2346
Sök

Volvo 740 Hastighetsmätare

29 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Min Hastighetsmätare fungerar men inte milmätaren och trippmätaren??
Någon som vet?

871 Inlägg
1 november 2010
byt instrument, någon drivning är antagligen sönder.

130 Inlägg
2 november 2010
de e troligen ett litet plastkugghjul inne i mätarn men de e lättare att byta hela...
har pillat en del med de

20 Inlägg
22 november 2010
Hej.
Tar upp denna tråd eftersom min fråga är väldigt lik.
Har en Volvo 760 Turbo - 84 där hastighetsmätaren är sönder efter att jag pillat för mycket för att åtgärda trasig milmätare och trippmätare. Min fråga är om det är några specifikationer på vilka hastighetsmätare som passar från 740/760. Och är det möjligt att en hastighetsmätare från någon nyare volvo skulle passa rakt av?

Mätaren är elektronisk.

Mvh

248 Inlägg
26 november 2010
Det finns olika typer av mätarhus till 740/760 yasaki och vdo 3 och 4 stift på kontakten till hastighetsmätaren, 3 stift upp till 1988A och fyrstift 1988B och uppåt. men finns som sagt på yasaki och vdo, det står på baksidan om du har yasaki eller vdo smile

235 Inlägg
1 december 2010
Jag har en relaterad fråga.
Kan man "slakta" ett mätarhus för att enbart använda hastighetsmätaren? Har ett mätarhus och en bakaxel från en -88 tic 745 till ett projekt så det skulle vara kul att använda sig av båda. Tänkte man skulle kunna bygga ett hus till mätaren av glasfiber.

235 Inlägg
1 december 2010
Kan man "slakta" ett mätarhus för att enbart använda hastighetsmätaren? Har ett mätarhus och en bakaxel från en -88 tic 745 till ett projekt så det skulle vara kul att använda sig av båda. Tänkte man skulle kunna bygga ett hus till mätaren av glasfiber.

Egen företagare
864 Inlägg
1 december 2010
TurboTarzan skrev:

Ja det går.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

235 Inlägg
1 december 2010
snurbo_diesel skrev:
TurboTarzan skrev:

Ja det går.

Ok. Haru nå tips på hur jag ska gå tillväga? Har sett att det är kretskortliknande plast på baksidan. Kan jag riva bort allt detta eller behövs det. Minns inte om kabeln från givarn i diffen går via nån databox eller direkt till mätarhuset. Nåt år sen jag slaktade bilen för delar. Men coolt att det är möjligt iaf. Tackar för tips.

Egen företagare
864 Inlägg
1 december 2010
Strömmen som går in i hastighetsmätaren går genom skruvena som håller mätaren på plats. så det skulle gå att ta rätt kablar som sitter bakpå instrumenten direkt in i hastighetsmätaren.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

235 Inlägg
4 december 2010
snurbo_diesel skrev:
Strömmen som går in i hastighetsmätaren går genom skruvena som håller mätaren på plats. så det skulle gå att ta rätt kablar som sitter bakpå instrumenten direkt in i hastighetsmätaren.

Vet nån om det finns ett kopplings schema på nätet där jag kan kika hur hastighetsmätarn hänger ihop med givarn i axeln? Om den går via en databox eller nåt. Hade jag vetat att jag kunde använda mätarn då jag demonterade bilen så hade detta vart lättare. Skrotade kabelhärvan en månad sen... DOH!

Egen företagare
864 Inlägg
4 december 2010
Köp en haynes bok, där får du fram allt sånt du behöver för att få det att fungera. är ju elschema längst bak i dom.

Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

235 Inlägg
5 december 2010
Ofan, har en redan. Tack, har inte fördjupat mig i el-delen av boken. Ska ta en kik när jag kommer hem från jobbet till sjöss.

Sök