2636
Sök

Volvo 945 ltt som trycker ur sig olja ur nästan alla packningar. VARFÖR????

49 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
Halloj har ett problem.
Har köpt en volvo 945 lättryckare -95 som läcker olja i toppackningen, mellan motor och låda, i påfyllnadslocket, oljetråget, oljereturen. samt att den tar in olja i vattnet och att jag förlorar lite vatten men inte så mycket.
Jag har inget vatten i oljan men olja i vattnet. den går upp normalt i temp, och har normal värme i kupe'n.

jag får fylla på med ca: 1liter  olja på 10mil.


Någon som har en vettig förklaring på vad detta kan bero på?

Tacksam för svar


227 Inlägg
27 oktober 2010
#2
Rensa vevhusburken, sitter på blocket under insuget.
Gör ett komptest.

5 089 Inlägg
27 oktober 2010
#3
Bilen har gått väldigt långt, Dåligt med servicar gjorda, Bilen har kokat någon\flera gånger, fel olja, Häftig gasfot Eller bara allmänt sleten motor smile

\Lindgren

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 oktober 2010
#4
Antagligen dags för renovering med byte av packningar osv... Men börja med att rengöra vevhusventilationen och se om det blir bättre!

Har det någongång hänt att oljestickan hoppat upp så är det antagligen bara vevhusventen som behövs rengöras smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

2 Inlägg
28 oktober 2010
#6
sånn sort=)


49 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#7
Driftar_N skrev:
Rensa vevhusburken, sitter på blocket under insuget.
Gör ett komptest.

jag va inne på det jag med. dock inte kompprov. men även om vevhusventilationen är tjock så borde det inte försvinna vatten, men det kan ju vara flera fel


49 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#8
BrajjAxx skrev:
Antagligen dags för renovering med byte av packningar osv... Men börja med att rengöra vevhusventilationen och se om det blir bättre!

Har det någongång hänt att oljestickan hoppat upp så är det antagligen bara vevhusventen som behövs rengöras smile

Har bara haft bilen sen i lördags men sedan dess har inte oljestickan åkt upp


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 oktober 2010
#9
1 liter olja på 10 mil
olja i vattnet
trycker ur sig olja

låter dom att det är dags för en renovering, tur är att rödblock är lättskruvade och har billiga delar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

49 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
1 liter olja på 10 mil
olja i vattnet
trycker ur sig olja

låter dom att det är dags för en renovering, tur är att rödblock är lättskruvade och har billiga delar.

Ja det har jag oxå kommit fram till. men frågan är vart jag ska börja. Om jag ska sattsa på att byta alla packningar som kostar lite men är mycke jobb eller om jag ska prova att byta turbo som är dyrt men går mycke fortare. :S


326 Inlägg
28 oktober 2010
#11
de är riktigt billigt att renovera dom motorna tongue tror jag betala 3000 för alla packningar, plus allt till toppen och alla lager i motorn smile de är värt de iaf !


94 Inlägg
28 oktober 2010
#12
Varför renovera när man kan få en motor på skroten för dom pengarna wink

Ta o ring våran skrot på 033 28 90 90, öppet imon mellan 7-16, har en del B230 96-98 som siter org turbo på, men utan turbo får du den för ca 3000kr, va ett tag sen jag kolla i basen vad vi hade för motorer o priset men tror motorerna låg där runt utan turbo/generator/startmotor.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (28 oktober 2010)

Måste man så måste man.

1 798 Inlägg
28 oktober 2010
#13
Nackdelen me o köpa annan motor är ju att man inte vet om den är bättre förrän man satt i den o prövat ett tag. Renoverar man så vet man ju

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

326 Inlägg
28 oktober 2010
#14
Hasselhoff666 skrev:
Varför renovera när man kan få en motor på skroten för dom pengarna wink

kanske för att då får man den ny renoverad ist för att köpa ny motor och kanske behöva renovera den oxå inom en snar framtid smile


49 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#15
fredde85 skrev:
Nackdelen me o köpa annan motor är ju att man inte vet om den är bättre förrän man satt i den o prövat ett tag. Renoverar man så vet man ju

har varit inne på att köpa en ny motor men de blir nog inte det iaf just for att man inte vet skicket på den nya motorn sad


49 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#16
Har rivit ner insug och gjort rent vevhusventilationen i dag. Frktansvärt smackigt. Hoppas att de hjälper. Bytte även olja och slog i stop leak.


49 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#17
Har konstaterat i dag att det inte hjälpte. Biljäveln läcker fortfarande lika mycke olja. sad några nya förslag?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
#18
stolpen skrev:
Har konstaterat i dag att det inte hjälpte. Biljäveln läcker fortfarande lika mycke olja. sad några nya förslag?

gör komptest


2 415 Inlägg
31 oktober 2010
#19
Kan du inte ta ett kort på ditt motorrum? läcker den bara när du kör?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Arg Snickare
875 Inlägg
31 oktober 2010
#20
alltså du måste göra rent vevhusvent först, sedan när du gjort det så byter du alla packningar. för packningarna är redan körda.

sen ska det funka.


Sök