4243
Sök

Blinkande ljus trots kondensator, vad göra???

274 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#1
Kan de va jorden som e problemet då ja kopplat in en kondensator te steget, men de blinkar lite svagt i ljusen iaf...

Har kopplat jorden så att från steget te kondensatorn o kondensatorn te karossen... Men ska man va så noga me de att man ska jorda dom separat???


TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
6 november 2010
#2
vad har du för batteri? och ljud?

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

13 Inlägg
6 november 2010
#3
skippa konding och kör med ett extra batteri;)


TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
6 november 2010
#4
hjälper inte om du har kondensator om batteriet är för klent

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 november 2010
#5
Och jorden mellan batteri och kaross är bytt såklart?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 november 2010
#6
ronnyakersten skrev:
skippa konding och kör med ett extra batteri;)

Behöver ju kanske inte skippa kondensatorn, men iaf lägga till ett extra batteri om det nu är batterierna som är problemet?!


222 Inlägg
6 november 2010
#7
Kondensatorn ska ju sitta parrallellkopplad över steget, sitter den efter steget fyller den ingen funktion.
Säg gärna vad det är för kondensator också.

/ Alexander


16 197 Inlägg
6 november 2010
#8
buddha88 skrev:
Kan de va jorden som e problemet då ja kopplat in en kondensator te steget, men de blinkar lite svagt i ljusen iaf...

Har kopplat jorden så att från steget te kondensatorn o kondensatorn te karossen... Men ska man va så noga me de att man ska jorda dom separat???

varför ens jorda separet??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

274 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#9
Steget 402Wrms
Basen 600Wrms
Batteri 520A 62Ah, 2 mån gammalt
Kondensator 2F


222 Inlägg
6 november 2010
#10
buddha88 skrev:
Steget 402Wrms
Basen 600Wrms
Batteri 520A 62Ah, 2 mån gammalt
Kondensator 2F

Kondensatorn ska inte vara kopplad efter steget som jag skrev ovan, parallellkoppla kondensatorn över steget så ska du se att det blir skillnad.

Såhär:

http://i917.photobucket.com/albums/ad18/speeds__/konding.jpg

Notera att det finns plus och minus på kondingen.


/ Alexander


274 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#11
speeDs_ skrev:
buddha88 skrev:
Steget 402Wrms
Basen 600Wrms
Batteri 520A 62Ah, 2 mån gammalt
Kondensator 2F

Kondensatorn ska inte vara kopplad efter steget som jag skrev ovan, parallellkoppla kondensatorn över steget så ska du se att det blir skillnad.

Såhär:

http://i917.photobucket.com/albums/ad18 … onding.jpg

Notera att det finns plus och minus på kondingen.


/ Alexander

Precis så den sitter...
Plussen från batteriet, in te kondensatorn, sen vidare te steget...
Minusen från karossen te kondensatorn o sen steget...


Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 november 2010
#12
Detta konstanta tjat om dessa kondensatorer..

Ta bort skiten och se till att batteribanken är frisk och fungarar.

Se till att kablarna är up tp date och att laddningen är som den ska.

Är allt som det ska vara kommer du inte behöva en kondensator, förutom att boosta ditt självförtroende.

En ORDENTLIG jord är a och o i en installation, så se till att den sitter på det bästa stället och att det är ordentligt renslipat från färg. Bästa stället är fortfarande säkerhetsbältsbulten.

I ditt fall behöver du inte ens ett extra batteri.. MEN om det ändå känns som för lite ström, dit med ett extra
BATTERI!
Senast redigerat av Tokken (7 november 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
7 november 2010
#13
buddha88 skrev:
Kan de va jorden som e problemet då ja kopplat in en kondensator te steget, men de blinkar lite svagt i ljusen iaf...

Blinkande lampor i bilen har med huvudförsörjningen att göra, inte om stegets/kondingens jord är korrekt. Saker som bör kollas upp är tex:

# Batteriets skick
# Batterijordkabelns kontakt i karossen
# Generatorns laddning
# Generatorns laddkabel och jordförbindelse med motorn/karossen


Ytterligare en sak att kika på är att steget inte är överbelastat med för låg impedans, i såna lägen drar det onormalt mycket ström och kan i vissa fall orsaka blinkande lampor fastän bilens försörjning egentligen ska klara av den specade förbrukningen.

I ditt fall ska helt enkelt inte steget dra så mycket ström att bilens lampor blinkar, det ska heller inte behövas extra batteri eller konding. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 november 2010)

5 852 Inlägg
7 november 2010
#14
Vart mer exakt har du jordat i och vad är det för prylar (modellbeteckning)

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

274 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#15
tujbo skrev:
Vart mer exakt har du jordat i och vad är det för prylar (modellbeteckning)

De e ju inte några värsting grejer precis, de e från MDS, jorden sitter i bulten te bältet bak...


5 852 Inlägg
7 november 2010
#16
Det spelar ju ingen roll, för att hjälpa dig så är det ju bättre att vi vet vad det är

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 november 2010
#17
har du slipat plåtrent vid jordpunkten ?
har du dragit en extra jord från batteriet till kaross?
testa å mäta hurpass din generator laddar..

Mr Kock =)
199 Inlägg
7 november 2010
#18
Man kan aldrig jorda för mkt / för bra... Jag har själv ett batteri fram, och 3 extra bak... Alla jordade separat, o de två/tre stegen jordade separat...

Som vissa har sagt ovanför: ett extra batteri föredrar jag framför konding alla dagar i veckan...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

274 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#19
Löst problemet... De va jorden från kondensatorn som glappa lite i bulten te karossen... den satt rätt löst...



Sök