3763
Sök

Batteriet tappar kraft - Nissan 180 zx s12

27 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Problemet: Bilen går att starta utan lampor och köras i kanske 1-2 km sedan så vill bilen dö och det går inte att gasa och alla lampor dör.. men går att stå på tomgång utan något förutom motorn igång.

Låter jag bilen stå i någon timme går den att köra en bit igen för att sedan dö åter igen.
Har mina misstankar på antingen batteriet eller generatorn!

Någon som har en susning av vad det kan vara?

496 Inlägg
26 oktober 2010
Är där lösa kol på generatorn på dessa bilar? i så fall skulle jag gissa på det då jag själv hade samma problem på en av min gamla bilar.

Mvh Billy

27 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Nej, är ingen lös kol på denna sad

496 Inlägg
26 oktober 2010
Wennish skrev:
Nej, är ingen lös kol på denna sad

Inte någon dålig jord fläta eller något sådant? Annars är det vell generatorn, För bil bör ju ändå gå att köra utan batteri?

Mvh Billy

27 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Den går ju att köra ett tag, men när batteriet inte har någon kraft så orkar den inte varva ju.

Forummoderator
18 097 Inlägg
26 oktober 2010
Laddar den så bör den ju gå även om batteriet håller på att ge upp? Kolla laddningen! Mät! Har du ingen multimeter så köp. Ett par hundringar. Bra att ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

926 Inlägg
26 oktober 2010
Dieselsmurfen skrev:
Laddar den så bör den ju gå även om batteriet håller på att ge upp? Kolla laddningen! Mät! Har du ingen multimeter så köp. Ett par hundringar. Bra att ha.

Bra!
Det skulle jag ha gjort också.

Men dåligt batteri kan ge konstiga fenomen, men börja med att mäta batteriet.
Som sagt en multimeter bör man alltid ha, en billig för 150 spänn fungerar till det mesta.

Mats

27 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Bytte generator innan och samma problem kvarstår, så imorn blir det att byta batteriet och testa!

21 761 Inlägg
26 oktober 2010
Mät upp spänningen med multimeter, som de andra har föreslagit. Med hjälp av den kan du göra felsökning på ett enkelt sätt och slipper chansa med att byta ut en massa saker. smile

496 Inlägg
26 oktober 2010
Bara in på Biltema och köpa dig en multimeter, kostar 99:- smile

Forummoderator
18 097 Inlägg
26 oktober 2010
Billy__bob skrev:
Bara in på Biltema och köpa dig en multimeter, kostar 99:- smile

Och den duger gott! Tro mig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök