2478
Sök

Aktiva högtalare i bilar?

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Kom ju att tänka på det. Varför använder sig inte fler av aktiva högtalare vid ljudbyggen i bilar? Speciellt när man bygger baslådor. Blir ju lite trångt med plats i dörrsidorna kanske men i hatthyllan eller bagageutrymmet skulle det fungera utmärkt.

Jag har två teorier.

1. Platsbrist
2. De som bygger billjud tycker det är coolt med massa kromerade slutsteg och delningsfilter

Är det någon som har ett vettigt svar?


21 761 Inlägg
24 oktober 2010
#2
Åtminstone två saker "talar emot" färdigbyggda aktiva lådor, dels kanske de inte ger ut så mycket ljud (eller låga frekvenser) som man vill ha och dels kan det vara svårt att få in allt basljud i sedanbilar när basen monteras i skuffen. smile

Däcksvarvare
227 Inlägg
24 oktober 2010
#3
Svaret är väl att det inte finns bra passiva baslådor och högtalare, dessutom kostar det mer? smile

Dessutom vill man väl ha ett bra slutsteg om man får för sig att byta bas osv big_smile eller om man vill driva något annat på slutsteget osv..
Senast redigerat av Lumik (24 oktober 2010)

The legendary

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Åtminstone två saker "talar emot" färdigbyggda aktiva lådor, dels kanske de inte ger ut så mycket ljud (eller låga frekvenser) som man vill ha och dels kan det vara svårt att få in allt basljud i sedanbilar när basen monteras i skuffen. smile

Hur starkt ljud de ger ut beror ju bara på vad som sitter i. Finns ju aktiva full range lådor som du kan spela på fester upp till ca 100-150 pers för. Det borde duga rätt bra i en bil. Men de kommer ju inte ner till de riktigt låga frekvenserna visserligen, kanske 40-50Hz. Men som sagt full range lådor. Har lyssnat på några aktiva subbor också och vet inte exakt frekvensomfång i de men de var nere någonstans 18-22hz. Alltså som i vilka andra subbor som helst.

Sedan är det ju som sagt kanske lite problem i sedanbilar att få plats med lådor.


21 761 Inlägg
24 oktober 2010
#5
Fullrange är ju ingen vits att använda i sedanbilar, det blir mest basen och lite mellanregister som hörs, dessutom hörs musiken bakifrån och sånt ger inte bra ljudbild om man är ute efter "scenkänsla".

En baslåda som är uträknad för inomhusbruk kan låta mindre bra bilen, bla för att den raka fina frekvensgången i ett vanligt rum utan lågbasförstärkning (som kupen ger) helt plötsligt beter sig mycket peakad och enformig när basen monteras i bilen. smile

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Fullrange är ju ingen vits att använda i sedanbilar, det blir mest basen och lite mellanregister som hörs, dessutom hörs musiken bakifrån och sånt ger inte bra ljudbild om man är ute efter "scenkänsla".

En baslåda som är uträknad för inomhusbruk kan låta mindre bra bilen, bla för att den raka fina frekvensgången i ett vanligt rum utan lågbasförstärkning (som kupen ger) helt plötsligt beter sig mycket peakad och enformig när basen monteras i bilen. smile

Jo det är klart det blir ju inget välljud. Men de flesta som bygger billjud verkar mest vara ute efter att kunna spela så höga Db-siffror som möjligt. Gärna med mycket bas också tongue Välljud verkar inte alltid högt prioriterat. lol


Så en fråga: Vilket frekvensomfång vill man ha på de högtalare som sitter i bilen och vilken verkningsgrad räknas som bra i bilvärlden?


21 761 Inlägg
24 oktober 2010
#7
Man vill nog ha så stort frekvensomfång som möjligt, men när det gäller basen så beror det väl också på musiksmaken. Vad som räknas som bra verkningsgrad vet jag inte, men om jag utgår ifrån data på diverse basar så är tex 85-86 dB inte helt ovanligt för 10" och 88-89 dB för 15". Väl att märka, dessa siffror har jag själv kontrollräknat på i beräkningsprogram, en del specar skriver ju rena fantasisiffror.

Men man vill ju ha så hög verkningsgrad som möjligt naturligtvis, vilket det också blir med peakade basreflexlådor. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2010)

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#8
Men har man någon nytta av att komma ner till typ 20Hz eller skramlar det bara i inredningen då?

85-86db vid hur mycket effekt och på vilket avstånd? Man brukar ju visserligen räkna på 1watt och 1 meter.

När man snackar PA-högtalare har man en verkningsgrad som är mellan 1:110db - 1:115db. Alltså vid 1 watts effekt spelar de riktigt bra lådorna över 110db. Sen är det ju alltid knepigt när man vill komma upp i starkare volym då krävs det som bekant en jävla massa effekt.


2 665 Inlägg
24 oktober 2010
#9
Bilbasar har ju tvärdålig känslighet. Plus att de ofta monteras i slutna lådor vilket ger än sämre känslighet.

Men så blir det när man vill ha långslaglängd. (Lång tung talspole som ligger utanför magnet fältet)

Som du säger så är ju PA högtalare mkt bättre på den punkten.

Så har du lite effekt kan du ju spela mkt högre med PA basar men de når maxgränsen tidigt. Då PA basar sällan har mera slaglängd än 7-8mm.

Nej ner till 20hz är ingen ide i en bil. Låter inte bra då kupen brukar förstärka lågbasen en del.
O ljudvågorna inte får plats. 35hz räcker bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
24 oktober 2010
#10
Drönirettab skrev:
En baslåda som är uträknad för inomhusbruk kan låta mindre bra bilen, bla för att den raka fina frekvensgången i ett vanligt rum utan lågbasförstärkning (som kupen ger) helt plötsligt beter sig mycket peakad och enformig när basen monteras i bilen. smile

Ja men det är ju bilens fel, inte basen eller baslådan.

Men det gör väl inget, de flesta verkar ju vilja ha peakade lådor med enformig basåtergivning.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
24 oktober 2010
#11
Rickard-v skrev:
Ja men det är ju bilens fel, inte basen eller baslådan.

Man kan även se det som användarens fel, att personen inte anpassar baslådan till "lyssningsrummet". smile

Rickard-v skrev:
Men det gör väl inget, de flesta verkar ju vilja ha peakade lådor med enformig basåtergivning.

Sant. Fast har man sublådor för inomhusbruk så kan avstämningen vara så att peaken hamnar för lågt, med resultatet att man måste ha en dörr öppen för att basljudet ska bli någorlunda vettigt. smile

2 665 Inlägg
24 oktober 2010
#12
Men om du ändrar lådan för att passa "lyssningsrummet" då passar ju inte lådan till basen.
Då blir det ju fel i alla fall.
Det är ju basen parametrar som bestämmer lådan.


Hamnar för lågt, men är inte det bra så man undviker att den samverkar med kuperesonasen.
Resonanser vill man ju alltid undvika.
Men det är nog bättre med flera små resonanser än 1 stor.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
24 oktober 2010
#13
Om man enbart byggde lådorna för att till 100% passa basens parametrar så skulle det inte finnas många nöjda användare, tex många av bilbasarna hade i så fall suttit i slutna lådor och inte spelat "massor av dunk". I bilen får man alltså delvis anpassa lådan så att ljudet blir det man vill, inte för att passa basens parametrar helt och fullt. smile

I hemmet får man ju inte samma lågbasförstärkning som i bilen, därför fungerar det bättre att anpassa lådvolymen efter basens parametrar eftersom beräkningsprogrammens utgångspunkt stämmer bättre med hemmaanvändningens relativt låga basförstärkning jämfört med bilens förstärkning.

Dock ska det ju egentligen vara helt resonansfria "oändligt stora" rum (och en egen frekvensgång ner till 0 Hz hos elementet) för att programmets uträkning ska stämma så bra som möjligt. smile


Sök