3531
Sök

Volvo 940 TD

5 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
hej ja har en 940 TD -92
det finns nästan ingen i finland som trimmar dem bara de gamla vanliga som att ta upp några varv på pumpen.höja turbo tryck
men ja skule vilja veta om det finns förstärkta topplock till dem.och var man höjer system trycket i huvudpumpen och hur högt.och om det finns andra trim knep?wink

2 266 Inlägg
8 november 2010
ja de finns en kille som kallar sig för dieselmeken på dieselclubsweden.se han bygger om d24 pumparna
fast de första man kan göra på motorn är att byta turbo till en större typ hx35 eller t04e då pumpen i sig klara runt 200hk utan nya grejer i

svetsdiff !!!

5 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
ja de går att byta pump huvudet på pumpen om det inte räcker till..men de e topplocket ja inte litar på hmm

2 266 Inlägg
8 november 2010
toppen håller om man kör bilen varm innan man plågar motorn.
den är så smal så vattnet hinner inte cirkulera riktigt mellan 5-6 cyl så då går topp packningen och toppen blir vind
ska tydligen gå och dra en vatten ledning på ut sidan av motor från vattenpumpen till bakersta frostpluggen då får man bättre cirkulation
nån förstärkt topp har jag aldrig hört om men de skulle väl var från en av dom sista årsmodellerna i såna fall

svetsdiff !!!

5 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
okej.låter intressant dedär med vatten ledningen.skulle behöva pröva..vad kör du med för laddtryck?

2 266 Inlägg
8 november 2010
jag har inte mer än 1,3 i nu läget men de ska bli mer snart om de inte blir turbobyte till nån större.
fast ska justera på pumpen lite till 945an vill inte varva ur som 940 gör åt mig

en d24 håller längre som man så trimmar dom lite då och då.
ja jag håller på och kollar lite själv på de där med vattenledningen man lär lägga den riktigt nära blocket för att grenröret och startmotorn ska ta i

svetsdiff !!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2010
3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
•Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
•Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök