Problemet: Bilen går att starta utan lampor och köras i kanske 1-2 km sedan så vill bilen dö och det går inte att gasa och alla lampor dör.. men går att stå på tomgång utan något förutom motorn igång.
Låter jag bilen stå i någon timme går den att köra en bit igen för att sedan dö åter igen. Har mina misstankar på antingen batteriet eller generatorn!
Laddar den så bör den ju gå även om batteriet håller på att ge upp? Kolla laddningen! Mät! Har du ingen multimeter så köp. Ett par hundringar. Bra att ha.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Laddar den så bör den ju gå även om batteriet håller på att ge upp? Kolla laddningen! Mät! Har du ingen multimeter så köp. Ett par hundringar. Bra att ha.
Bra! Det skulle jag ha gjort också.
Men dåligt batteri kan ge konstiga fenomen, men börja med att mäta batteriet. Som sagt en multimeter bör man alltid ha, en billig för 150 spänn fungerar till det mesta.
Mät upp spänningen med multimeter, som de andra har föreslagit. Med hjälp av den kan du göra felsökning på ett enkelt sätt och slipper chansa med att byta ut en massa saker.