2755
Sök

Seriös Turbokonvertering m50b25

11 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#1
..
Senast redigerat av Felixr (9 mars 2012)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2010
#2
sen ska du ha

bränsleslangar
bränslepump/ar typ bosch 044
spridare(525or räcker inte till 700 hk)
fuelcell om du inte tänkt köra med originaltanken
sprut samt mappning
lamell samt tryckplatta
gissningsvis kan du få byta lådan till ZF som står pall lite längre än 260n
oljekylare
renovering av motorn
osv osv

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2010
#3
ja.

om du inte har så stor koll på motorer rekommenderar jag dig att börja med säg 350 hk och få det att lira, en 700 hk motor är inget man ger sig på som nybörjare.

sätt dig också och räkna på vad det kommer kosta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 november 2010
#4
det finns enormt med info på pure-pf.com.

både snik guider och seriösa.



saab pysturbo?? det är nått man håller på med på volvos

2slow

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2010
#5
från ppf webshop

2 x     Bosch ....044 pump
1 x     Aeromotive BTR AN10
6 x     990 cc spidare lågohm
1 x     Drivaxelkit E30
1 x     Sachs ...618
1 x     BMW 240mm 4-pucks
1 x     600x300x75 mm intercooler
1 x     200x280x40 mm oljekylare.
1 x     Link G4 Atom
6 x     Audi 115R COP spole
1 x     ARP ramlager pinnbultsats M20/M50/S50
1 x     Cooperring packning M50/M52 84,50-85mm borr
1 x     M50B25 turbo
1 x     Racing kamkedjekit M50
1 x     M50/M52 kompletteringssats
1 x     M50B25 93-95 sotsats
1 x     M50B25 vanos kolvringssats
1 x     Ramlager M50
1 x     Vevlager M20/M50
1 x     Supertech M50 raceventilsats turbomotor
6 x     Bmw 135/48/22 vevstake M20/M50
1 x     M50 7mm ventilfjäderkit
1 x     PPF 60mm wastegate
1 x     6262 Billet
1 x     Gjutet M50/M54 turbogrenrör
1 x     BMC dubbelkon 100mm anslutning
107,775Kr

plussa på slangar, mappning, montering, balansering, ZFlåda mm och du är uppe i MINST 140'000
Senast redigerat av NITROUS (2 november 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 november 2010
#6
Om man inte bygger själv så är en bra tumregel dubbla komponentpriset för att få vad det kostar monterat.   Nu kostar ju inte en turbo för 15papp 15tusen att montera, men å andra sidan kommer ventilfjäderkittet för 1000kr kosta betydligt mer än 1000kr att få monterat så i slutänden så kan man dubbla materialkostnaden för att få ett vettigt riktpris.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

925 Inlägg
2 november 2010
#7
Att bygga en motor med höga krav från första början är att utmana ödet.
Det är lite gran som att börja spela shack. Många pjäser och massor med kombinationer som måste vara rätt för att vinna. Är motståndet högt, alltså kravet på hög effekt, som kommer man att förlora många gånger innan man vinner. Om man nu någonsin kommer att vinna. Det kommer att bli många ras innen du lyckas.

Sänk kraven och lär dig vinna. Alltså uppfylla vettiga mål, så kommer det att gå mycket fortare att lyckas nå dina slutgiltliga mål.

Innan du lär dig hur spikningar fungerar, och hur man undviker det, så kommmer det att gå sönder. Spelar ingen roll om motorn kostar 10´000 eller 100´000kr

Det är inte frågan OM det kommer att gå sönder, utan NÄR det går sönder. Det är få nybörjare som har kunnat köra så länge som en månad.....

Mats

10 287 Inlägg
2 november 2010
#8
Felixr - läs vad Mats skriver. Börja med en billig motor. Det där är inte rimligt som ett första projekt. Jag tror Torpis håller med också och i så fall är vi tre erfarna konstruktörer som försöker få dig att börja "på rätta vägen".

"Va inte så negativa" säger du. Det är vi inte - vi är realistiska.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

925 Inlägg
2 november 2010
#9
JAG skulle rekommendera en helt original motor med låg komp kolvar. Inget special med kortare vevstakar, då börjar det bli komplext på en gång. Riktiga kolvar så spar man sig många problem.
Bestäm dig för ett max laddtryck 0,8 till 1,0 bar. Visa din manlighet och nöj dig med det till att börja med. DÅ finns det faktiskt chans att det håller.

Lär dig själv hur stor Turbo du behöver för det... Plugga plugga plugga. Man måste kunna väldigt mycket teori om man vill att det ska hålla.

Köp ett väl beprövat "Sprut" helst med en leverantör i din hemort. Lär dig massor om det systemet innan du köper det. Kunskap är guld.
Har du valt ett bra sprut från början så kan du flytta det från motor till motor vart efter du lär dig. Ekonomi i det långa loppet.

Nu kan du börja fundera på att köpa IC, slangar och spridare osv osv...

När du börjar få igång det här projektet har du tillräckligt många olika parametrar att hålla reda på för få det att fungera. Effekten kommer att göra det mer än nöjd till att börja med också. Har du lite flyt så kanske det håller en hel sommar också. För misstag gör man, så är det bara.

När du fått det här projektet på hjul börjar du förstå all teori du har läst, även det du kanske inte förstod i början.

Alt 2 är att köpa en nyckelfärdig motor. Betala och håll tummarna för att det fungerar. Men blir någonting fel så blir det oftast väldigt dyrt om man inte är väldigt lyhörd och slår av motorn i exakt ögonblick.

Mats

10 287 Inlägg
2 november 2010
#10
Vi tar och räknar lite. Ger en del uppfattning om varför man vill börja med "enkla" byggen där så mycket som möjligt är bombsäkra köp.


Erfarenhet och antal variabler (tex antal olika dyra grejor man behöver köpa till ett bygge) blir si så här:


Om man är oerfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 80% av dom val man behöver göra:

Om man måste göra tio val: 10% sannolikhet att alla val blir rätt

Om man måste göra fem val: 32% sannolikhet att alla val blir rätt.


Är man nu erfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 90% av dom val man behöver göra:

10 val: 34% sannolikhet att alla val blir rätt

5 val: 60% sannolikhet att alla val blir rätt


Så där kan man se dels att hur mycket det lönar sig att hålla ner komplexiteteten i ett bygg och hur erfarenhet spelar in. Att man som grön köper en pryl av fem endera i onödan eller som inte lirar i ens bygge är inte osannolikt och att man som erfaren bara missar en av tio anförskaffningar är också sannolikt.

Man ser att vid många val (tio) så spelar erfarenheten en enorm roll ( en faktor 3.5).


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 november 2010
#11
"Från: Någonstans i Sverige"?

Vart bor du Felixr? Berätta så kanske någon har tips på erfarna byggare i närheten som du kan snacka med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
2 november 2010
#12
Det finns ingen särskild guide på hur du ska göra. Alla har sina egna metoder. Du kommer helt enkelt få pröva dig fram tills du slutligen märker att det lirar och du känner dig nöjd.
Kan även säga att något som jag fått lära mig den sura vägen genom motorras på mopeder,gocartar,crossar,bilar osv är att du INTE bör skruva och busa med det som du har tänkt åka med vardagligen. Det leder till att du stressar upp dig själv och väljer enklaste snabbaste lösningar som oftast leder till att skiten rasar.

Tänk även på att när du bygger en motor startar du en ENORM dominoeffekt. Det ena kräver det andra som kräver det tredje vilket fungerar bäst med det fjärde. Förstår du?
Alltså om du köper turbo, behöver du ic, och då behöver du ic-rör och slilikonskarvar och eventuellt spjällhus, dumpventil, slangar till turbo ja du hajar. Mitt råd är att skriv ner ALLT du kan tänkas behöva på ett papper. Kolla blocket,tradera,kl-racing, you name it det finns miljontals sidor på nätet med bildelar.

Slutligen, låt det ta den tid det tar! Bara för att du nästan är klar med att porta toppen en fredagkväll betyder inte det att du måste göra klart. TRO MIG, toppen ligger kvar lördag morgon också!

Men så länge du simmar lungt och är bestämd ska du nog se att du kan mecka ihop något som går utav bara satan! Det kan väl dom flesta här på garaget hålla med om?

Själv ska jag gå ut och svetsa nya fästan till nya kylaren på min "leksak" smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

925 Inlägg
2 november 2010
#13
http://www.amazon.co.uk/gp/product/1859 … FCKVHDP1QP

Ett bra tips på bok. Finns att köpa på flera ställen. Googla på boken så hittar du den.

Viktigt! När man läser på nätet hittar man mycket skit. Dravel och lögn. Det är ibland svårt att sortera vad som är sant eller inte. Men läser man tillräckligt mycket så får man till slut ett grepp om vad som är rätt eller fel.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 november 2010
#14
Kan låta lite snorkigt, men behöver man fråga efter något så enkelt som en guide så har man inte kommit speciellt långt. Hela garaget är fullt av bmw med turbo, klicka-> läs, klicka-> läs tillslut ser du röda trådar och behöver ingen guide utan kan själv sno ihop ett recept.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 november 2010
#15
Finns till och med en klistrad tråd om turbokonvertering av e30

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 november 2010
#16
Tipps ifrån mig.

Skaffa en m50b25 med och en zf låda

Se till att du får ner den och allt lirar. (el och kardan) kör någon månad och lek som fan!.

Sedan bygger du ett liknande turbo "kitt" som mig och kör med orginal styrsystem med omprogramerat chipp efter vad man har för setupp.


Detta kör du med så länge skiten håller (hur länge det håller styr man med ladtrycket smile ) (över eller under gränsen)

i min e36a (som är tyngre än en e30) så spinner det iafal på 3an om man går in för det (i 100knyck)
åk på 60km/h på 2an och gasa fullt. vänta 2secunder och sedan ratta emot.

Precis lagom att lära sig köra med. NÄR MAN HAFT KÖRKORT NÅGRA ÅR.


Lycka till hoppas du får ihop det!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 482 Inlägg
3 november 2010
#17
700hk i en E30 är inga små effekter heller, fullkomligt livsfarligt.

Ska du ha ut den effekten så bör du stroka om motorn till 2.8-3 liter på samma gång. Då behöver du ännu mer saker.

Hur länge en bmw turbo motor håller har oftast med vem som kör den. Kör man inte med skallen rasar man lätt motorn på 1 vecka.

BLT Service
Theracords Music Label

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 november 2010
#18
Finns redan för många tonåringar med alldeles för mycket pulver under huven som de TROR att de kan hantera. Steget från att ha kört åkerrace, folkrace o trimmad moppe till att ge sig ut på allmän väg med säg 3-400 hästars kechupeffektsturbomotor är ju inte liten direkt hmm
O du snackar om 700 hk  roll
Lovar att du kommer ha riktgt kul en sommar (eller kanske t om 2 tongue ) om du nöjer dig med halva effekten. Vilket oxå motorn pallar med utan att lägga ner en förmögenhet big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 november 2010
#19
Felixr skrev:
de är inte så speciellt.  jag vet nog hur man hanterar det.

livsfarlig inställning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

925 Inlägg
3 november 2010
#20
Lustigt fenomen. Att ha synpunkter på någons annans körkunskaper är nog bland det farligaste man kan ge sig in på.
Det gäller oavsett om det är en 18:åring med nytt körkort. Reseförsäljare som kör 8000mil om året, eller Holger 83 år med gråstarr.

Påstår man att en person har en ful partner, eller har misbrukarproblem, så kan man oftast komma till en diskusion. Men gäller det körkunskaper.... Oj Oj Oj... :-)

Rent generellt gör många 18åringar misstag i trafiken, brist på erfarenhet. MEN... det finns förare som har haft körkort i 25 år som jag skulle vägra åka med. Man sitter och är livrädd trots att dom håller fartbegränsningen.
Så finns det 18:åringar som jag lungt skulle kunna sova i passagerarsätet.
Så att....

Jag drar en parallell igen.
Har kört en del cross. Många tyckte att en 500cc 2:t var ett absolut krav för att kunna åka på crossbana. Men nästan ingen av dom körde fort på banan. Det var så förbannat svårkört. Dom blev ofta varvade av fjunisar på 125:a . Då kanske inte 125:or var det optimala att köra ändå. Nu finns det superfina 250:i 4-t som är ännu snällare.

En bra turbo byggnad ökar effekten med det dubbla med 1,0 bars tryck.
Hur mycket är motorn på orginal? 170 eller 190.  Vilket fall hamnar man på över 350 hk. Det är inte så dåligt. Då ska man ha uppnått ett vridmoment på 500Nm Har man inte det så ska man se över motorn innan man börjar skruva upp laddtryck. Är det fel i motorn, insug, dålig portning, fel kammar, så gör turbon bara värme om man laddar mer. Värme smälter metall.

Mats


Sök