3762
Sök

Apr vs Giac 2,0t tsi/fsi

rian
4 november 2010
Trådstartare
#1
Riktigt kul att Apr kan få riktigt bra fart i sina bilar, Giac är ju erkänt duktiga på
sina program så jag trodde utgången va given..


http://www.youtube.com/watch?v=_hlqvfHM … r_embedded

Icke gående Hellaflush wannabe
287 Inlägg
4 november 2010
#2
Jo jag har hört mycke gott om APR, men tycker inte man hör om det så ofta i sverige. Har dom nån återförsäljare i här?

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884

rian
5 november 2010
Trådstartare
#3
Carlee82 skrev:
Jo jag har hört mycke gott om APR, men tycker inte man hör om det så ofta i sverige. Har dom nån återförsäljare i här?

Tjena Carlee!! 

Apr har man inte hört mycket om i Sverige, konstigt egentligen eftersom dom är så stora
världen över, Vtech är en återförsäljare kanske finns fler jag vet inte riktigt
Senast redigerat av rian (5 november 2010)

rian
5 november 2010
Trådstartare
#4
Att det finns Tsi baserad motor till Golf 5orna visste jag inte..

1 488 Inlägg
5 november 2010
#5
Båda firmorna är bra egentligen, väldigt likvärdiga kunskapsmässigt. Jag hade mer kikat på pris/kundbemötande. APR har egen europeisk sajt.

rian
5 november 2010
Trådstartare
#6
itouch skrev:
Båda firmorna är bra egentligen, väldigt likvärdiga kunskapsmässigt. Jag hade mer kikat på pris/kundbemötande. APR har egen europeisk sajt.

Konstigt att man inte hört så mycket om dessa firmor tidigare, det är nu på
senare år man fått upp ögonen för Amerikanska tuners, men som sagt dom
verkar kunna få fart på bilarna.

1 488 Inlägg
6 november 2010
#7
Jodå, de har bra koll på vw/audi. Apr framförallt har lyckats väldigt bra med just gti/30-edition bilarna.

rian
6 november 2010
Trådstartare
#8
itouch skrev:
Jodå, de har bra koll på vw/audi. Apr framförallt har lyckats väldigt bra med just gti/30-edition bilarna.

Trevligt att höra, hade Giac på min förra 30 edi och den gick riktig bra
Men när man ser på filmklippen så är det bara inse att Apr ligger
på samma nivå..
Senast redigerat av rian (6 november 2010)

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
6 december 2010
#9
Lite rolig information:

Hi,

GIAC AWE K04 kit runs a record breaking 112 MPH on 91 octane + H20/meth!

We took our GTI to Famoso Raceway in Bakersfield CA, this past Saturday to test out our new High Pressure TSI K04 flash on 91 octane.

Austin@GIAC ran the car a best of 12.9 at 112 MPH on 91/meth!  But ran faster with octane booster- 12.8-12.9 @ 113MPH.

Specs:
GIAC High Pressure K04 flash 91/91 meth.
AWE K04
AWE Intake
AWE TBE
S3 IC
MT Drag radials.
Stock suspension - Yuk
Stock mounts - Yuk
Snow performance H20/meth kit.

This GIAC run of 112/113 MPH is the documented record for traps on a K04 TSI as far as we know.
Austin ran 113 MPH on 91 + Meth and octane booster.  (similar performance to APR's GT2871R TSI kit on race fuel!  but.... the APR kit will cost you ~double.) 
Videos and pics will be sent today.

Best Regards,
Garrett Lim
President
GIAC
www.GIACusa.com

Kul som kuriosa att det är snabbare än APR´s BIG Turbo bilar! smile

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
14 december 2010
#10
Då är det vad vi kan se inget snack längre om vilka som är snabbast med TSi och FSi motorer på jorden! smile

http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=12462

AWE & GIAC...

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

rian
19 december 2010
Trådstartare
#11
Saras skrev:
Lite rolig information:

Hi,

GIAC AWE K04 kit runs a record breaking 112 MPH on 91 octane + H20/meth!

We took our GTI to Famoso Raceway in Bakersfield CA, this past Saturday to test out our new High Pressure TSI K04 flash on 91 octane.

Austin@GIAC ran the car a best of 12.9 at 112 MPH on 91/meth!  But ran faster with octane booster- 12.8-12.9 @ 113MPH.

Specs:
GIAC High Pressure K04 flash 91/91 meth.
AWE K04
AWE Intake
AWE TBE
S3 IC
MT Drag radials.
Stock suspension - Yuk
Stock mounts - Yuk
Snow performance H20/meth kit.

This GIAC run of 112/113 MPH is the documented record for traps on a K04 TSI as far as we know.
Austin ran 113 MPH on 91 + Meth and octane booster.  (similar performance to APR's GT2871R TSI kit on race fuel!  but.... the APR kit will cost you ~double.) 
Videos and pics will be sent today.

Best Regards,
Garrett Lim
President
GIAC
www.GIACusa.com

Kul som kuriosa att det är snabbare än APR´s BIG Turbo bilar! smile

Mycket imponerande måste jag säga, att det går att få en sån fart i en Golf med k04 turbo
är grymt..

rian
19 december 2010
Trådstartare
#12
Saras skrev:
Då är det vad vi kan se inget snack längre om vilka som är snabbast med TSi och FSi motorer på jorden! smile

http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=12462

AWE & GIAC...

Ser att dom verkar klara sig bra med s3ans IC, men det är kanske skillnad på strippen och
rullande till 250+ km/h när det gäller värmeutvecklingen,som sagt Golfar med Giac samt rätt
uppgraderad hårdvara är grymt svårslagna det bevisade t.e.x min förra bil gång på gång.

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
20 december 2010
#13
rian skrev:
Saras skrev:
Då är det vad vi kan se inget snack längre om vilka som är snabbast med TSi och FSi motorer på jorden! smile

http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=12462

AWE & GIAC...

Ser att dom verkar klara sig bra med s3ans IC, men det är kanske skillnad på strippen och
rullande till 250+ km/h när det gäller värmeutvecklingen,som sagt Golfar med Giac samt rätt
uppgraderad hårdvara är grymt svårslagna det bevisade t.e.x min förra bil gång på gång.

Så rätt Rian, GIAC kan sin sak när det gäller mjukvara, angående att köra en repa 0-402 meter och sedan kyla vs att köra rullande till typ 250km/h så behöver man en bättre kyllare än S3;ans, Mattias har loggat insugs temperatur och det är tyvärr ingen lek på bilar med oem IC eller S3 IC, ok S3 IC är bättre än original men fortfarande inte i närheten av VF Engineering IC kit.
Och att jämföra Forge med VF är helt fel, ok att Forge är bättre än bara S3 eller bara OEM men VF ör av en helt annan skola och man slipper ha slangar som sväller och man får plats rör och en så mycket bättre produkt i det VF erbjuder, tyvärr så "dör" den produkten lite på grund av det höga Svenska priset (vilket beror på frakt, tull, moms och övriga avgifter som man "delvis" slipper på Forge!
Men VF är en bättre IC och bättre kit!

Din föra bil var dödligt snabb för att vara en Golf!

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

rian
21 december 2010
Trådstartare
#14
Saras skrev:
rian skrev:
Saras skrev:
Då är det vad vi kan se inget snack längre om vilka som är snabbast med TSi och FSi motorer på jorden! smile

http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=12462

AWE & GIAC...

Ser att dom verkar klara sig bra med s3ans IC, men det är kanske skillnad på strippen och
rullande till 250+ km/h när det gäller värmeutvecklingen,som sagt Golfar med Giac samt rätt
uppgraderad hårdvara är grymt svårslagna det bevisade t.e.x min förra bil gång på gång.

Så rätt Rian, GIAC kan sin sak när det gäller mjukvara, angående att köra en repa 0-402 meter och sedan kyla vs att köra rullande till typ 250km/h så behöver man en bättre kyllare än S3;ans, Mattias har loggat insugs temperatur och det är tyvärr ingen lek på bilar med oem IC eller S3 IC, ok S3 IC är bättre än original men fortfarande inte i närheten av VF Engineering IC kit.
Och att jämföra Forge med VF är helt fel, ok att Forge är bättre än bara S3 eller bara OEM men VF ör av en helt annan skola och man slipper ha slangar som sväller och man får plats rör och en så mycket bättre produkt i det VF erbjuder, tyvärr så "dör" den produkten lite på grund av det höga Svenska priset (vilket beror på frakt, tull, moms och övriga avgifter som man "delvis" slipper på Forge!
Men VF är en bättre IC och bättre kit!

Din föra bil var dödligt snabb för att vara en Golf!

Men det kan väl inte krävas en IC från VF för att få samma setup som jag hade?
Jag menar det måste väl gå med vilken uppgraderad IC som helst (som är bra),
Tex Forges IC funkar jävligt bra till 335an då borde den funka lika bra till Golfarna
eller har jag fel? De grafer jag sett så kyler Vfs twintercooler och Forges
twintercooler väldigt lika, sen beror det ju självklart hur bra luften flödar osv

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
21 december 2010
#15
rian skrev:
Saras skrev:
rian skrev:

Ser att dom verkar klara sig bra med s3ans IC, men det är kanske skillnad på strippen och
rullande till 250+ km/h när det gäller värmeutvecklingen,som sagt Golfar med Giac samt rätt
uppgraderad hårdvara är grymt svårslagna det bevisade t.e.x min förra bil gång på gång.

Så rätt Rian, GIAC kan sin sak när det gäller mjukvara, angående att köra en repa 0-402 meter och sedan kyla vs att köra rullande till typ 250km/h så behöver man en bättre kyllare än S3;ans, Mattias har loggat insugs temperatur och det är tyvärr ingen lek på bilar med oem IC eller S3 IC, ok S3 IC är bättre än original men fortfarande inte i närheten av VF Engineering IC kit.
Och att jämföra Forge med VF är helt fel, ok att Forge är bättre än bara S3 eller bara OEM men VF ör av en helt annan skola och man slipper ha slangar som sväller och man får plats rör och en så mycket bättre produkt i det VF erbjuder, tyvärr så "dör" den produkten lite på grund av det höga Svenska priset (vilket beror på frakt, tull, moms och övriga avgifter som man "delvis" slipper på Forge!
Men VF är en bättre IC och bättre kit!

Din föra bil var dödligt snabb för att vara en Golf!

Men det kan väl inte krävas en IC från VF för att få samma setup som jag hade?
Jag menar det måste väl gå med vilken uppgraderad IC som helst (som är bra),
Tex Forges IC funkar jävligt bra till 335an då borde den funka lika bra till Golfarna
eller har jag fel? De grafer jag sett så kyler Vfs twintercooler och Forges
twintercooler väldigt lika, sen beror det ju självklart hur bra luften flödar osv

Forge är bra och Forge och S3 tillsammans är inte en dum lössning det som är problem med Forge och varför vi inte vill sälja Forge lösningen är på grund av att Forge använder slangar medan VF använder plaströr, plaströren vidgar sig inte och är dessutom bättre rent flödesmässigt och så klart estetiskt!
Dessutom är livslängden mycket bättre på ett plast rör vs gumi/silikon slang och sedan är VF´s cellpaket lite bättre än Forge!
För pengarna är Forge bra men för prestanda så är VF mycket bättre utan tvekan!
Så som svar på Din fråga, Du behöver en VF igen om Du vill ha samma mos gång på gång samt en bra driftsäkerhet!
Finns en del trådar på diverse forum där slangarna låssnar i tid och otid på Forge kittet vilket ger ett iritations moment, senaste Forge kittet vi sålde så gjorde Mattias om lite för att få det att sitta kvar bättre men vi vet inte om det har lyckats eller ej då det inte vart så mycket torr asfalt och kunden inte haft chans att kräma på ordentligt!

Angående Forge på 335;an så är det inte samma sak som Forge på Golf 2,0T FSi motorn, det är en helt annan lösning och på 335;an så använder man inte lika mycket slang och där har faktiskt Forge lyckats bra, dock inte lika bra som Wagner eller Helix som är bättre men dyrare!

Det är iaf våran åsikt vilket även var den Du frågade om! smile

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
21 december 2010
#16
Rian: Sedan konstigt att Du sitter och gör expert utlåtande gällande VF vs Forge bland annat då Du uppenbarligen inte verkar helt säker på saker och ting!
Noterade i Serkans gästbok att Forge var minst lika bra för mindre pengar och som sagt det finns inget test där dom testat dessa två där Forge vunnit, däremot finns det mängder med bilar som kört mot varandra inom GIAC familjen som kört med båda och där VF´s vunnit gång på gång med lägre insugstemperatur och aningens bättre flöde!
Vilket betyder att Du gissar och har ljugit för bland annat Serkan om Du frågar mig.

Dock är S3 intercoolern ett måste på steg 2+ och efter det så ska man helt klart titta på en annan lössning VF eller Forge beroende på budget och effekt mål skulle jag säga för bäst effektivitet!

God Jul!

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

rian
21 december 2010
Trådstartare
#17
Saras skrev:
Rian: Sedan konstigt att Du sitter och gör expert utlåtande gällande VF vs Forge bland annat då Du uppenbarligen inte verkar helt säker på saker och ting!
Noterade i Serkans gästbok att Forge var minst lika bra för mindre pengar och som sagt det finns inget test där dom testat dessa två där Forge vunnit, däremot finns det mängder med bilar som kört mot varandra inom GIAC familjen som kört med båda och där VF´s vunnit gång på gång med lägre insugstemperatur och aningens bättre flöde!
Vilket betyder att Du gissar och har ljugit för bland annat Serkan om Du frågar mig.

Dock är S3 intercoolern ett måste på steg 2+ och efter det så ska man helt klart titta på en annan lössning VF eller Forge beroende på budget och effekt mål skulle jag säga för bäst effektivitet!

God Jul!

Jag visade denna tabell http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index … ic=10785.0 för
Serkan, så han kan se att det inte skiljer så jävla mycket på dom olika bra ICen som finns på
marknaden, jag tycker inte det är att ljuga att ta fram fakta att Vf IC är en i mängden i denna test,
eftersom jag håller på och arbetar med ventilation å luft hela dagarna och vet en hel del  om flöden och vilka dragningar som är bäst så är varken Forges eller Vf twintercooler optimala flödesmässigt.

rian
21 december 2010
Trådstartare
#18
Saras skrev:
rian skrev:
Saras skrev:

Så rätt Rian, GIAC kan sin sak när det gäller mjukvara, angående att köra en repa 0-402 meter och sedan kyla vs att köra rullande till typ 250km/h så behöver man en bättre kyllare än S3;ans, Mattias har loggat insugs temperatur och det är tyvärr ingen lek på bilar med oem IC eller S3 IC, ok S3 IC är bättre än original men fortfarande inte i närheten av VF Engineering IC kit.
Och att jämföra Forge med VF är helt fel, ok att Forge är bättre än bara S3 eller bara OEM men VF ör av en helt annan skola och man slipper ha slangar som sväller och man får plats rör och en så mycket bättre produkt i det VF erbjuder, tyvärr så "dör" den produkten lite på grund av det höga Svenska priset (vilket beror på frakt, tull, moms och övriga avgifter som man "delvis" slipper på Forge!
Men VF är en bättre IC och bättre kit!

Din föra bil var dödligt snabb för att vara en Golf!

Men det kan väl inte krävas en IC från VF för att få samma setup som jag hade?
Jag menar det måste väl gå med vilken uppgraderad IC som helst (som är bra),
Tex Forges IC funkar jävligt bra till 335an då borde den funka lika bra till Golfarna
eller har jag fel? De grafer jag sett så kyler Vfs twintercooler och Forges
twintercooler väldigt lika, sen beror det ju självklart hur bra luften flödar osv

Forge är bra och Forge och S3 tillsammans är inte en dum lössning det som är problem med Forge och varför vi inte vill sälja Forge lösningen är på grund av att Forge använder slangar medan VF använder plaströr, plaströren vidgar sig inte och är dessutom bättre rent flödesmässigt och så klart estetiskt!
Dessutom är livslängden mycket bättre på ett plast rör vs gumi/silikon slang och sedan är VF´s cellpaket lite bättre än Forge!
För pengarna är Forge bra men för prestanda så är VF mycket bättre utan tvekan!
Så som svar på Din fråga, Du behöver en VF igen om Du vill ha samma mos gång på gång samt en bra driftsäkerhet!
Finns en del trådar på diverse forum där slangarna låssnar i tid och otid på Forge kittet vilket ger ett iritations moment, senaste Forge kittet vi sålde så gjorde Mattias om lite för att få det att sitta kvar bättre men vi vet inte om det har lyckats eller ej då det inte vart så mycket torr asfalt och kunden inte haft chans att kräma på ordentligt!

Angående Forge på 335;an så är det inte samma sak som Forge på Golf 2,0T FSi motorn, det är en helt annan lösning och på 335;an så använder man inte lika mycket slang och där har faktiskt Forge lyckats bra, dock inte lika bra som Wagner eller Helix som är bättre men dyrare!

Det är iaf våran åsikt vilket även var den Du frågade om! smile

Klart alla kan ha ha åsikter, tur att alla inte lyssnar på dom som tror sig ha rätt åsikt och kan gå sin egen väg, vad bevisar att Wagner ICen är bättre än tex Big toms (snabbaste 335an) 2000 kr IC?
Av det man kan se på rejsen så verkar hans IC kyla enormt bra hans bil är i en klass för sig
med org turbo..

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
21 december 2010
#19
Om Du jobbar med ventilation så vet Du att cellpaket är viktiga, VF använder Spearco cellpaket med "Bar and plate" medan Forge använder billigare "Tube and Fin Core" till sina Intercoolers.
Det är en markant skillnad i kylning!

Big Tom använder väl Methanol insprutning och behöver därmed inte så bra kylning av laddluften, då leder methanolen hjälper till att kyla insugsluften.

Bara för att Big Tom´s bil går bäst så betyder det inte att Wagner´s IC inte är bäst på marknaden vilket är våran åsikt!
Vad säger att Big Tom inte skulle vara snabbare om han hade en Wagner Intercooler?
Senast redigerat av Saras (21 december 2010)

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

rian
21 december 2010
Trådstartare
#20
Jag vet att cellpaketen är viktigt, jag vet inte vad Forge respektive VF använder för cellpaket
Jag vet att dragningarna (rör, silicon) inte är optimala för flödet (luften tar alltid lättaste vägen)
Sen går jag på ren fakta när det gäller 335or, hur dom presterar helt enkelt och där är Bigtom i särklass
med en IC för drygt 2000 kr likaså Martin och hans bil med Forge presterar otroligt stabilt.
Men det är väl bara komma med en 335 Giac Stage2+ eller3 å köra med Meth eller RF och bevisa
vilka som är bäst snabbast osv det väntar vi alla på..


Sök