2509
Sök

Nyckellåset på bilen börjar kärva, vad ska jag smörja med?

196 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Tjo!
Är tungt att få runt nyckeln på förardörren, har provat med vanlig låsspray men tycker bara att motståndet blir tyngre.
Några förslag?

Full fart spar tid!

herr
321 Inlägg
5 november 2010
Använd låsspray som innehåller teflon, tror OK:s låsolja gör det. Annars kanske nyckeln börjar bli sliten?

55 Inlägg
5 november 2010
Testa att smörja med lättflytande lås spray med teflon i. Brukar gå bra med 5-56 med, men lås spray är nog bättre. Ev om det är smutts i låset,  Kan ju vara låset/nyckel som är slitet om du behöver lirka/dra ut myckeln något när du ska vrida om för att det ska fungera (är låssmed)
Senast redigerat av CJ (5 november 2010)

Mvh Cj

196 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Nyckeln går i själva rälsgrejen i dörren, det är när jag ska vrida upp låset som det är tungt, kan prova med
magiska 5-56an. Läste ngt om att en del använder smörolja till sina ytterdörrar, kan man använda till bilen också?

Full fart spar tid!

Rocketdog
270 Inlägg
5 november 2010
Jag brukar använda vapenolja. Funkar fint smile

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

Muttley
5 november 2010
symaskinsolja, sketbra till skillnad mot "låsspray".

55 Inlägg
5 november 2010
Adiiii skrev:
Nyckeln går i själva rälsgrejen i dörren, det är när jag ska vrida upp låset som det är tungt, kan prova med
magiska 5-56an. Läste ngt om att en del använder smörolja till sina ytterdörrar, kan man använda till bilen också?

man ska INTE ha tjock/tröga oljor som tex symaskin olja. när det blir kallt blir den seg/stelnar och stiften kan klibbar fast/kärva. Jag brukar få plocka isär låscylindrar här på jobbet och göra rent dom och smörja för folk har haft tjock olja i och det kärvar ihop.

låsspray med teflon, alt grafitpulver har man till lås. jag använder bara spray dagligen
Senast redigerat av CJ (5 november 2010)

Mvh Cj

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 november 2010
Spraya på låsolja, funkar inte det så får du väll plocka bort dörrsidan och börja rota i varför det är trögt

Rock'n Roll

196 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Jag har CRC:s låsolja, är det teflon i den?

Full fart spar tid!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 november 2010
Kan ju vara en del skit i låset prova att rengögöra ordentligt med typ bräkleen å tryckluft å sedan dränk det i låsolja.

Blir inte det bra så kan det var själva dörrlåste eller nåt liknande som trögar eller så e lås eller nyckel helt enkelt för slitet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

196 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Hmm, ska testa lite imrgon smile
Nyckeln är det inget fel på, den öppnar fint på passagerarsidan smile

Full fart spar tid!

Sök