3465
Sök

Volvo 760 Turbo , höja laddtrycket?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#21
Kopenga skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

jag ber om ursäkt för dålig info från mig, det är en b23et i min, alltså 240 Turbo motorn med intercooler kit på 172 hk,

Monterade idag öppen dump , bilen gick skit... kunde inte ge någon gas utan att den dog samt att tomgången var ojämn,

Det satt en ny återcirk dump på innan jag bytte, ,

eftersom jag är ny ang turbo, ska den öppna dumpen kopplas på turbo tryck röret eller insugs röret?  och det rör som blir över ska de pluggas igen ?


Mvh Jocke

240 turbo har b21et med k-jetronic och den går inte ens att chippa .

när jag hade dump på min 760 turbo så kvittade det vart jag satt den + att det spelade ingen roll om det va återcirkulerande eller öppen .
så länge du justerar dumpen någorlunda rätt så slipper du alla problem med att den dör eller har taskig tomgång

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

403 Inlägg
30 oktober 2010
#22
Sätt dit orginal dumpen som ska sitta på turbon ifall det sitter dumplock nu! Detta löser dina problem!!!!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#23
Tonycrona skrev:
Sätt dit orginal dumpen som ska sitta på turbon ifall det sitter dumplock nu! Detta löser dina problem!!!!

b23et har ett garret agg och på dom sitter det inte nån dump

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

689 Inlägg
30 oktober 2010
#25
Kopenga skrev:
turboforssen skrev:
Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

jag ber om ursäkt för dålig info från mig, det är en b23et i min, alltså 240 Turbo motorn med intercooler kit på 172 hk,

Monterade idag öppen dump , bilen gick skit... kunde inte ge någon gas utan att den dog samt att tomgången var ojämn,

Det satt en ny återcirk dump på innan jag bytte, ,

eftersom jag är ny ang turbo, ska den öppna dumpen kopplas på turbo tryck röret eller insugs röret?  och det rör som blir över ska de pluggas igen ?


Mvh Jocke

NEJ 240 turbomotor hade endast b21. Det du kan göra är att klippa av westgateslangen o
montera ett t kors. men det bästa är att chippa den o montera ett bättre luftfilter

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#26
n_andersson skrev:
Kopenga skrev:
turboforssen skrev:

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

jag ber om ursäkt för dålig info från mig, det är en b23et i min, alltså 240 Turbo motorn med intercooler kit på 172 hk,

Monterade idag öppen dump , bilen gick skit... kunde inte ge någon gas utan att den dog samt att tomgången var ojämn,

Det satt en ny återcirk dump på innan jag bytte, ,

eftersom jag är ny ang turbo, ska den öppna dumpen kopplas på turbo tryck röret eller insugs röret?  och det rör som blir över ska de pluggas igen ?


Mvh Jocke

NEJ 240 turbomotor hade endast b21. Det du kan göra är att klippa av westgateslangen o
montera ett t kors. men det bästa är att chippa den o montera ett bättre luftfilter

varför ska han klippa westgate slangen och montera ett t-kors ?????
det är betydligt bättre att justera laddet via westgate stången

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

689 Inlägg
30 oktober 2010
#27
Nej wastgatestången ska ha en viss justering den

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#28
n_andersson skrev:
Nej wastgatestången ska ha en viss justering den

va??????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

689 Inlägg
30 oktober 2010
#29
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
Nej wastgatestången ska ha en viss justering den

va??????

Ja det ska va ett visst spel på wastgate stången

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#30
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
Nej wastgatestången ska ha en viss justering den

va??????

Ja det ska va ett visst spel på wastgate stången

du skojar va ??? du säger att folk ska pysa uppladdet i stället för att justera på stången ???
det är inga problem att justera på stången alls har aldrig hört dit påstående.
men att rekomendera att pysa upp laddet är ju helt sjukt .
man får ju bara ostabilt laddtryck genom att pysa upp det .
det är bonn mek att pysa upp ladd

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

270 Inlägg
30 oktober 2010
#31
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
Nej wastgatestången ska ha en viss justering den

va??????

Ja det ska va ett visst spel på wastgate stången

Öhh nej men det går ju att shimsa till den för att få önskat laddtryck om man vill.............


270 Inlägg
30 oktober 2010
#32
Prova gärna på S60R:en om du vill.........


689 Inlägg
30 oktober 2010
#33
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:
va??????

Ja det ska va ett visst spel på wastgate stången

du skojar va ??? du säger att folk ska pysa uppladdet i stället för att justera på stången ???
det är inga problem att justera på stången alls har aldrig hört dit påstående.
men att rekomendera att pysa upp laddet är ju helt sjukt .
man får ju bara ostabilt laddtryck genom att pysa upp det .
det är bonn mek att pysa upp ladd

Okej jag pyser upp laddet på v70in till 2,3 bar. vi kan väl ta ett race till våren så får du se om det e så illa som du säger
Jag börja min turbobana med en gammal 740 turbo-85a. straks efter 240in med r sportsats. o mitt första trimm va t kosr. ca 50 min efter bilköpet hehe
Senast redigerat av n_andersson (31 oktober 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 oktober 2010
#34
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:

Ja det ska va ett visst spel på wastgate stången

du skojar va ??? du säger att folk ska pysa uppladdet i stället för att justera på stången ???
det är inga problem att justera på stången alls har aldrig hört dit påstående.
men att rekomendera att pysa upp laddet är ju helt sjukt .
man får ju bara ostabilt laddtryck genom att pysa upp det .
det är bonn mek att pysa upp ladd

Okej jag pyser upp laddet på v70in till 2,3 bar. vi kan väl ta ett race till våren så får du se om det e så illa som du säger

mm pys upp det med ett t-kors  så kör vi ett race

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

689 Inlägg
31 oktober 2010
#35
turboforssen skrev:
n_andersson skrev:
turboforssen skrev:

du skojar va ??? du säger att folk ska pysa uppladdet i stället för att justera på stången ???
det är inga problem att justera på stången alls har aldrig hört dit påstående.
men att rekomendera att pysa upp laddet är ju helt sjukt .
man får ju bara ostabilt laddtryck genom att pysa upp det .
det är bonn mek att pysa upp ladd

Okej jag pyser upp laddet på v70in till 2,3 bar. vi kan väl ta ett race till våren så får du se om det e så illa som du säger

mm pys upp det med ett t-kors  så kör vi ett race

japp ett stort kors med hela t bortkapat hade jag sist iaf o  brorsan körde inte ifrån mig med sin honda cbr 1000 cc iaf!

270 Inlägg
31 oktober 2010
#36
Detta har du skrivit om din bil V70R:en:

*Uppfräst vevhusventilitation
*Borrat och chimsat block
*Venolia kolvar
*spm stakar
*Nya "lätta" Veven från en v70 -03a,
*850 enkelmassesvänghjul som är omstiftat till 707 tryckplattan
och balanserat
*850R Lamell
*M56H växellåda från 850 -95
*Ombyggt till utanpåliggande kopplingscylinder
*Quife ATB diffspärr
*Garret T04e luftdel 58mm inducer, steg4 turbin, TTR-preppat, 360 skruvat lager
*HKS-kopia 40mm wastegate, portad
*Friskluftrör del byggd av TurboCenter med 84mm LMM med nät framför och efter, byggt i ALU
*GLT kammar
*S60R grenrör
*Alla lager o pumpar o packningar nytt
*Mirafrästa ventiler
*Portad topp (av Lasse bandit)
*Platina tändstift
*Siemens 630cc deka spridare
*Portat insug
*850GLT gasspjäll
*ITG-luftfilter med fullradietratt, avskärmning och luftkanaler till
*Övre tryckrör, typ "gamla dragningen", byggt i aluminium
*60 mm modellanpassad aluminium intercooler
*3,5" Downpipe i rostfritt
*3" JT avgasystem med Twinpipe
*3" Racekat
*Alu dumpventil, återcirkulerande, 35mm, justerbar öppning
*Walbro 255 Bränslepump
*8mm stålomspunna bränsleslangar med an6 kopplingar
*850 Fuelrail med btr
*mattsvarta tryckrör och dump
*Samco svarta siliconslangar
*Castrol Edge Sport 10W-60 olja
*Ställbart laddtryck kör på 2,1 Bar nu
*Turbocenter mappning

Om du har såpass kontroll på ett motorbygge som detta varför rekomenderar du en annan person att trimma sin motor på ett sätt där man inte har någon kontroll alls på vad som sker?

Har rasat 2 motorer själv på grund av montering av T-kors så jag har ju lärt mig min läxa men du har tydligen byggt massa 500 hk motorer utan att rasa en enda så.... Grattis till dig du är född vinnare.

/M


689 Inlägg
31 oktober 2010
#37
Minium skrev:
Detta har du skrivit om din bil V70R:en:

*Uppfräst vevhusventilitation
*Borrat och chimsat block
*Venolia kolvar
*spm stakar
*Nya "lätta" Veven från en v70 -03a,
*850 enkelmassesvänghjul som är omstiftat till 707 tryckplattan
och balanserat
*850R Lamell
*M56H växellåda från 850 -95
*Ombyggt till utanpåliggande kopplingscylinder
*Quife ATB diffspärr
*Garret T04e luftdel 58mm inducer, steg4 turbin, TTR-preppat, 360 skruvat lager
*HKS-kopia 40mm wastegate, portad
*Friskluftrör del byggd av TurboCenter med 84mm LMM med nät framför och efter, byggt i ALU
*GLT kammar
*S60R grenrör
*Alla lager o pumpar o packningar nytt
*Mirafrästa ventiler
*Portad topp (av Lasse bandit)
*Platina tändstift
*Siemens 630cc deka spridare
*Portat insug
*850GLT gasspjäll
*ITG-luftfilter med fullradietratt, avskärmning och luftkanaler till
*Övre tryckrör, typ "gamla dragningen", byggt i aluminium
*60 mm modellanpassad aluminium intercooler
*3,5" Downpipe i rostfritt
*3" JT avgasystem med Twinpipe
*3" Racekat
*Alu dumpventil, återcirkulerande, 35mm, justerbar öppning
*Walbro 255 Bränslepump
*8mm stålomspunna bränsleslangar med an6 kopplingar
*850 Fuelrail med btr
*mattsvarta tryckrör och dump
*Samco svarta siliconslangar
*Castrol Edge Sport 10W-60 olja
*Ställbart laddtryck kör på 2,1 Bar nu
*Turbocenter mappning

Om du har såpass kontroll på ett motorbygge som detta varför rekomenderar du en annan person att trimma sin motor på ett sätt där man inte har någon kontroll alls på vad som sker?

Har rasat 2 motorer själv på grund av montering av T-kors så jag har ju lärt mig min läxa men du har tydligen byggt massa 500 hk motorer utan att rasa en enda så.... Grattis till dig du är född vinnare.

/M

Japp motorn gick som en klocka utan ras. därimot ville inte växellådan vara med längre efter att jag fick upp laddet från 1.6 bar till 2,4. NÅGRA MER FRÅGOR? och btp så ville ts veta enkla knep att höja laddet
Senast redigerat av n_andersson (31 oktober 2010)

Refined
1 770 Inlägg
31 oktober 2010
#38
turboforssen skrev:
Tonycrona skrev:
Sätt dit orginal dumpen som ska sitta på turbon ifall det sitter dumplock nu! Detta löser dina problem!!!!

b23et har ett garret agg och på dom sitter det inte nån dump

Nja menar du att det inte finns någon dump alls eller bara det att den inte är monterad på turbon som på nyare Volvo motorer.

För B23ET har dumpventil.

Yrkes Chafför
380 Inlägg
31 oktober 2010
#39
Har för mig att det sitter en dump på tryck röret precis vid turbon på äldre 740 turbo, sitter på ft och 230et motorerna men 23et vet ja faktist inte, som kille sa va han ute efter ett sätt att få lite mer effekt men ville att det skulle hålla med..
Nu hade ju han en redig botten så borde det väll funka med lite större spridare och justea wg staget?
Rätta mig gärna om ja har fel smile
Men som sagt tidigare så är ladd över 1 bar ej att rekomendera med volvo Original Ic då gavlarna lätt lämnar cellpaketet, hänt ett antal gr på turbo bilar här smile

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
31 oktober 2010
#40
Vill bara flika in om "pys" trimmning, volvo orginal trimmade sina bilar med pys, en magnetventil som de flesta turbo bilar idag är ju just precis en pys ventil, visserligen elektriskt ställbar via PWM men ändock - en pysventil!

Turboplus paketet är en sådan som exempel...

gå ut å kolla era MVs 1slang till turbon, 1 slangt till WG och den 3e går till insuget strax efter LMM, med andra ord atomsvärstryck! wink



Sök