2858
Sök

Knackande ljud vid svängning

10 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#1
finns säkert 100 trådar om det här men, har en ford st200 som går fint utan missljud me sommardäcken, bytte till vinterdäck och kollade så att fälgarna inte tog i någonstans eftersom dom va mindre, det första jag hör när jag åker på vägen är ett knackande ljud, det började mycket på rak väg men efter ett tag försvann det och nu hörs det jätte lite, men svänger jag åt höger eller vänster så knackar det på ordentligt, alltså jag bytte ju bara fälgar, det blev jag förbryllad av, riktigt skumt nån som har nån ide om va det kan vara?

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2010
#2
Drivknut? Ena drivknuten på min bil började knacka "plötsligt", lät vid körning rakt fram. Efter inspektion fann jag ett hål på damasken, ca 3 cm stort. Bytte drivknut o nu är det tyst.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

45 Inlägg
11 november 2010
#3
Har du aluminium-fälgar som vinterhjul?  Kan ju vara klistervikter som går emot oket.. varit med om det förrut nämligen tongue


10 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#4
duu e85-cj90 är faktiskt inte helt omöjligt, ska kollas upp såg att fälgarna går riktigt nära oken och att det satt klistervikter på insidan av dom

945 Inlägg
11 november 2010
#5
Om du kan utesluta fälgarna så lägger jag mina kort på drivknutar.
Sväng fullt och gasa på, både friskt och långsamt. Prova åt båda hållen.

Men det är rätt enkelt också att krypa under för att se om fettet sprutat ut från damasken.


45 Inlägg
12 november 2010
#6
Löst det än ST-Buppen ??


10 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#7
nej har kollat å petat men hittar ingenting som verkar tokigt, inga trasiga damasker eller nånting som tar i, riktigt skumt är det

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
13 november 2010
#8
Damaskerna behöver inte vara trasiga fr att glappa, jag tror också att det är drivknuten som har gjort sitt, du får palla upp bilen och och rycka på drivknuten och känna efter glappen!


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 november 2010
#9
ST-Buppen: Om knackandet TILLTAR när du accelerera och avtar eller försvinner helt när du frikopplar o rullar så är det högst troligt drivknuten. Min var precis likadan, knackade ordentligt när man drog på, o lät mindre eller var helt tyst när man rullade. Utöver detta kunde ljudet försvinna helt ibland även om man drog på. Vid svängar o liknande knakckade det inte. Orsaken i mitt fall var som sagt ett litet hål i damasken. Med ny drivknut är bilen helt knackfri. En del säger att knackande ljud vid körning rakt fram är den inre drivknuten, dvs den vid lådan, men jag har råkat it för just knackande ljud när man kör rakt fram itvå fall, o i båda fallen har det varit de yttre drivknutarna, skall även tilläggas att damasken var skadad/defekt i båda fallen

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

10 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#10
Okej ska ta och kolla upp va det kan vara, ska testa frikopplings metoden å palla upp den å se om man kan hitta något, tackar för svar så här långt


Sök