2746
Sök

Inslipning av ventiler 531.

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
1. Undrar hur stora ventiler IN/UT ja kan slipa in i original säten? Sökt lite men hitta inget.

2. Enklast sätt att eventuellt byta säten? Är de att spräcka de gamla och pressa in de nya?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

42 Inlägg
24 oktober 2010
#2
46 på insug kan du gå upp till med orginal säte men då är det precis. på avgas va det 35 mm orginal så du kan nog gå till 36/37/38 någonstans där minns inte riktigt på avgas sidan.
att byta ventil säten är lite bökigt men om du lägger toppen i ugnen en 20 min eller nått sånt så kan du knacka ur sätena sen

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#4
Okej 46 in och 38 ut får de bli. Men detta kommer lira bra med Volvos trim kam med? Tankar kring VX3.

Fogskumracing skrev:
46 på insug kan du gå upp till med orginal säte men då är det precis. på avgas va det 35 mm orginal så du kan nog gå till 36/37/38 någonstans där minns inte riktigt på avgas sidan.
att byta ventil säten är lite bökigt men om du lägger toppen i ugnen en 20 min eller nått sånt så kan du knacka ur sätena sen

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#5
Fogskumracing skrev:
46 på insug kan du gå upp till med orginal säte men då är det precis. på avgas va det 35 mm orginal så du kan nog gå till 36/37/38 någonstans där minns inte riktigt på avgas sidan.
att byta ventil säten är lite bökigt men om du lägger toppen i ugnen en 20 min eller nått sånt så kan du knacka ur sätena sen

Okej men vad för slags ung ? smile Funkar kanske lika bra med den i köket? smile haha
Men skall inte de nya sätena vara ned kylda innan de läggs i? har för mig att någon skrivit de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

548 Inlägg
24 oktober 2010
#6
Vx3 är inte någon bra kamaxel alls egentligen till en turbo, a-kamen är faktiskt lite bättre. Men Vx3 är ju bättre än t-kam och m-kam.

Beror ju sedan på resten av din setup, Vx3 funkar bäst om du tänker köra rätt stor turbo med större avgashus!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#7
Drift-is-the-shit skrev:
Vx3 är inte någon bra kamaxel alls egentligen till en turbo, a-kamen är faktiskt lite bättre. Men Vx3 är ju bättre än t-kam och m-kam.

Beror ju sedan på resten av din setup, Vx3 funkar bäst om du tänker köra rätt stor turbo med större avgashus!

Ja de är detta som är tanken. Visserligen har jag denna 531 topp komplett med A-Kam men tyckte inte alls att de var något sjysst drag i bilen.. Dock var toppen helt original då.. Toppen kommer från en B23ET

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

548 Inlägg
24 oktober 2010
#8
Då kan det väl kanske lira, med vad för turbo testade du med a-kamen då?

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#9
Hehe låter kanske lite mesigt men de var B23ET Orignal snurran men har en CT-26 som jag vill testa.. Men funderar på polaren GT45a.

Drift-is-the-shit skrev:
Då kan det väl kanske lira, med vad för turbo testade du med a-kamen då?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

548 Inlägg
24 oktober 2010
#10
Då spelar det inte så stor roll vilken kam du hade valt, turbon som begränsar vad den pallar leverera på högre varv! Stor skillnad från t.ex. td04-13c till en 16T som jag har.

Beror ju på effektmål, men alla Gt40/45 brukar vara skitstora och inget för en rödblock!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#11
Okej okej... effektmålet är inte så skyhigh... vill komma till ca 350hk, men vad de kommer ge på hjulen är en annan femma. Men till dessa 350 bör väl en 16T/19T funkar bättre då?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

42 Inlägg
26 oktober 2010
#12
ja det duger med ugnen i köket och lägg nya sätena i frysen smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#13
Ja de är efter man fått ur de gamla sätena.. Är lite onödigt att lägga in toppen i ugnen och sen ta ur sätena. Ämnet expanderar.. alltså sätet och toppen.. wink

Fogskumracing skrev:
ja det duger med ugnen i köket och lägg nya sätena i frysen smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

42 Inlägg
26 oktober 2010
#14
jo det är ju klart cool

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#15
Precis.. Men  du kanske har ett bra tips att få ur dom ? Eller är de roterande metallfil som gäller?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

42 Inlägg
26 oktober 2010
#16
jag skulle ha värmt toppen i ugnen så att allt blir varmt för då är ju sätena mjuka och då kan dom gå och fila ur lite försiktigt på ett ställe och sen ev kunna peta ur den hel

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#17
Okej men problemet är att de mjuknar inte tillräckligt på 250grader.. plus att de sväller med toppen..

Fogskumracing skrev:
jag skulle ha värmt toppen i ugnen så att allt blir varmt för då är ju sätena mjuka och då kan dom gå och fila ur lite försiktigt på ett ställe och sen ev kunna peta ur den hel

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

548 Inlägg
26 oktober 2010
#18
XeptiQ skrev:
Okej okej... effektmålet är inte så skyhigh... vill komma till ca 350hk, men vad de kommer ge på hjulen är en annan femma. Men till dessa 350 bör väl en 16T/19T funkar bättre då?

En 19T med 7ans vinklade avgashus funkar bevisligen till den effekten, men då bör du köra eftermarknadsprut och grejor för att få det optimalt, kul karaktär men blir fort överhettad!

KKK K24 eller en liten variant av T04E eller så kan vara mer rätt för dig.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#19
Drift-is-the-shit skrev:
XeptiQ skrev:
Okej okej... effektmålet är inte så skyhigh... vill komma till ca 350hk, men vad de kommer ge på hjulen är en annan femma. Men till dessa 350 bör väl en 16T/19T funkar bättre då?

En 19T med 7ans vinklade avgashus funkar bevisligen till den effekten, men då bör du köra eftermarknadsprut och grejor för att få det optimalt, kul karaktär men blir fort överhettad!

KKK K24 eller en liten variant av T04E eller så kan vara mer rätt för dig.

ah okej, men då behöver man inte fundera så mycket mer på vad för snurra man ska kolla på. hade inte tänkt att byta sprut m.m riktigt än wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

548 Inlägg
26 oktober 2010
#20
Kör du med ett 19T med 7ans hus på ett fint optimerat lh 2.4 med rätt grejor runt om kring o givet en större intercooler så kommer du nog upp över 300hk i alla fall.

Men det kräver som sagt lite mer pyssel med grejorna runt omkring..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se


Sök