2909
Sök

Mercedes 230E -88 vilka packningar behövs till toppen?

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Skulle vilja veta vilka packningar som behövs när jag ska byta toppackningen?
vet att det ska vara nån mer packning till...

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (4 november 2010)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 november 2010
¤¤740Racing¤¤ skrev:
Skulle vilja veta vilka packningar som behövs när jag ska byta toppackningen?
vet att det ska vara nån mer packning till...

Tacksam för alla svar!

Finns så kallade toppsatser eller sotningssatser på tex Mekonomen som innehåller allt du behöver till ett sånt jobb. Brukar vara topp, insug, avgas, ventilkåpspackning mm.

Autotech

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Jo jag tänkte beställa en sotningssats från merca återförsäljare men vissa grejer följde inte med som t.e.x ventilkåpspackning pch ventiltätningar...

Så det var bra å veta vilka packningar som var viktigast att ha när man byter till toppen smile

*Endast Mercedes ägare

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 november 2010
¤¤740Racing¤¤ skrev:
Jo jag tänkte beställa en sotningssats från merca återförsäljare men vissa grejer följde inte med som t.e.x ventilkåpspackning pch ventiltätningar...

Så det var bra å veta vilka packningar som var viktigast att ha när man byter till toppen smile

Om inte ventilkåpspackningen är med där i så köp den löst då, resten borde vara med.
Ventiltätningar behöver du inte byta när du byter toppen om inte den nya toppen är tom på ventiler så och dom ska flyttas.
Senast redigerat av Busgrabb (5 november 2010)

Autotech

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Näe den har ventiltätningar å allt,liks bara packningarna som ska bytas,så de ska vara insugspackning,grenrörspackningarna,toppackningen och ventilkåpspackningen om jag fattar detta rätt? Det blir ju billigare att köpa detta löst jag har sett nu. Det är bra toppackningen som kostar ca 500kr,ventilkåpspackningen går på ca 180 å resten på max 70kr.

*Endast Mercedes ägare

3 Inlägg
15 mars 2011
Vilken typ av ventilkåpspackning använde du? såg att det fanns med eller utan nivåreglering på mekonomen..

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
fillen skrev:
Vilken typ av ventilkåpspackning använde du? såg att det fanns med eller utan nivåreglering på mekonomen..

Utan måste det vara tror jag. För där jag köpte så fanns de bara en sort,tror det inte är nån större betydelse mellan dom. Mekonomen är ju billigast

*Endast Mercedes ägare

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
Blev det toppbyte på den där?
Tips är att byta ventiltätningarna på toppen du skruvar dit, dom torkar jävligt mycket på 20år. När jag bytte på min E23 kunde man nog fan blåsa bort dom med tryckluften tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Blev det toppbyte på den där?
Tips är att byta ventiltätningarna på toppen du skruvar dit, dom torkar jävligt mycket på 20år. När jag bytte på min E23 kunde man nog fan blåsa bort dom med tryckluften tongue

Jo det vart ju det men sen hände det en liten olycka, (kom ej ihåg vem det var) men den som skruva dit kamkedjespännaren glömde nollställa den så den vart maxspänd, vilket resulterade ca 3km körning å sen gick kamaxeln av sad

*Endast Mercedes ägare

Sök