3776
Sök

Audi a3 1.8t dör på tomgång.

207 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har ett litet problem då bilen ibland dör när man släpper gasen och låter den gå på tomgång tex när man rullar fram vid ett rödljus.
Har hänt två gånger nu att bilen dör och får starta om och då fungerar det utan problem. Innan den dör svajar varvmätaren från 1000 och ända ner till 200 varv samtidigt blinkar batterilampan.
Nån idé vad detta kan bero på?


2 Inlägg
25 oktober 2010
#2
Hade samma problem med min Ford Focus. Bytte bränslepump...nu är det bättre.

207 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#3
sajuz skrev:
Hade samma problem med min Ford Focus. Bytte bränslepump...nu är det bättre.

Definiera bättre? Slutade det helt eller blev just bara "bättre" ?


196 Inlägg
26 oktober 2010
#4
a-rosdahl skrev:
Har ett litet problem då bilen ibland dör när man släpper gasen och låter den gå på tomgång tex när man rullar fram vid ett rödljus.
Har hänt två gånger nu att bilen dör och får starta om och då fungerar det utan problem. Innan den dör svajar varvmätaren från 1000 och ända ner till 200 varv samtidigt blinkar batterilampan.
Nån idé vad detta kan bero på?

Kan vara gasspjället som behöver en nollställning, har hört att de tappar grundinställningen om man tex byter batteri..

Full fart spar tid!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 oktober 2010
#5
Adiiii skrev:
a-rosdahl skrev:
Har ett litet problem då bilen ibland dör när man släpper gasen och låter den gå på tomgång tex när man rullar fram vid ett rödljus.
Har hänt två gånger nu att bilen dör och får starta om och då fungerar det utan problem. Innan den dör svajar varvmätaren från 1000 och ända ner till 200 varv samtidigt blinkar batterilampan.
Nån idé vad detta kan bero på?

Kan vara gasspjället som behöver en nollställning, har hört att de tappar grundinställningen om man tex byter batteri..

stämmer, finns möjlighet att göra en egen nollställning av gasspjället, fungerar iaf på A4 -00, gör som följer:
vrid tändningen till läge on (dvs läget innan startmotorn snurrar igång), stäng av SAMTLIGA förbrukare, dvs acc, radio, innerbelysning etc. vrid därefter av tändningen och vrid den sedan till samma "on" läge igen. efter några sekunder ska det höras ett surrande ljud från gasspjället (denna manöver görs såklart lättare av att man har huven öppen och hör ev.ljud). när surrandet slutar så startar du bilen och tar en provtur, är svajandet borta så är ju allt frid och fröjd, om inte så får du nog ta en tur till verkstaden.

lycka till
Senast redigerat av TS_quattro (26 oktober 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

207 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#6
TS_quattro skrev:
Adiiii skrev:
a-rosdahl skrev:
Har ett litet problem då bilen ibland dör när man släpper gasen och låter den gå på tomgång tex när man rullar fram vid ett rödljus.
Har hänt två gånger nu att bilen dör och får starta om och då fungerar det utan problem. Innan den dör svajar varvmätaren från 1000 och ända ner till 200 varv samtidigt blinkar batterilampan.
Nån idé vad detta kan bero på?

Kan vara gasspjället som behöver en nollställning, har hört att de tappar grundinställningen om man tex byter batteri..

stämmer, finns möjlighet att göra en egen nollställning av gasspjället, fungerar iaf på A4 -00, gör som följer:
vrid tändningen till läge on (dvs läget innan startmotorn snurrar igång), stäng av SAMTLIGA förbrukare, dvs acc, radio, innerbelysning etc. vrid därefter av tändningen och vrid den sedan till samma "on" läge igen. efter några sekunder ska det höras ett surrande ljud från gasspjället (denna manöver görs såklart lättare av att man har huven öppen och hör ev.ljud). när surrandet slutar så startar du bilen och tar en provtur, är svajandet borta så är ju allt frid och fröjd, om inte så får du nog ta en tur till verkstaden.

lycka till

Detta visste jag om så det gjorde jag innan idag när motorn hade legat på arbetstemp i strax 20 minuter. Flickvännen snodde bilen nu så har inte hunnit provköra och se om det är bättre smile

Tack för tipset ändå!


207 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#7
Det har funkat hitintills iaf smile


2 Inlägg
27 oktober 2010
#8
a-rosdahl skrev:
sajuz skrev:
Hade samma problem med min Ford Focus. Bytte bränslepump...nu är det bättre.

Definiera bättre? Slutade det helt eller blev just bara "bättre" ?

Den går klockrent nu...:o)

207 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#9
sajuz skrev:
a-rosdahl skrev:
sajuz skrev:
Hade samma problem med min Ford Focus. Bytte bränslepump...nu är det bättre.

Definiera bättre? Slutade det helt eller blev just bara "bättre" ?

Den går klockrent nu...:o)

Funderar på om det inte kan vara så att det är samma problem som på min. Den dog idag igen.
Händer om man trycker till lite och ska typ rulla fram till en korsning, tomgången bara uteblir när man trycker ner kopplingen och bilen dör neutral


207 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#10
Tittade runt lite på olika skrotar på bränslepumpar. Hittade en a3 1.8t på returbilen men vet inte om den finns kvar, kan jag plocka pumpen från någon annan modell? A4 eller liknande? Fanns en hel del sådana tongue

Tog även en koll på mekonomens hemsida Där finns två olika bensinpumpar om man tittar på a3 en med nr: 14-E22-041-095 (finns om man kollar på både 1.6 och 1.8t) och en med nr: 14-E10348M (denna finns bara om man går in och kollar på 1.6 modellen, men på bildelsbasen hittar man pumpar som ser exakt likadana ut som denna fast då på 1.8t) Så skulle jag alltså kunna plocka en pump från en 1.6 och få samma pump eller är det bortkastade pengar då den inte kommer passa?
Senast redigerat av a-rosdahl (27 oktober 2010)


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 oktober 2010
#11
a-rosdahl skrev:
Tittade runt lite på olika skrotar på bränslepumpar. Hittade en a3 1.8t på returbilen men vet inte om den finns kvar, kan jag plocka pumpen från någon annan modell? A4 eller liknande? Fanns en hel del sådana tongue

Tog även en koll på mekonomens hemsida Där finns två olika bensinpumpar om man tittar på a3 en med nr: 14-E22-041-095 (finns om man kollar på både 1.6 och 1.8t) och en med nr: 14-E10348M (denna finns bara om man går in och kollar på 1.6 modellen, men på bildelsbasen hittar man pumpar som ser exakt likadana ut som denna fast då på 1.8t) Så skulle jag alltså kunna plocka en pump från en 1.6 och få samma pump eller är det bortkastade pengar då den inte kommer passa?

jag skulle nog gå in på VAG och be dem ta fram VAG-numret på pumpen som sitter i just din bil och sen söka på t.ex laga-basen med just det numret, är VAG-numret identiskt är även pumpen identisk och då kan det inte bli fel (så länge som pumpen är hel vill säga)

edit: kom att tänka på en sak, kör du med öppet filter? i så fall kan det vara luftmassemätaren som är rutten, prova att rycka ur kabeln till den, bilen ska då gå över i "safe mode" dvs köra på förinställda värden och inte på felaktiga värden som en trasig LMM ger. om du river ur kabeln och bilen går bättre på tomgång så är det nog i stort sett garanterat LMM som är paj. luftmassemätaren kan även gå sönder om man kör med originalfilter även om det är vanligare att den ger upp när man har öppet filter och har varit lite för generös med filteroljan som då krupit in i mätaren och lagt sig på glastrådarna som då blir överhettade och mäter fel alt. brinner av helt...
Senast redigerat av TS_quattro (28 oktober 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

207 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#12
TS_quattro skrev:
a-rosdahl skrev:
Tittade runt lite på olika skrotar på bränslepumpar. Hittade en a3 1.8t på returbilen men vet inte om den finns kvar, kan jag plocka pumpen från någon annan modell? A4 eller liknande? Fanns en hel del sådana tongue

Tog även en koll på mekonomens hemsida Där finns två olika bensinpumpar om man tittar på a3 en med nr: 14-E22-041-095 (finns om man kollar på både 1.6 och 1.8t) och en med nr: 14-E10348M (denna finns bara om man går in och kollar på 1.6 modellen, men på bildelsbasen hittar man pumpar som ser exakt likadana ut som denna fast då på 1.8t) Så skulle jag alltså kunna plocka en pump från en 1.6 och få samma pump eller är det bortkastade pengar då den inte kommer passa?

jag skulle nog gå in på VAG och be dem ta fram VAG-numret på pumpen som sitter i just din bil och sen söka på t.ex laga-basen med just det numret, är VAG-numret identiskt är även pumpen identisk och då kan det inte bli fel (så länge som pumpen är hel vill säga)

edit: kom att tänka på en sak, kör du med öppet filter? i så fall kan det vara luftmassemätaren som är rutten, prova att rycka ur kabeln till den, bilen ska då gå över i "safe mode" dvs köra på förinställda värden och inte på felaktiga värden som en trasig LMM ger. om du river ur kabeln och bilen går bättre på tomgång så är det nog i stort sett garanterat LMM som är paj. luftmassemätaren kan även gå sönder om man kör med originalfilter även om det är vanligare att den ger upp när man har öppet filter och har varit lite för generös med filteroljan som då krupit in i mätaren och lagt sig på glastrådarna som då blir överhettade och mäter fel alt. brinner av helt...

Ska gå in och kolla upp numret nu.
Ja jag har öppet filter på, vet inte om det har varit inoljat sen innan då jag köpte bilen för snart en vecka sen. Hade av lmm och rengjorde med crc nya spray. Ska testa rycka kabeln imorgon och se om det blir nån skillnad. Men eftersom bilen inte har gått konstigt när den bara får stå på tomgång blir det lite svårt att veta om det hjälper, felet kommer just bara ibland när man kopplar för att växla ner. Då bara tvär dör bilen, lite drygt att servon lägger av när man är nära på att nosa in i en skolbuss som står i korsningen man ska svänga i roll
Kollat runt på en jä'la massa forum där folk har haft liknande problem. Vissa har fått styr på det när dom har bytat bränslepumpen vissa när dom har bytat bränslereläet.
Har även vid nåt enstaka tillfälle känt en svag doft av bensin när man stannar till. Kan det ha nåt med detta att göra?


207 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#13
Skadar det att ta en titt i gasspjället?
Om det är skitigt och behövs rengöras vilket medel? Måste det vara kemisk bensin eller går det med nåt annat? T-gul?

Risk att den tar tjuvluft någonstans?
Tycker gasvajern är lite slapp också, kanske spänna upp den en aning?
Kom gärna med lite förslag på vad som kan vara fel.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 oktober 2010
#14
om bränslepumpsreläet är knasigt brukar man höra ett klickande ljud samtidigt som motorn stannar, ljudet kommer underifrån ratten, jag har varit med om exakt samma på min bil, slutade efter att jag bytt gasspjäll, motorstyrdon och pumprelä, vet inte vilket av dem som hjälpte tyvärr, först bytte jag relä, då gick den ett par månader sen blev det samma igen, sen gasspjället, den gick ett par månader, sen bytte jag styrdon och den har gått sedan dess, finns det någon felkod?

edit: gasvajern ska vara lite slapp när spjället står i nolläge
Senast redigerat av TS_quattro (28 oktober 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

196 Inlägg
28 oktober 2010
#15
Jag har haft liknande problem med min audi, då bytte jag lambdan, gasspjäll, insugningsrör och undertrycksslang då de påvisade tjuvluft. Sen dess är bilen kanon.

Full fart spar tid!

207 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#16
TS_quattro skrev:
om bränslepumpsreläet är knasigt brukar man höra ett klickande ljud samtidigt som motorn stannar, ljudet kommer underifrån ratten, jag har varit med om exakt samma på min bil, slutade efter att jag bytt gasspjäll, motorstyrdon och pumprelä, vet inte vilket av dem som hjälpte tyvärr, först bytte jag relä, då gick den ett par månader sen blev det samma igen, sen gasspjället, den gick ett par månader, sen bytte jag styrdon och den har gått sedan dess, finns det någon felkod?

edit: gasvajern ska vara lite slapp när spjället står i nolläge

Samma problem att bilen bara dör när man frikopplar eller?
Har inte kollat om där finns några felkoder. Det blir väll billigare att köra vag com sladd själv än att lämna in den på felsökning. Kan ju vara rätt bra att kunna kolla själv istället smile


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 oktober 2010
#17
beror för visso på vilken verkstad du kommer in på vissa tar inget betalt för att bara läsa av en felkod medan andra vill ha betalt, smidigaste är väl att fråga, om de kollar felkoden gratis så har du ju sparat de pengar som en vag-com kabel kostar iaf

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

207 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#18
TS_quattro skrev:
beror för visso på vilken verkstad du kommer in på vissa tar inget betalt för att bara läsa av en felkod medan andra vill ha betalt, smidigaste är väl att fråga, om de kollar felkoden gratis så har du ju sparat de pengar som en vag-com kabel kostar iaf

Får sticka ner på bilmo och höra vad dom ska ha för det.


207 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#19
Tänkte jag skulle skruva av gasspjället och rengöra imorgon och se om det blir nån skillnad innan jag går på att byta ut det mot ett nytt.
Måste jag göra en helt ny programering av spjället efter detta eller räcker det med att jag gör processen med att köra bilen varm, vrida på tändningen och vänta 30 sekunder tills det klickar till?
Och som sagt vad ska jag rengöra med?


207 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#20
Köpte kemisk ren bensin och rengjorde gasspjället idag, svart som natten av allt sot som satt i den. Bytade även packningen när jag ändå hade det av. Nu går bilen som en klocka smile Får se om det håller sig annars bytar jag hela spjället. Tack för alla tips!



Sök