2245
Sök

Bilen läcker olja, hål i oljetråget?

2 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Hej.
Jag besiktiade bilen igår och fick en 2a på att den läckte olja. Detta har jag vart medveten om men har inte hittat det här felet tidigare.

Bilen är av modellen Opel Astra -00.

http://img299.imageshack.us/img299/42/p1010713u.jpg
Övre delen där skadan är misstänker jag är oljesumpen / Oljetråget.
Bulten har tidigare läckt och jag misstänker att det är luftarn om man skall tömma oljan.

Vad hade ni gjort i detta läget? jag funderar på kemisk metall eller liknande.

Jag har fram till 12dec på mig att åtgärda detta.

Tacksam för svar.

3 295 Inlägg
12 november 2010
det ser ju ut som att det ha läckt längre uppifrån..

280 Inlägg
12 november 2010
börja med att tvätta bort allt? och sen eventuellt så kan du se?

2 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Det är möjligt att det finns ytterligare en läcka.
Men det är denna jag reagerat på då det droppar därifrån.
Har som målsättning att i slutet av nästa vecka göra en motortvätt av hela motorn då den ser förjävlig ut, har nu bara gjort rent runt läckan för att få en bra bild.

Mycket utan det som kan ha runnit ner är min tjej ansvarig för (Tjejer och bilar) då hon skulle fylla på olja utan tratt vilket resulterade i en halv liter olja uthälld på motorn. Så prio just nu är denna läckan. Vad tror ni är enklast för bra resultat, montera ner oljesumpen och laga med kemisk metall eller skall jag fylla hålet med kemisk metall?

Kommer i vilket fall som helst tömma motorn på olja innan arbetet påbörjas.
Senast redigerat av Assassin89 (12 november 2010)

5 198 Inlägg
12 november 2010
Assassin89 skrev:
Det är möjligt att det finns ytterligare en läcka.
Men det är denna jag reagerat på då det droppar därifrån.
Har som målsättning att i slutet av nästa vecka göra en motortvätt av hela motorn då den ser förjävlig ut, har nu bara gjort rent runt läckan för att få en bra bild.

Mycket utan det som kan ha runnit ner är min tjej ansvarig för (Tjejer och bilar) då hon skulle fylla på olja utan tratt vilket resulterade i en halv liter olja uthälld på motorn. Så prio just nu är denna läckan. Vad tror ni är enklast för bra resultat, montera ner oljesumpen och laga med kemisk metall eller skall jag fylla hålet med kemisk metall?

Kommer i vilket fall som helst tömma motorn på olja innan arbetet påbörjas.

OT : Det är alltid nån annans fel tongue

3 295 Inlägg
12 november 2010
Börja med att göra rent motorn (på utsidan) och sen låt den stå och gå en stund så ser du ju exakt vart det läcker nånstans.. kanske räcker med en ny oljetrågspackning?

10 Inlägg
5 mars 2011
Det där ser ut att vara ett klassiskt läckage mellan motor och växellåda. troligen vevaxelns packbox som gett upp, kostar ca 4000 att fixa på verkstad.

Sök