3647
Sök

Vad är det som är så speciellt med Mercedes?

7 399 Inlägg
31 oktober 2010
#21
kenth66 skrev:
om man finner en merca i bra skick, så är den värd att vårdas väl. alla gamla bilar har skavanker, men merca har en tendens att öka i värde bara man håller dem mint. det är få bilmärken som har lyckas med att få både prestanda och komfort att hålla ihop. både vrak och kap finns att tillgå, se bara vad alla gör på org med bilar som man inte trodde skulle leva vidare..

mvh kenth66

http://www.garaget.org/?car=203894&image=1916073

prestanda??? en mb 200 w124 är INTE pigg,, kör fan ifrån dem med en granada 2,0,, å tro mig de är inte snabba wink men en mb w124 är snygga iaf,, om de är välskötta


Certifierad besserwisser
308 Inlägg
31 oktober 2010
#22
caromania skrev:
Sant men falskt. Biltillverkare använder olika lacker, metoder och dessutom olika plåtkvalitéer.

Givetvis, men att gå omkring och noja och bråka över vilka bilar som rostar eller ej tycker jag är lönlöst. Det finns gott om exempel av bilar som aldrig ska rosta som har rostat sönder totalt och sedan finns det ju exempel på bilar som förväntas att rosta sönder men som inte gör det, min bil är ett praktexempel på en sådan. Allt handlar om hur man behandlar bilen. Om man är skötsam, tvättar den regelbundet och faktiskt förebygger rost istället för att reparera all rost när den uppstår så når man långt. Om man hänger på ett bilforum så antar jag att man är bilentusiast, är då rost ett så pass stort problem att förebygga? Jag har aldrig fattat varför bilfolk bråkar om en sån grej.

Jag har aldrig påstått att alla bilar i världen rostar exakt lika snabbt. Vad jag har påstått är att alla bilar rostar, det kommer alltid vara ett problem i bilvärlden och oavsett om man köper en gammal Mercedes eller en gammal Opel så räcker det oftast att vårda bilen väl för att förebygga rost. Har den levt i 20 år utan att rosta sönder så är det nog ganska liten risk att den försvinner de närmsta åren.

TS_quattro skrev:
Finns som sagt grader i helvetet vad gäller rost, visst, alla bilar rostar förr eller senare, vad som skiljer dem åt är väl hur mycket misshandel (läs vanskötsel som utebliven tvätt, vaxning mm) de tål innan de börjar rosta. Finns ju en hel del exempel på bilar som haft "grodögon" i lacken redan då de rullat av biltrailern vid leverans till bilfirmorna och en flång ny bil som rullat endast ett fåtal hundra meter SKA inte rosta, oavsett om det är en billig, medel eller dyr bil...

Läs mitt svar ovan. Varför skulle man vanvårda sin bil om man bryr sig om den? I så fall får man skylla sig själv. Vid vanvård rostar också alla bilar, men givetvis inte lika fort.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 oktober 2010
#23
Sheba skrev:
caromania skrev:
Sant men falskt. Biltillverkare använder olika lacker, metoder och dessutom olika plåtkvalitéer.

Givetvis, men att gå omkring och noja och bråka över vilka bilar som rostar eller ej tycker jag är lönlöst. Det finns gott om exempel av bilar som aldrig ska rosta som har rostat sönder totalt och sedan finns det ju exempel på bilar som förväntas att rosta sönder men som inte gör det, min bil är ett praktexempel på en sådan. Allt handlar om hur man behandlar bilen. Om man är skötsam, tvättar den regelbundet och faktiskt förebygger rost istället för att reparera all rost när den uppstår så når man långt. Om man hänger på ett bilforum så antar jag att man är bilentusiast, är då rost ett så pass stort problem att förebygga? Jag har aldrig fattat varför bilfolk bråkar om en sån grej.

Jag har aldrig påstått att alla bilar i världen rostar exakt lika snabbt. Vad jag har påstått är att alla bilar rostar, det kommer alltid vara ett problem i bilvärlden och oavsett om man köper en gammal Mercedes eller en gammal Opel så räcker det oftast att vårda bilen väl för att förebygga rost. Har den levt i 20 år utan att rosta sönder så är det nog ganska liten risk att den försvinner de närmsta åren.

TS_quattro skrev:
Finns som sagt grader i helvetet vad gäller rost, visst, alla bilar rostar förr eller senare, vad som skiljer dem åt är väl hur mycket misshandel (läs vanskötsel som utebliven tvätt, vaxning mm) de tål innan de börjar rosta. Finns ju en hel del exempel på bilar som haft "grodögon" i lacken redan då de rullat av biltrailern vid leverans till bilfirmorna och en flång ny bil som rullat endast ett fåtal hundra meter SKA inte rosta, oavsett om det är en billig, medel eller dyr bil...

Läs mitt svar ovan. Varför skulle man vanvårda sin bil om man bryr sig om den? I så fall får man skylla sig själv. Vid vanvård rostar också alla bilar, men givetvis inte lika fort.

Min Austin kommer aldrig rosta. Ingen ryssplåt där inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 oktober 2010
#24
caromania skrev:
Sheba skrev:
caromania skrev:
Sant men falskt. Biltillverkare använder olika lacker, metoder och dessutom olika plåtkvalitéer.

Givetvis, men att gå omkring och noja och bråka över vilka bilar som rostar eller ej tycker jag är lönlöst. Det finns gott om exempel av bilar som aldrig ska rosta som har rostat sönder totalt och sedan finns det ju exempel på bilar som förväntas att rosta sönder men som inte gör det, min bil är ett praktexempel på en sådan. Allt handlar om hur man behandlar bilen. Om man är skötsam, tvättar den regelbundet och faktiskt förebygger rost istället för att reparera all rost när den uppstår så når man långt. Om man hänger på ett bilforum så antar jag att man är bilentusiast, är då rost ett så pass stort problem att förebygga? Jag har aldrig fattat varför bilfolk bråkar om en sån grej.

Jag har aldrig påstått att alla bilar i världen rostar exakt lika snabbt. Vad jag har påstått är att alla bilar rostar, det kommer alltid vara ett problem i bilvärlden och oavsett om man köper en gammal Mercedes eller en gammal Opel så räcker det oftast att vårda bilen väl för att förebygga rost. Har den levt i 20 år utan att rosta sönder så är det nog ganska liten risk att den försvinner de närmsta åren.

TS_quattro skrev:
Finns som sagt grader i helvetet vad gäller rost, visst, alla bilar rostar förr eller senare, vad som skiljer dem åt är väl hur mycket misshandel (läs vanskötsel som utebliven tvätt, vaxning mm) de tål innan de börjar rosta. Finns ju en hel del exempel på bilar som haft "grodögon" i lacken redan då de rullat av biltrailern vid leverans till bilfirmorna och en flång ny bil som rullat endast ett fåtal hundra meter SKA inte rosta, oavsett om det är en billig, medel eller dyr bil...

Läs mitt svar ovan. Varför skulle man vanvårda sin bil om man bryr sig om den? I så fall får man skylla sig själv. Vid vanvård rostar också alla bilar, men givetvis inte lika fort.

Min Austin kommer aldrig rosta. Ingen ryssplåt där inte.

tror inte du läste vad jag skrev, hur kan man motverka att en bil rostar redan när den rullar av biltrailern? det finns helt enkelt bra och dåliga bilar vad gäller motståndskraft mot rost, oavsett vad folk påstår så är något fel när det börjar blomma upp en rostfläck mitt på en dörr på en ny bil, det får helt enkelt inte se ut på det viset vilket vissa märken har/har haft stora problem med. mercedes hade t.ex stora rostproblem under en tid, polaren som är bilrekondare/lackerare pratade om mercor där fästena till skärmarna rostat sönder så att skärmarna satt löst på bilar som inte ens var ett år gamla, det är inte dåligt, det är bedrövligt dåligt, hade det varit på en Lada för 100k så hade det kanske varit dåligt men inte oväntat, på en bil för 500k så ska det helt enkelt inte förekomma... självklart får man skylla sig själv om man vanvårdat sin bil, men om en bil som kommer direkt från fabriken redan börjat rosta så är ju något utan tvekan fel?
Senast redigerat av TS_quattro (31 oktober 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

5 111 Inlägg
31 oktober 2010
#25
Fast nu gäller det här nyare modeller än de som trådskaparen frågar om.
Främst W210-karossen 1996-02.
W123 och W124 är väl inte de rostsäkraste bilarna (vilka samtida bilar som nu är det iofs) men de hade inte just SÅNA problem.

(Varför jag nu ids skriva i trådar som trollanvändaren Volvo 740-88/VA/BowserQ/Diesel_77 startar, så länge han får respons lär han ju fortsätta med sina tramstrådar)
Senast redigerat av Volvo544special65 (31 oktober 2010)



Sök