3372
Sök

Varför väger en s60 T5 2005 som är import 100kg mer än en svensksåld??

117 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Hej

Som rubriken lyder varför väger en S60 T5 2005 som är import 100kg mer än en svensk såld?
Är det någon som kan nåt om importerande bilar?

Tacksam för svar;)

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 november 2010
#2
en importerad bil lär inte väga mer än en svensksåld. de är säkert olika utrustningsnivåer..
du jämnför säkert en buissnes mot ett momemtum eller nått.


117 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#3
jag kollade upp det på transportstyrelsen och den väger mer och har inte mer utrustning eller nåt sånt!

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2010
#4
Kan vara att importbilen väger "rätt".

Har för mig att nya bilar registreras med vikten efter tabeller (utan speciell
hänsyn till extrautrustning, enligt tex Teknikens Värld) och importbilar kanske vägs
på riktigt vid inregistrering.


2 024 Inlägg
7 november 2010
#5
Hur man sätter tjänstevikten är olika i olika länder vill jag minnas. Kan vara det som spelar in, i vissa länder ingår förare och full tank osv i tjänstevikten, i vissa länder inte.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

117 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#6
Så det ska inte vara någon skillnad på en svensk såld S60 t5 från 05 än en importerad? Bilen är från italien, är det något speciellt man ska tänka på kolla på?

KHRacing
7 november 2010
#7
kan vara tjockleken i krockbalkar, eller att andra marknader kräver tjockare plåt i vissa delar . m.m.m
Senast redigerat av KHRacing (7 november 2010)

8 Inlägg
7 november 2010
#8
KHRacing skrev:
kan vara tjockleken i krockbalkar, eller att andra marknader kräver tjockare plåt i vissa delar . m.m.m

Det är ingen skillnad i tjocklek på någon krockbalk. enda som kan skilja i plåtväg bli om du köper en högerstyrd volvo (spegelvänd torpedplåt osv). (vilket detta dock inte är)

//Conny

M3 E46 *smg*
E30 325 #84 BMW Cup
www.streetpower.se

KHRacing
7 november 2010
#9
coyn skrev:
KHRacing skrev:
kan vara tjockleken i krockbalkar, eller att andra marknader kräver tjockare plåt i vissa delar . m.m.m

Det är ingen skillnad i tjocklek på någon krockbalk. enda som kan skilja i plåtväg bli om du köper en högerstyrd volvo (spegelvänd torpedplåt osv). (vilket detta dock inte är)

//Conny

Har du kontrollmätt/vägt då?

Olika länder har olika säkerhetskrav..
Sedan skrev jag att det KAN vara så.... inte att det ÄR.

-.-
383 Inlägg
7 november 2010
#10
Bara för att en bil är reggad med en viss vikt är det inte säkert att den väger så mycket.
Är det exakt samma utrustning på de bilarna du jämför?
Aut-låda är oftast tyngre t.ex.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

8 Inlägg
7 november 2010
#11
KHRacing skrev:
coyn skrev:
KHRacing skrev:
kan vara tjockleken i krockbalkar, eller att andra marknader kräver tjockare plåt i vissa delar . m.m.m

Det är ingen skillnad i tjocklek på någon krockbalk. enda som kan skilja i plåtväg bli om du köper en högerstyrd volvo (spegelvänd torpedplåt osv). (vilket detta dock inte är)

//Conny

Har du kontrollmätt/vägt då?

Olika länder har olika säkerhetskrav..
Sedan skrev jag att det KAN vara så.... inte att det ÄR.

Jag har jobbat på VCBC (Volvo Car Body Components) i Olofström. Så ja det har jag, i fabrik. tyvär....
Har även jobbat på Thyssen Krupp Tailored Blanks som leverar plåt till VCBC.

Japp du skrev kan och jag bekräftade att så är inte fallet hos Volvo smile
Andra bil tillverkare kan jag inte svara för men då är vi OT.

//Conny

M3 E46 *smg*
E30 325 #84 BMW Cup
www.streetpower.se

1 298 Inlägg
7 november 2010
#12
Är bilen från Italien? Rätta mig om jag har fel, men på bilar i t.ex. Italiten spar Volvo och andra tillverkare in på rostskydd och underredsmassa. Isåfall borde bilen snarare väga mindre!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

KHRacing
7 november 2010
#13
coyn skrev:
Jag har jobbat på VCBC (Volvo Car Body Components) i Olofström. Så ja det har jag, i fabrik. tyvär....
Har även jobbat på Thyssen Krupp Tailored Blanks som leverar plåt till VCBC.

Japp du skrev kan och jag bekräftade att så är inte fallet hos Volvo smile
Andra bil tillverkare kan jag inte svara för men då är vi OT.

//Conny

Bra svar smile

270 Inlägg
10 november 2010
#14
Importbilar vägs i verkligheten innan registreringen här så det är väl det den väger.
Svensksåld går efter tabell som volvo har gjort och det kan ju vara så att tabellen inte stämmer 100% helt enkelt.

/M



Sök