2502
Sök

Vägning av bil med protokoll/intyg

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Någon som vet vart jag kan vända mig för att väga bilen?

Behöver även protokoll/intyg på vikten.

BLT Service
Theracords Music Label

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Mjo de är sant. Frågan är om dom endast väger ett fordon utan att besikta/regga det. Ska ta o slänga iväg ett mejl till dom.

Någon annan som har förslag?

BLT Service
Theracords Music Label

502 Inlägg
27 oktober 2010
vissa skrotar har ju bilvåg som man kan köra upp på. Så skall du inte ha vikten exakt på decimalen så funkar säkert en sådan våg utmärkt.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

151 Inlägg
27 oktober 2010
på grustag och på sopptipen har de vågar och så får du kvitto på vikten.

227 Inlägg
27 oktober 2010
Hur noga är det och vad behöver du protokollet/intyget till?

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Omregistrering av bil till Ombyggt fordon. För att effekten ska tillåtas behöver jag intyg på nya tjänstevikten.

BLT Service
Theracords Music Label

KHRacing
27 oktober 2010
Måste vara utfärdat utav en godkänd "vägmästare"

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:

Och det betyder på svenska?

BLT Service
Theracords Music Label

227 Inlägg
27 oktober 2010
Själva vägningen sker på bilprovningen i samband med registreringen. Eller är det din sfro-man som vill ha en vikt även innan?
Att du kommer med ett papper med en vikt på säger ju egentligen inte så mkt, det säger ju itne vilken bil som stått på vågen tex wink

Försöker iaf
12 817 Inlägg
27 oktober 2010
Driftar_N skrev:
Själva vägningen sker på bilprovningen i samband med registreringen. Eller är det din sfro-man som vill ha en vikt även innan?
Att du kommer med ett papper med en vikt på säger ju egentligen inte så mkt, det säger ju itne vilken bil som stått på vågen tex wink

Det är därför man måste ha ett visst tillstånd från bilprovningen för att få utföra vägningar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 482 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Behöver självklart vikten på bilen INNAN registrering av flera orsaker.

Dels att SFRO vill veta vad den väger vid besiktning.

Och dels för att jag inte vill slänga ut 4000kr åt helskotta ifall bilen väger för lite.

BLT Service
Theracords Music Label

KHRacing
27 oktober 2010
Noxxer skrev:
KHRacing skrev:

Och det betyder på svenska?

Jag stavade fel, det skall stå vÅgmästare.

altså exakt som det låter Noxxer, en utav Transportstyrelsen/bilprovningen godkänd våg.

Supraman
2 300 Inlägg
27 oktober 2010
Fråga bilprovningen vad för våg dom använder.
Här åker dom till lantmännen och väger.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

121 Inlägg
28 oktober 2010
Jag åker till Stena metall och väger! Billigt och bra.

Att komma två är att förlora!

Pim_Pim
28 oktober 2010
När jag registrerade om en bil till en a-traktor så behövde jag vikten på bilen, då tog jag med bilen till en soptipp och lät de väga den och så gjorde de axeltryck mm.
Där får du ju ett intyg på bilen också och vad den väger, ram nummer mm.
Det intyget räckte till regbesiktningen, och den soptippen är inte direkt några speciella "Vågmästare" smile

KHRacing
28 oktober 2010
Pim_Pim skrev:
När jag registrerade om en bil till en a-traktor så behövde jag vikten på bilen, då tog jag med bilen till en soptipp och lät de väga den och så gjorde de axeltryck mm.
Det intyget räckte till regbesiktningen, och den soptippen är inte direkt några speciella "Vågmästare" smile

Kul att du försöker förlöjliga mig med ditt lilla inlägg.
exakt som jag skrev så är det endast vissa vågar som är godkända, SAMT
att även den somsköter vågen skall ha utbildning/godkännande för detta.

All info direkt från bilprovningen.

Pim_Pim
28 oktober 2010
KHRacing skrev:
Pim_Pim skrev:

Jaso så det är så pass, då gjorde bilprovningen fel då som godkände bilen med en våg som inte var godkänd av Transportstyrelsen/bilprovningen.

1 168 Inlägg
28 oktober 2010
Pim_Pim skrev:
KHRacing skrev:
Pim_Pim skrev:

Jaso så det är så pass, då gjorde bilprovningen fel då som godkände bilen med en våg som inte var godkänd av Transportstyrelsen/bilprovningen.

kan väl ändå ha en godkänd våg och utbildning/godkännande även om man inte har en egen bilprovning. om dom har/är det är det minst lika bra som bilprovningens.
Senast redigerat av jimmzzan (28 oktober 2010)

KHRacing
28 oktober 2010
jimmzzan skrev:
kan väl ändå ha en godkänd våg och utbildning/godkännande även om man inte har en egen bilprovning. om dom har/är det är det minst lika bra som bilprovningens.

jag tror inte det finns en enda SBP-station som har egen våg, utan de hyr in sig på andra företag

Sök