna fälla nån!

Rätta mig om jag har fel.

Mvh Dalle
Jag vet inte personligen, men skulle tro att de inte går. Eller går och går.. lägger man ner en jävla massa tid så funkar det mesta.

nattregn skrev:
Tja!
Alla kamerorna är laddade. Men kan regleras, sättas på och stängas av alleftersom dom själva vill. Du kan själv kolla att det sitter kameror i alla. Lätt att se. Men skit samma. Jag köpte mig en prtector på osynlig.org. Skitsmart grej som jag monterade lätt på skylten. Kostar ca 600 spänn och är värd varenda peng. Nu skiter jag i alla kamera skåp och gör grymma omkörningar inför alla skåp, alla andra bromsar och jag susar förbi. Kolla själva!
Låter nästan som reklam lol
Btw, välkommen till garaget smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -

41 Inlägg
12 juli 2006
#19
Vad jag hört så får endast den nya sortens kamera ta BILD på dig OM du kör för fort! Däremot räknar den även bilar, för att se hur många som passerar under en viss tid, säg typ rusningstraffik! Detta eftersom om den skulle ta kort på varenda bil som åkte förbi, skulle kommunerna vara tvugna att söka tillstånd för övervakningskameror!
För att göra lite reklam, (tongue) Köp kameravarnaren, funkar klockrent! big_smile

215 Inlägg
12 juli 2006
#20
Jonni skrev:
Daniel_1987 skrev:
Jag vet att jag många gånger har åkt förbi en sådan i bra mkt mera fart än vad som är tilllåtet.
Har aldrig fått någon böter eller nånting.
Om någon här på forumet har det så säg till, skulle vara bra o veta hur stor risken är.

Är det någon som vet vad som gäller för att fotot ska kunna fälla föraren? Tex.
Regskylt och ansikte? Eller räcker Regskylt? Eller bara ansikte?

Skulle vara grymt att få höra från alla.

ha de gött! Dalle
Det sitter inte kameror i alla "gamla" kameraskåp.

Dock så sitter det kameror i ALLA de nya där dom skickar bilderna direkt via länk till kiruna

kan tillägga oxå att i de nya systemet (på vissa sträckor) så tar kameran kort på varenda bil och mäter tiden imellan kamerorna, så det spelar ingen roll om du ligger o fiskör vid kameran, den räknar ut din medelhastighet i mellan kamerorna :S Så nu ere slut på buskörningen mellan skåpen sad
WROOOOOOOOONG! Det sitter inte alls kameror i alla. Det sitter dock en LINS i varje så man ska tro att de är kamera i varje. De felet gjorde dom ju på dom gamla kameraskåpen,där kunde man ju se om de var en kamera eller ej pga att det inte fanns en lins där. Och angående hur många som funkar så läste jag i aftonbladet en intervju där med en polis och han sa att 65 av 700 funkar.

Och dom behöver bara ha regplåten på fotot, dom fäller ägaren.
Senast redigerat av SLIMPA (12 juli 2006)


Sök