2548
Sök

Vw polo -89 insprutare Varvar upp och ner vid tomgång.

9 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
• Bilmodell
Volkswagen Polo 1.3l Coupe, insprutsmotor med katalysator.

• Årsmodell
-89

• Miltal
16000

• Hur yttrar sig felet?
Vid tomgång varvar motorn upp och ner, handlar om 900rpm-2000rpm möjligtvis. vet inte, har ingen varvräknare. Detta gör den både när den är varm och kall.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är där och har vart där en månad, Bilen är för övrigt rätt slö och orkar inte riktigt på 5e växeln vid 80km/h vilket inte varit ett problem innan..

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Köpte bilen av en granne, Bytte därefter tändstift, kollat alla vätskor och gjort en renovering på bromsarna, bilen gick bra i 2 månader efter det ungefär sen har den börjat uppföra sig lustigt, Fick nyss byta batteri för det gick sönder.

Vet inte riktigt vart man ska börja... Kan inte supermycket om motorer.. Någon som har en teori?

Tack på förhand //Jespuur

170 Inlägg
24 oktober 2010
Jag tycker det låter som att den drar tjuvluft någonstans.Det kan man kolla genom att spruta startgas runt slangar och insuget

9 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Hittade en slang det var hål på. Bytte denna.. Men problemet kvarstår.. =/

170 Inlägg
24 oktober 2010
Jespuur skrev:
Hittade en slang det var hål på. Bytte denna.. Men problemet kvarstår.. =/

Kan ju vara på fler ställen den drar tjuvluft på

9 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Absolut!, Fast de e ett helvete att hitta ibland.. trångt och jävligt.. Kan vänta tills det rasar ihop helt då ser man nog vart det är hehe smile

170 Inlägg
24 oktober 2010
Jespuur skrev:
Absolut!, Fast de e ett helvete att hitta ibland.. trångt och jävligt.. Kan vänta tills det rasar ihop helt då ser man nog vart det är hehe smile

Ja man kan ju göra så men har du kollat slangen mellan insuget och luftmängdmätaren så den är hel

9 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Alla slangar är tittade på.. Kanske är nån packning nånstanns som börjar bli dålig.. Får kika mer på det imorgon när det är lite ljusare... smile

170 Inlägg
24 oktober 2010
Jespuur skrev:
Alla slangar är tittade på.. Kanske är nån packning nånstanns som börjar bli dålig.. Får kika mer på det imorgon när det är lite ljusare... smile

Ja det kan ju vara en packning också så klart

3 Inlägg
29 oktober 2010
Hallå jesper. du borde  kolla på "förgasarfoten", för jag antar att det är en mono insprutare, alltså en elektrisk förgasare typ. hela förgasar enheten siter på en slags gummi fot uppe på insuget, den brukar spricka och drar tjuvluft där vilket kan få detta symptom. testa att vicka förgasaren åt sidan och upp och ner så ser du om den är lös, MVH david

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 oktober 2010
Pendlar tomgången eller hänger den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

9 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
D_Boman skrev:
Hallå jesper. du borde  kolla på "förgasarfoten", för jag antar att det är en mono insprutare, alltså en elektrisk förgasare typ. hela förgasar enheten siter på en slags gummi fot uppe på insuget, den brukar spricka och drar tjuvluft där vilket kan få detta symptom. testa att vicka förgasaren åt sidan och upp och ner så ser du om den är lös, MVH david

Tack för tipset!, Har märkt att det läcker under bilen dock ska tydligen sitta en T-koppling under bilen och det är tydligen vanligt att denna blir dåligt sa grannen. Ska prova byta den först smile, Men annars får jag kolla där du sa smile

Caromania: Tomgången pendlar ca 1000rpm är min gissning på upp å ner med 3 sek intervall ungefär.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 oktober 2010
Jag tror inte på förgasarfotspackningen, kan t o m lova att det inte är den som orsakar detta.

Det låter som om du har en tomgångsmotor/kallstartsventil som behöver göras rent. Ta reda på var den sitter och skruva loss/isär den, dra i lite 5-56 och pilla så kommer det säkert att lösa dina problem.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 november 2010
Update?

9 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Ja, han e rätt död för tillfället, står hos flickvännens mor och har stått där några dagar efter att den itne startade alls. Ska få hem den nåndag... Suck.. smile

Sök