3505
Sök

Ull i portad Kicker fabrikslåda?

Dieselpower!
534 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, har en Kicker DS12L54 låda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/113108/1014176_88le7h.jpg
Kopplade om den till 1Ohm och såg att det satt ljuddämpningsull i hela låda.
Den borde väll spela högre utan denna ljuddämpning, eller har jag fel ?

Matas med ett Mutant Ascention 1, 2 Friska batterier o 35mm2 kablage.
Går aldrig under 13,5 Volt.

Mvh Jonas!
Senast redigerat av Hoonas (2 november 2010)

21 761 Inlägg
2 november 2010
#2
Aningen mer tryck bör det bli utan dämpull, det stämmer, men någon jätteskillnad blir det inte. Sitter det mycket dämpull så kan avstämningen höjas någon enstaka Hz när ullen tas bort, men ingen jätteskillnad där heller. Bara att prova, många föredrar att inte använda dämpull. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#3
Tycker det borde bli lite skillnad iaf, sitter dämpning precis överallt i låda. Tom på porten!
Får väll testa smile

21 761 Inlägg
2 november 2010
#4
Basljudet kan nog upplevas som lite rappare tror jag, men du får väl höra hur det blir. smile

4 693 Inlägg
2 november 2010
#5
I porten ska det ju verkligen inte vara någon ull. Riv ur skiten och testa ska du se.
Blir faktiskt rätt stor skillnad

Booyakasha!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 november 2010
#6
Jag har mina aningar om att teknikerna på kicker har lite mer kött på benen än vad hemma micklande baslådebyggare har så det finns nog en väldigt bra anledning till att det sitter dämpull i lådan...
Ska du inte ställa upp i SPL tävlingar så bör du absolut låta ullen sitta kvar.
Ska du börja tävla på hög nivå så bör du nog lära dig att bygga eget från grunden istället för att köpa fabrikslådor då dom är byggda för att lyssnas på.
SPL är en helt annan sak.
Då skiter man i hur det låter bara det låter HÖGT..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 november 2010
#7
Softis skrev:
I porten ska det ju verkligen inte vara någon ull. Riv ur skiten och testa ska du se.
Blir faktiskt rätt stor skillnad

Det sitter PÅ porten i dessa lådor....
Inte I porten...
Läs om läs rätt wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 693 Inlägg
2 november 2010
#8
BMTech skrev:
Softis skrev:
I porten ska det ju verkligen inte vara någon ull. Riv ur skiten och testa ska du se.
Blir faktiskt rätt stor skillnad

Det sitter PÅ porten i dessa lådor....
Inte I porten...
Läs om läs rätt wink

Sry, my bad roll

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#9
BMTech skrev:
Jag har mina aningar om att teknikerna på kicker har lite mer kött på benen än vad hemma micklande baslådebyggare har så det finns nog en väldigt bra anledning till att det sitter dämpull i lådan...
Ska du inte ställa upp i SPL tävlingar så bör du absolut låta ullen sitta kvar.
Ska du börja tävla på hög nivå så bör du nog lära dig att bygga eget från grunden istället för att köpa fabrikslådor då dom är byggda för att lyssnas på.
SPL är en helt annan sak.
Då skiter man i hur det låter bara det låter HÖGT..

Nog kan jag rätt mycket om billjud, fick dock detta ljud imellan vid ett bilbyte så stoppade in lite grejjer i vinterpulkan och undrade rent ut sagt ifall det skulle spela bättre utan all ull smile

2 665 Inlägg
2 november 2010
#10
BMTech skrev:
Jag har mina aningar om att teknikerna på kicker har lite mer kött på benen än vad hemma micklande baslådebyggare har så det finns nog en väldigt bra anledning till att det sitter dämpull i lådan...
Ska du inte ställa upp i SPL tävlingar så bör du absolut låta ullen sitta kvar.
Ska du börja tävla på hög nivå så bör du nog lära dig att bygga eget från grunden istället för att köpa fabrikslådor då dom är byggda för att lyssnas på.
SPL är en helt annan sak.
Då skiter man i hur det låter bara det låter HÖGT..

Klockren kommentar! Håller med!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 466 Inlägg
3 november 2010
#11
BMTech skrev:
Jag har mina aningar om att teknikerna på kicker har lite mer kött på benen än vad hemma micklande baslådebyggare har så det finns nog en väldigt bra anledning till att det sitter dämpull i lådan...
Ska du inte ställa upp i SPL tävlingar så bör du absolut låta ullen sitta kvar.
Ska du börja tävla på hög nivå så bör du nog lära dig att bygga eget från grunden istället för att köpa fabrikslådor då dom är byggda för att lyssnas på.
SPL är en helt annan sak.
Då skiter man i hur det låter bara det låter HÖGT..

Jag tror att du är något på spåret där..

Om vi börjar med att fråga oss själva hur stor lådan är? Runt 100L?
Sedan frågar vi oss själva vad det sitter för element i denna lådan? 2st 12"..
Och varför sitter porten på sidan?

Så min teori är kort och gott att..

Kicker vill ha en liten låda så att den tar upp liten plats därmed passar i fler bilar och inte tar upp hel bagageutrymmet för folk som vi ha det till annat än baslådan, på så sätt lockar den fler köpare. För att detta då ska vara möjligt samt för att bibehålla en någorlunda låg avstämning måste porten sättas på sidan så att den kan vara lång nog. För att sedan lura basarna som egentligen vill ha en större låda så trycker dom in en hel del dämpull som bromsarner luftflödet i lådan och basarna tror att lådan är större än vad den egentligen är.

Rimligt?
Senast redigerat av M_icke_ (3 november 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
3 november 2010
#12
Jag ser egentligen inget som är speciellt avancerat med en sån lådkonstruktion, åtminstone inte med tanke på vad beräkningsprogram visar.

Många bilbasar idag "trivs" i relativt små lådor samtidigt som de kan flytta stora mängder luft, vilket gör att om man vill ha en låda som inte spelar jättepeakat eller får flåsljud så blir porten mycket lång. Ska man sätta en port på ett enkelt sätt utan böjar och annat "tjafs" så är kortsidan det enda stället.

Sätter man dämpmaterial så bromsas luften i lådan och då "luras" alltså basen att tro att lådan är aningen större, även portlängden påverkas litegrann så att avstämningen sänks någon enstaka Hz. Med dämpmaterialets inverkan kan man alltså minska ner lådan ytterligare (dock inte enormt mycket) och lådan kan även låta "mjukare".

"Nackdelen" är att ljudtrycket påverkas negativt kan man säga, även att basljudet kan låta aningen "segare" (inte lika rapp). Här är alltså frågan vad man är ute efter, dvs om den ska spela "hårt" och högt eller om den ska spela "mjukare" och inte lika högt.

Detta är en del av vad jag har kommit fram till vid alla mina beräkningar av lådor, dvs teorier. Sedan kan verkligheten säga annat förstås, helt klart. smile

4 693 Inlägg
3 november 2010
#13
M_icke_ skrev:
BMTech skrev:
Jag har mina aningar om att teknikerna på kicker har lite mer kött på benen än vad hemma micklande baslådebyggare har så det finns nog en väldigt bra anledning till att det sitter dämpull i lådan...
Ska du inte ställa upp i SPL tävlingar så bör du absolut låta ullen sitta kvar.
Ska du börja tävla på hög nivå så bör du nog lära dig att bygga eget från grunden istället för att köpa fabrikslådor då dom är byggda för att lyssnas på.
SPL är en helt annan sak.
Då skiter man i hur det låter bara det låter HÖGT..

Jag tror att du är något på spåret där..

Om vi börjar med att fråga oss själva hur stor lådan är? Runt 100L?
Sedan frågar vi oss själva vad det sitter för element i denna lådan? 2st 12"..
Och varför sitter porten på sidan?

Så min teori är kort och gott att..

Kicker vill ha en liten låda så att den tar upp liten plats därmed passar i fler bilar och inte tar upp hel bagageutrymmet för folk som vi ha det till annat än baslådan, på så sätt lockar den fler köpare. För att detta då ska vara möjligt samt för att bibehålla en någorlunda låg avstämning måste porten sättas på sidan så att den kan vara lång nog. För att sedan lura basarna som egentligen vill ha en större låda så trycker dom in en hel del dämpull som bromsarner luftflödet i lådan och basarna tror att lådan är större än vad den egentligen är.

Rimligt?

Precis som DD som också har portarna på sidan. Antagligen för att dom blir nästan lika långa som lådan är bred. Smidigast att sätta den på sidan bara.

Men varför inte testa att ta ut all ull och spela? Ingen annan än du själv vet vad du gillar bäst.

Booyakasha!

YEAH!!!
559 Inlägg
15 januari 2011
#14
bör man ha dämpull i en sluten låda då?
har en L7 i 35L låda

V o L v o

3 466 Inlägg
15 januari 2011
#15
Alle86 skrev:
bör man ha dämpull i en sluten låda då?
har en L7 i 35L låda

De avgör du helt själv beroende på vilken karaktär du vill ha på basen. Tycker du att basen inte gräver tillräckligt djupt är de bara o stoppa i ull.

Ullen dämpar ju luftflödet i lådan och på så sätt lurar du basen att lådan är större. Alltså Blir det mer djupbas med ull men du tappar lite på den rappa basen. Exakt hur mycket det påverkas kan jag inte svara på men du kan ju alltid testa med och utan ull, med lite ull och mycke ull osv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

YEAH!!!
559 Inlägg
15 januari 2011
#16
okay för jag tyckte det var lagom djupt med dubbla lager ull å har nu endast ett så får prova med annat steg, funderade på ett zx2500.1, nått du vet om det passar bra? kör dessutom +till+ på dubbla 2ohms

V o L v o

3 466 Inlägg
15 januari 2011
#17
Alle86 skrev:
okay för jag tyckte det var lagom djupt med dubbla lager ull å har nu endast ett så får prova med annat steg, funderade på ett zx2500.1, nått du vet om det passar bra? kör dessutom +till+ på dubbla 2ohms

Ja de Kicker-steget är riktigt bra. Dock får du tänka på att seriekoppla spolarna så du kör steget i 4ohm då steget inte är stabilt i 1ohm.

Själv föredrar jag portade lådor då du har betydligt högre effektivitet på basen. Med andra ord spelar en portad låda betydligt högre eftersom du får ut ljudet innifrån lådan. Stämmer man bara av den rätt så kan den låta lika bra som en sluten.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

YEAH!!!
559 Inlägg
15 januari 2011
#18
jo det är sant, men ska försöka få det bra som den är först sen bygga mig en ny låda med dubbla basar eller fundera på en solo X enkel 15 portad

V o L v o


Sök