3156
Sök

Lossa grenröret på volvo 745 tic

1 163 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Hejsan som rubriken lyder så undrar jag hur man lossar grenröret på en volvo 745 tic.. , det jag har gjort än sålänge är att lossat dom 8 muttrarna som håller grenröret, sedan lossade jag avgassystemet så allt hänger fritt...

sedan tog jag en kofot å bände loss det(hade bränts fast) , men nu hänger det på pinnbultarna och rubbar bara sig ytterst lite... som om att något håller emot... har jag glömt något? ... turbo och allt sitter ju kvar.. men man ska väll ej behöva lossa turbon? eller något annat man ska lossa.. ??

Bilder eller svar uppskattas väldigt mycket:)

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

10 287 Inlägg
11 november 2010
Om du inte redan har gjort det - ta gärna bort fästet mellan turbo och blocket. Det brukar underlätta.
Sedan så är det väl inte världens bästa grej att kvadda oljereturen in i blocket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
11 november 2010
sitter fäste nere vid oljefiltret. en bult som sitter trångt som fan

1 163 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Om du inte redan har gjort det - ta gärna bort fästet mellan turbo och blocket. Det brukar underlätta.
Sedan så är det väl inte världens bästa grej att kvadda oljereturen in i blocket.

/Göran

ahh fast tycker endå att när avgasystemet hänger löst borde det gå å rubba 5 cm ? , men va menar du med å kvadda oljereturen in i blocket?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:

humm okej, bara 1 bult? , eller 2 st? , så det är bara det jag har missat? turbon å alla slangar å allt kan hänga med?

mvh

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 november 2010
Hoaken skrev:
mk2_power skrev:

humm okej, bara 1 bult? , eller 2 st? , så det är bara det jag har missat? turbon å alla slangar å allt kan hänga med?

mvh

om du ska ta loss grenröret och lyfta upp det måste turbon stanna kvar. du har en slang från turbon till blocket (oljereturen) om du inte tänkt ta loss denna.
det är en bult som sitter under grenröret ovanför oljefiltret, knepig som fan att komma åt men det går. lättast är att ta bort turbon innan

2 266 Inlägg
12 november 2010
mk2_power skrev:
Hoaken skrev:
mk2_power skrev:

mvh

om du ska ta loss grenröret och lyfta upp det måste turbon stanna kvar. du har en slang från turbon till blocket (oljereturen) om du inte tänkt ta loss denna.
det är en bult som sitter under grenröret ovanför oljefiltret, knepig som fan att komma åt men det går. lättast är att ta bort turbon innan

ja men har han original turbon kvar så sitter bultarna på insidan mot blocket som håller turbon i grenröret
skruva lös oljereturen uppe i turbon och släpp på vinkelfästet som sitter under turbon två bult i blocket en i grenröret

svetsdiff !!!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 november 2010
PMPerformance skrev:
mk2_power skrev:
Hoaken skrev:

mvh

ja men har han original turbon kvar så sitter bultarna på insidan mot blocket som håller turbon i grenröret
skruva lös oljereturen uppe i turbon och släpp på vinkelfästet som sitter under turbon två bult i blocket en i grenröret

det jag mena var att han måste plocka av turbon när han ska lyfta ur grenröret wink

2 266 Inlägg
12 november 2010
mk2_power skrev:
PMPerformance skrev:
mk2_power skrev:

det jag mena var att han måste plocka av turbon när han ska lyfta ur grenröret wink

svårt att komma åt bultskallarna på insidan av grenröret till turbon när de sitter där på plats

svetsdiff !!!

1 163 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
håller på å jobbar  på bulten vid oljefiltret, men man ska väll ej behöva lossa turbon för att flytta ut grenröret å sätta i nya packningar ellere?

2 266 Inlägg
13 november 2010
nej har man fått lös själva grenröret från toppen och även fästet under så går de att dra ut de

svetsdiff !!!

1 163 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
ahh fast det är en vinterbil som ska sladdas med i vinter så är väll ej tokseriös med den hehe den ska bara gå bra maskinellt smile men tack för svaren smile

3 Inlägg
13 november 2010
låssa turbon..

173 Inlägg
13 november 2010
går o lyfta ur allt utan o skruva lös turbon bara man lossar oljereturen o oljetryck så äre inga prob att lyfta ur den bara lite svårt o komma åt vinkel fästet mot blocke/grenröret under bara de e lös så gåre fint o lyfta upp Mvh

Sök