3244
Sök

Vad är det som skiljer motorerna i Ford Escort 1,8 ?

979 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#1
Är inne på att byta bil till en ford escort 1,8. Har kikat lite bland dom och ser att det skiljer från bil till bil. Den Escorten jag letar efter är just en RS till modellen på 1,8 liter & 115 hästar. Men jag har sett att vissa av dom har bara 102, 104 & 105 hästar. Endå sitter det samma motorer i bilarna, tex en Escort clx & en rs har samma motorer på 1,8 Liter. Är det så att det är datorboxen som göt att det skiljer lite eller är det andra komponenter med? Tacksam för svar. Mvh

Hpc

979 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#2
ingen som har något svar på detta??

Hpc

Mr.
18 Inlägg
1 november 2010
#3
Det som skiljer är insug och styrboxen mellan de olika modellerna, endast detta...

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus

979 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#4
Moonboy89 skrev:
Det som skiljer är insug och styrboxen mellan de olika modellerna, endast detta...

Så det är det enda? så skulle jag köpa en ford escort rs 105 hästars & ta insug/styrboxen från en 115 hästars så skulle jag helt plötsligt ha 115hk i min bil?

Hörde även att om man tar styrbox & toppen från en mondeo 2,0 så ger även det en bättre karaktär i maskinen. Kan de stämma tro?

Hpc

Bilälskare
283 Inlägg
12 november 2010
#5
detta om insug och så, det kan stämma, men har för mig också att ford escort Rs har en så kallad´´boost bottle´´ en liten dosa som skickar in nått´´vet ej vad´´ in i motorn som ger några hk mer

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

979 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#6
okej? men den här boost bottle kan väl ha med styrboxen att göra?? ingen annan som vet ngt? har bara hört att kamaxlarna från mondeon är vassare än vad escortens är m.m. lite tips skulle inte skada=)

Hpc

Mr.
18 Inlägg
16 november 2010
#7
De me boost bottle stämmer inte, det är styrboxen som gör den skillnaden. Det me toppen från 2,0 e lite fel men om du däremot plockar kammarna från mondeos 2,0a o stoppar i dem i din 1,8 så får du uppåt 50 häst extra!

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus

979 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#8
Moonboy89 skrev:
De me boost bottle stämmer inte, det är styrboxen som gör den skillnaden. Det me toppen från 2,0 e lite fel men om du däremot plockar kammarna från mondeos 2,0a o stoppar i dem i din 1,8 så får du uppåt 50 häst extra!

ohfan, gör de så stor skillnad?  men jag tänkte oxå på de med det där med styrboxarna. om jag skulle köpa en 105 hästars escort,  ger det några extra hästar genom att byta till 2,0 styrboxen från mondeo eller måste jag ha styrboxen från 115 hästars escort modellen ?

Hpc

Mr.
18 Inlägg
17 november 2010
#9
De funkar inte me 2,0 boxen utan för att få ut så mycke effekt som möjligt så skulle jag bytt insug o styrbox till 115 hästars modellen o sen satt i mondeo 2,0 kammarna, byggt ett fullflödes avgassystem utan katt och ett öppet filet så e du uppe i 170-180 häst!

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus

979 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#10
Moonboy89 skrev:
De funkar inte me 2,0 boxen utan för att få ut så mycke effekt som möjligt så skulle jag bytt insug o styrbox till 115 hästars modellen o sen satt i mondeo 2,0 kammarna, byggt ett fullflödes avgassystem utan katt och ett öppet filet så e du uppe i 170-180 häst!

170-180 hk är ju rent av omöjligt på dom sakerna tongue men visst, lite respons lär de väl ge smile

Hpc

371 Inlägg
17 november 2010
#11
Hoppas du menade 5hk och inte 50...
Gjorde ca 75-80hk på min cossie när jag böt kammar i min när jag körde samma laddtryck som innan.
Största skillnaden blev i karaktären. dvs effekten flyttades uppåt med möjlighet att fiska effekt längre upp i registret.
Så räkna inte med nå 50hk av att byta kammar till några som är gjorda för en vanlig mondeo som har snälla durationer för bra avgasvärden osv.


10 287 Inlägg
17 november 2010
#12
100 literhästar! Som en BMW M3 alltså.

Sorry, does not compute.

/Göran

Moonboy89 skrev:
så e du uppe i 170-180 häst!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

979 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#13
läste lite på fmcs där det hade skrivits att en Escort på 1,8 115hk org går att få upp till 140hk med mondeo/xr3i spjällhus, mondeo 2,0 kamaxlar, rensad katalysator & ett fullflödesavgas ihop med ett luftfilter som oxå får riktigt med kall luft. Antar att det "kan" stämma då zetec motorerna är skapliga på att hämta effekt ur. Men enligt mig så borde detta nog kompletteras ihop med lite ingrepp i toppen om man nu ska få ut ärliga 140 hk smile då har man helt plötsligt ökat effekten med 25 häst, låter mer troligt än att få ut 50 hk på bara kamaxlar smile

Hpc

979 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#14
Så oavsett om jag köper en escort 105 hästars eller en 115 hästars så kan jag alltså montera zetez 1,8 ecu från en xr3i, samt kamaxlar & spjällhus från ford mondeo ? smile har jag förstått det rätt? och om det nu går så får jag ut samma effekt som i en xr3i org motor som ligger på drygt 130 häst.?! smile

Hpc

Mr.
18 Inlägg
20 november 2010
#15
need_4_boost skrev:
Hoppas du menade 5hk och inte 50...
Gjorde ca 75-80hk på min cossie när jag böt kammar i min när jag körde samma laddtryck som innan.
Största skillnaden blev i karaktären. dvs effekten flyttades uppåt med möjlighet att fiska effekt längre upp i registret.
Så räkna inte med nå 50hk av att byta kammar till några som är gjorda för en vanlig mondeo som har snälla durationer för bra avgasvärden osv.

Jag menade 50 häst och det finns de bevis på. Med tanke på att du tar kammar från en 2 liters till en 1,8 så blir det så pass stor skillnad så jo det stämmer... Fråga annars NextuZ på fordclubsweden...

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus

371 Inlägg
20 november 2010
#16
Finner det högst otrolig med tanke på att inte ens mondeons 2,0 har över 150hk.
Men du får motbevisa mig och det med ett bromspapper. och då som sagt bara med kammbyte.


Mr.
18 Inlägg
21 november 2010
#17
need_4_boost skrev:
Finner det högst otrolig med tanke på att inte ens mondeons 2,0 har över 150hk.
Men du får motbevisa mig och det med ett bromspapper. och då som sagt bara med kammbyte.

Som sagt skriv till Nextuz på fcs han har gjort det o har broms papper!

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus

1 915 Inlägg
21 november 2010
#18
Om nu Nextuz säger att det ger 50hk, varför skriver han då i din tråd på fmcs att det ger 20hk?

Var glad om du får 10hk extra.


Moonboy89 skrev:
Jag menade 50 häst och det finns de bevis på. Med tanke på att du tar kammar från en 2 liters till en 1,8 så blir det så pass stor skillnad så jo det stämmer... Fråga annars NextuZ på fordclubsweden...
Senast redigerat av Louksor (21 november 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 287 Inlägg
21 november 2010
#19
Nextuz säger ju dessutom klart och tydligt att:

"2-literskammarna motsvarar nästan kammarna som sitter i 130hästars 1,8:an."

Mao så får man typ upp till 20Hkr vilket inte är kattskit.

Du får ursäkta Moonboy men 100 literhästar med så lite ingrepp är helt off the scale.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mr.
18 Inlägg
23 november 2010
#20
Sedär jag hade visst fel, ber om ursäkt att jag mixat ihop siffrorna. My bad!

Ford Sierra Cosworth AWD Is The Shiet!
http://www.stylingwebben.se - Bilstyling & Billjus


Sök