3612
Sök

Volvo 760 Turbo , höja laddtrycket?

133 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke
Senast redigerat av Kopenga (27 oktober 2010)

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

438 Inlägg
27 oktober 2010
#2
Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson
Senast redigerat av VAnd3rsson (27 oktober 2010)


133 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#3
VAnd3rsson skrev:
Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson

thx ! det var till stor hjälp

men hur ska jag göra för att avlasta turbon?
skaffa en pysventil och kunna reglera turbo trycket eller?

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

403 Inlägg
27 oktober 2010
#4
Tycker att du ska ha orginaldump, lätt att få tag i, och billig. Annars så återcirk. Men du kanske har orginaldump på? då behöver du inte byta:P

Porta / plana toppen, skaffa annan luftmassemätare, dra ur kabeln till motortempgivaren:P skaffa större intercooler. tongue
Senast redigerat av Tonycrona (27 oktober 2010)


Lysekil
90 Inlägg
27 oktober 2010
#5
jag eller också klipper du slangen mellan Wastegate och turbon så laddar den fint sen


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 oktober 2010
#6
Tonycrona skrev:
Tycker att du ska ha orginaldump, lätt att få tag i, och billig. Annars så återcirk. Men du kanske har orginaldump på? då behöver du inte byta:P

Porta / plana toppen, skaffa annan luftmassemätare, dra ur kabeln till motortempgivaren:P skaffa större intercooler. tongue

det sitter ingen luftmassemätare på 760 turbo från -84
det sitter en elektriskt luftmängdmätare.

men en öppen dump funkar utmärkt på en 760 turbo men optimalast än en återcirkulerande.
höja laddet bör du inte göra utan ett chip. och du bör inte ladda mer än 1 bar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

438 Inlägg
28 oktober 2010
#7
Kopenga skrev:
VAnd3rsson skrev:
Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson

thx ! det var till stor hjälp

men hur ska jag göra för att avlasta turbon?
skaffa en pysventil och kunna reglera turbo trycket eller?

Yes!
Skaffa en pysventil är det lättaste sättet att höja laddet utan att skada turbon,
Men jag tycker du ska lyda turboforssen´s råd och skaffa chip och inte ladda mer än ett bar,

MVH VAnd3rsson


347 Inlägg
28 oktober 2010
#8
Skaffa en laddtrycksmätare för att se vad du laddar sen brickar du wastegaten smile En sån bil tål bonnameck. Men som turboforssen sa, ladda inte gärna över 1 bar.


403 Inlägg
28 oktober 2010
#9
haha min bil laddade 1.6 bar i ca 100 mil:P Funka fint:P


347 Inlägg
28 oktober 2010
#10
Tonycrona skrev:
haha min bil laddade 1.6 bar i ca 100 mil:P Funka fint:P

hahha det låter otroligt. Vad hände efter de 100milen?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 oktober 2010
#11
kan gissa på  att stakarna blev snea eller att dom titta ut ur blocket + att intercoolern paja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

347 Inlägg
28 oktober 2010
#12
turboforssen skrev:
kan gissa på  att stakarna blev snea eller att dom titta ut ur blocket + att intercoolern paja

Ja den lär ju ha spikat en aning.


403 Inlägg
29 oktober 2010
#13
Nej inget alls har hänt smile den går fint. Hade värsting intercooler på.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2010
#14
Tonycrona skrev:
Nej inget alls har hänt smile den går fint. Hade värsting intercooler på.

har du rivit i sär den och kollat ????
min 230ft ( den äldre = samma som b230et) gick fin fint med 0,8 i ladd + ett pik ladd upp till 1,3 . men när jag rev i sär motorn så såg stakarna ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/569590_a90l76.jpg
Senast redigerat av turboforssen (29 oktober 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 oktober 2010
#15
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

Jonas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2010
#16
Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 679 Inlägg
29 oktober 2010
#17
bästa är väl för hållbarhet är ju ett bränsle och tändningschip sen ställa upp laddtrycket till typ 0.8 smile
En intercooler skulle ju inte eller skada smile
Då har du ca 220 hk som ska vara driftsäkra smile
Men ställer du uppladdtrycket så se till att ha en laddtrycksmätare så du ser hur mycket du laddar så du inte bara matar på en massa ladd och skiten går sönder smile


403 Inlägg
29 oktober 2010
#18
Skit samma hur dom ser ut så länge den går som den ska:P


133 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#19
turboforssen skrev:
Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

jag ber om ursäkt för dålig info från mig, det är en b23et i min, alltså 240 Turbo motorn med intercooler kit på 172 hk,

Monterade idag öppen dump , bilen gick skit... kunde inte ge någon gas utan att den dog samt att tomgången var ojämn,

Det satt en ny återcirk dump på innan jag bytte, ,

eftersom jag är ny ang turbo, ska den öppna dumpen kopplas på turbo tryck röret eller insugs röret?  och det rör som blir över ska de pluggas igen ?


Mvh Jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

26 Inlägg
29 oktober 2010
#20
där trycket är högst ska dumpen sitta smile


Sök