Motorn ska enligt märkning på sidan av blocket ha tändföljden: 1-2-4-5-3
Så här är det kopplat på min NF motor i dag:
Den går som en påse nötter men den går inte öht om det kopplas i någon annan ordning.
Om jag läser tändföljden som står på sidan av blocket
1-2-4-5-3 och utgår från att cylinder 1 är längst fram vid kamdrevet och förutsätter att rotorn går medurs tycker jag att det logiskt sett borde vara kopplat så här istället::
Vilket är rätt?
Nu verkar tändföljden vara 1-2-5-4-3 (börjar troligtvis inte på 1 dock), men den ska vara 1-2-4-5-3.
När jag bytte fördelaren eftersom jag misstänkte defekt hallgivare märkte jag att fördelaren som satt på troligtvis kom från en skrot. (märkt med silverpenna).
Jag hade då nollat motorn och märkte att rotorn inte alls pekar på strecket i fördelaren när den är nollad, eller i närheten. För det ska den väl göra?
Den ska väl stå så att rotorn kan ge gnista till terminal #1 ca 18 grader efter ÖD när kolven är på väg ner och därmed i närheten av strecket?
Troligtvis börjar tändföljden inte på 1 just nu eftersom jag fick vrida fördelaren nästan ett halvt varv till ungefär det läge den var i från början för att bilen ska starta som det är kopplat nu.
För att lösa detta tänkte jag göra så här:
Nolla motorn. Flytta fördelaren så att rotorn pekar mot strecket på fördelaren, ansluta tändkabel från cylinder 1 till den terminal på fördelarlocket som är ovanför rotorn när motorn är nollad.
Och sedan koppla resten av kablarna enligt bilden ovan.
Då borde väl tändföljden bli rätt?