2471
Sök

740 turbo 90:a svajande tomgång/även när man kör

47 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej alla på Garaget!

Har problem med min bil hände igår när jag körde så började bilen gå surt och ryckigt.
Går på tomgången i några sekunder, sen dör den går inte heller när man kör, utan rycker och, har sig väldigt mkt även när den är varm! istortsett så dör bilen när man kör också..  bilen dör så fort man står still, alla tips är välkomna!

Det jag gjort med bilen!


Chipptrimmat bränsleboxen
laddtryck 1.0bar
t5ans turbo
b230fk motor
940ins spridare


Det jag redan felsökt!

tändningen!
sprayat med startgas runt spridare och insug

47 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#2
Läcker även olja och kylarvätska!

47 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#3
ingen som vet?

Smålänning
7 883 Inlägg
3 november 2010
#4
Topplockspackningen?

Felkoder?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

47 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#5
lite svårt o kolla felkoder hmm kan inte åka med bilen, ska kolla topplockspackningen imorn se om den är kass

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#6
kamremmen som hoppat något snäpp?
annars
fördelaren dålig
dåliga stift/kablar
igensatt bränslefilter

men ta och kolla felkoder, du behöver inte åka med den för det
Senast redigerat av mk2_power (4 november 2010)


47 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#7
hur ska jag kolla felkoder? kollat allt med tändningen inget fel på de ska byta bensinfiltret imorn köpte de idag.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#8
Klantost skrev:
hur ska jag kolla felkoder? kollat allt med tändningen inget fel på de ska byta bensinfiltret imorn köpte de idag.

det sitter en liten svart dosa vid vänster stötdämpare i motorrummet.
ta av locket och sätt kabeln i antingen uttag 2 (bränslesystemet) eller uttag 6 (tändsystemet)
tryck på knappen och en diod börjar lysa, håll i 1 sek.
sen kommer felkoden i form av blinkningar i 3 sekvenser.
tex 2-1-4. alltså:  2 blink - paus - 1 blink - paus - 4 blink.
ca 3 sek mellan varje blinksekvens.
vad koderna betyder kan du googla eller så bara lägger du upp dom här smile
glöm inte tändningen igång!
Senast redigerat av mk2_power (4 november 2010)


47 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#9
förstod inte riktigt hmm måste man inte läsa av med någon dosa?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#10
Klantost skrev:
förstod inte riktigt hmm måste man inte läsa av med någon dosa?

inte med 740 och 940 smile de har en liten dosa i motorrummet redan (smart som fan).
följ anvisningarna jag gav dig så ska du se att det funkar smile


47 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#11
Okej smile tack för van vid s70in den var man tvungen o koppla fy fan säger jag bara!
Ah då blir de en lekdag i garaget imorn! smile tack så mkt för hjälpen hör av mig när jag fått kollat in på detta.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#12
Klantost skrev:
Okej smile tack för van vid s70in den var man tvungen o koppla fy fan säger jag bara!
Ah då blir de en lekdag i garaget imorn! smile tack så mkt för hjälpen hör av mig när jag fått kollat in på detta.

haha ja och har man ingen diagnosutrustning så kostar det runt 500 spänn bara att kolla felkoder tongue
lycka till


1 319 Inlägg
4 november 2010
#13
mk2_power skrev:
Klantost skrev:
förstod inte riktigt hmm måste man inte läsa av med någon dosa?

inte med 740 och 940 smile de har en liten dosa i motorrummet redan (smart som fan).
följ anvisningarna jag gav dig så ska du se att det funkar smile

240 också. kom samtidigt på 240 som 740. smile DVS. 88b
Senast redigerat av sleepyoh (4 november 2010)

_----------'

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#14
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:
Klantost skrev:
förstod inte riktigt hmm måste man inte läsa av med någon dosa?

inte med 740 och 940 smile de har en liten dosa i motorrummet redan (smart som fan).
följ anvisningarna jag gav dig så ska du se att det funkar smile

240 också. kom samtidigt på 240 som 740. smile DVS. 88b

det stämmer ja smile modellen med insprut och 2.4 tändsystemet
Senast redigerat av mk2_power (4 november 2010)


1 319 Inlägg
4 november 2010
#15
mk2_power skrev:
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:

inte med 740 och 940 smile de har en liten dosa i motorrummet redan (smart som fan).
följ anvisningarna jag gav dig så ska du se att det funkar smile

240 också. kom samtidigt på 240 som 740. smile DVS. 88b

det stämmer ja smile modellen med insprut och 2.4 tändsystemet

lh2.4 ersattes av, regina har jag för mig att det heter?

_----------'

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
#16
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:
sleepyoh skrev:

240 också. kom samtidigt på 240 som 740. smile DVS. 88b

det stämmer ja smile modellen med insprut och 2.4 tändsystemet

lh2.4 ersattes av, regina har jag för mig att det heter?

2.4 är det senare tändsystemet med jetronic. tidigare användes motronic.
ett enkelt sätt att veta vilket: hallgivare= 2.2 impulsgivare: 2.4 smile


1 319 Inlägg
4 november 2010
#17
mk2_power skrev:
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:

det stämmer ja smile modellen med insprut och 2.4 tändsystemet

lh2.4 ersattes av, regina har jag för mig att det heter?

2.4 är det senare tändsystemet med jetronic. tidigare användes motronic.
ett enkelt sätt att veta vilket: hallgivare= 2.2 impulsgivare: 2.4 smile

lättast se efter felkodsdosa lol

Men, jag har fått för mig att det fanns vissa 740 efter -90 som inte hade 2.4?

_----------'

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 november 2010
#18
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:
sleepyoh skrev:
lh2.4 ersattes av, regina har jag för mig att det heter?

2.4 är det senare tändsystemet med jetronic. tidigare användes motronic.
ett enkelt sätt att veta vilket: hallgivare= 2.2 impulsgivare: 2.4 smile

lättast se efter felkodsdosa lol

Men, jag har fått för mig att det fanns vissa 740 efter -90 som inte hade 2.4?

bara för att man har 2.4 behöver det inte finnas felkodsdosa wink har sett många utan.

kanske är det gle du pratar om med meksprut. det är ju helt annorlunda där smile
annars finns det ingen 740 88b eller senare som har 2.2 vad jag vet. import isåfall kanske.

regina är förresten ett bränslesystem och dom med det systemet använder diagnosbox smile
Senast redigerat av mk2_power (5 november 2010)


1 319 Inlägg
5 november 2010
#19
mk2_power skrev:
sleepyoh skrev:
mk2_power skrev:

2.4 är det senare tändsystemet med jetronic. tidigare användes motronic.
ett enkelt sätt att veta vilket: hallgivare= 2.2 impulsgivare: 2.4 smile

lättast se efter felkodsdosa lol

Men, jag har fått för mig att det fanns vissa 740 efter -90 som inte hade 2.4?

bara för att man har 2.4 behöver det inte finnas felkodsdosa wink har sett många utan.

kanske är det gle du pratar om med meksprut. det är ju helt annorlunda där smile
annars finns det ingen 740 88b eller senare som har 2.2 vad jag vet. import isåfall kanske.

regina är förresten ett bränslesystem och dom med det systemet använder diagnosbox smile

om det inte har funnits felkodsdosa kan det ju knappast vara 2.4? Det är ju det som kännetecknar 2.4, blandannat. Tvekar

_----------'

47 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#20
Så nu har jag varit ute i garaget felsökte och den sa att det var lambdasonden så bytt den men när jag raderar vill den inte ta bort minnet och de verkar inte ha fixat hela felet bilen har skit bra tomgång nu wink sven nöjd men när jag gasar kan den strypas och börja dö. några ideer? får hela tiden 212 felkodsignalen allt annat är okej. ny lambda från volvo!


Sök