4232
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 387 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
761 Inlägg
2 januari 2011
#101
Men b23 har klenare foder.

Men gör man som jag så blir det bäst, kör b23 vev i b230, och när man slipar om den så kan man få 5mm mer slaglängd, alltså nästan en marinvev fast smidd, dock blir det ju ganska dyrt, 5000:- ungefär


244 Inlägg
3 januari 2011
#102
Volvox40 skrev:
mbadriver skrev:
asså en dum fråga men vad e de för skillnad på B23 å B230? ´bara nyfiken för jag har hört att B23 e kraftigare än den andra men nu undrar jag hur det egentligen  ?
Hq dde bra:ED

B23an har en smidd vev o B230 har guten vev.big_smile

Men i vilka bilar sitter B23 dåÅ tongue

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#103
B23 80-85, B230 86->

Ev någon B23 i 240GT -79 har ja för mig också.

Blocket skiljer lite allmänt med grundkonstruktionen är ju densamma. B23E åtminstone, ska ha smidd vev samt m-stakar som är goda för 400hk i alla fall. Hur det är med B23A vet jag inte, har bara öppnat E-snurror wink

Som dannnej skrev så har b23 klenare foder, dom brukar spricka vid runt 600hk

Vevarna skiljer lite i framkanten på fästet till kamdrev och remskivan också.


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#104
Lite dåligt med kommentarer här tycker jag smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

1 215 Inlägg
3 januari 2011
#105
alla blir väl förstummade när dom ser ditt verk wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#106
Såg frisk och fin ut motorn wink

Men har jag fattat det rätt nu: Du kör alltså med en b23 botten och ska ha 16v topp?


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#107
Pavva skrev:
alla blir väl förstummade när dom ser ditt verk wink

Nu ska vi inte överdriva haha big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#108
Bensinskallen skrev:
Såg frisk och fin ut motorn wink

Men har jag fattat det rätt nu: Du kör alltså med en b23 botten och ska ha 16v topp?

Tackar jo de va den:)
B230FK med 16vtopp stämmer bra de.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#109
Volvox40 skrev:
Bensinskallen skrev:
Såg frisk och fin ut motorn wink

Men har jag fattat det rätt nu: Du kör alltså med en b23 botten och ska ha 16v topp?

Tackar jo de va den:)
B230FK med 16vtopp stämmer bra de.

Ok men hur har du då fått dit en smidd b23 vev? Är ju andra lagerdimensioner på dessa tongue


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#110
Bensinskallen skrev:
Volvox40 skrev:
Bensinskallen skrev:
Såg frisk och fin ut motorn wink

Men har jag fattat det rätt nu: Du kör alltså med en b23 botten och ska ha 16v topp?

Tackar jo de va den:)
B230FK med 16vtopp stämmer bra de.

Ok men hur har du då fått dit en smidd b23 vev? Är ju andra lagerdimensioner på dessa tongue

som sagt e lite osäker vad det är för vev. allt jag vet e att den är smidd. inte jag som byggt motorn.
allt detta satt i när jag köpte den:D

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#111
Aha wink

Ja har du tur har du då en omslipad vev, annars har du en helt vanlig. Men en vanlig vev håller lika bra, inget man märker skillnad på förrän man kommer upp i höga effektsiffror i alla fall wink


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#112
Bensinskallen skrev:
Aha wink

Ja har du tur har du då en omslipad vev, annars har du en helt vanlig. Men en vanlig vev håller lika bra, inget man märker skillnad på förrän man kommer upp i höga effektsiffror i alla fall wink

hur ser man vad de e för vev??hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#113
Volvox40 skrev:
Bensinskallen skrev:
Aha wink

Ja har du tur har du då en omslipad vev, annars har du en helt vanlig. Men en vanlig vev håller lika bra, inget man märker skillnad på förrän man kommer upp i höga effektsiffror i alla fall wink

hur ser man vad de e för vev??hmm

Ska gå ut och fota lite wink


P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#114
B230 ( F ):

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0170.jpg

B23 ( E ):

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0171.jpg

Veven du har bild på på förra sidan är i alla fall en b230 vev


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#115
ok jo de ser jag ju. men om den e smidd dur der den då ut?? lika dan??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 januari 2011
#116
Vettefan hur man ser den skillnaden.

Enda jag vet är att b23 E ska vara smidd, men hur det syns har jag ingen aning om. Om din vev ska vara smidd bör det vara någon "eftermarknadsvev" och inte någon originalvev


777 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#117
Bensinskallen skrev:
Vettefan hur man ser den skillnaden.

Enda jag vet är att b23 E ska vara smidd, men hur det syns har jag ingen aning om. Om din vev ska vara smidd bör det vara någon "eftermarknadsvev" och inte någon originalvev

ne sant. jaja får kolla lite. tack för hjälpen

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

20 Inlägg
4 januari 2011
#118
Hej,

Vad jag vet så finns det ett par kännetäcken; först så leta efter "Bofors" loggan (ring med ett B och streck) svårt att förklara smile. Sen kan man se på gjut skägget att det är väldigt brett, har man två st olika vevar så är dett lätt att se.

Mvh

Info om projektet: 242 turbo sleeper

777 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#120
idag var man på mekonomen o tvättade blocket. renr o fint blev det. tur mekonomen har självtvätthallar smile
sen har jag tagit bort all lös färg. jävla dammande.
o nu e sista delarna till motorn beställda. packningar o ståldrev smile
Senast redigerat av Volvox40 (4 januari 2011)

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök