Jag har haft min åtta i ett år nu, kör året runt. Jag byter "bara" oljan var 500mil och drivlineoljorna, enligt manualen, var 1500mil. Varje byte går väl på 1000kr ungefär, beroende på val av olja och hur vida man har kompispris eller ej. Tankar för 1600-2000 varje månad (väldigt blandad körning, ibland är foten tung till och från jobbet, medans man lika gärna kan kryssa lite), och betalar ca 1400kr i försäkring varje månad.
Så har du ett hum om vad dom kostar att äga, när inget går sönder.
Min besiktning gick bra med 3" hela vägen.
Ägaren innan mig fick byta ACD pumpen straxt före 9000mil. Med hjälp av försäkringen behövde han "bara" betala 6500kr.
Min evo har precis passerat 12000mil, och i våras gick alla hjullager väldigt tätt inpå varandra. Och i samband med bytet så tror jag någon eller flera drivknutar håller på att gå. Om det är vanligt eller ej låter jag vara osagt, det blev ju rätt mycket lek under vintern, och knutarna kan jag ju faktiskt ha råkat påverka själv.
Och utöver det så har (eller håller på), urtrampningslagret gått. Jag försökte få installatören att ta det på någon goodwill/garanti eftersom jag anser att lamellen borde slitas mer än lagret, och hävda monteringsfel, men icke...
Jag ångrar inte köpet en enda sekund. Den är dyr att äga men man får prioritera Smiles per Miles istället för liter per mil
Väldigt många evos har en tendens att knaka och knorra men detta sägs vara normalt, mina klock, knarr och knak brukar släppa efter lite inspirerande körning. Den har låtit sen jag köpte den och besiktningen (som dessutom fick titta på den två gånger) hittade inget fel i chassit.
Vid 8000mil bör kamrem och balansrem med mera vara bytta? Test kör ordentligt, så du inte blir överraskad av alla "konstiga" ljud. Sen äre bara å köpa, Du kommer inte ångra bilvalet.
Mycket nöje!