12 november 2010
Trådstartare
Tjena.
Har bytt till mig en Golf -98 relativt nyligen. Efter första tankningen stod det klart att den drog 0.73l/mil, helt ok men kunde vara lägre tyckte jag. Tog därför en koll på rotor och lock vilka var extremt slitna så bestämde mig därför för att byta dessa.
Köpte nytt på mekonomen MEN till saker hör nu att för att få loss locket skruvade jag bort hela fördelaren ur axeln då clipset satt så nära blocket och glömde att notera hur fördelaren var inställd. Jag fick därefter sätta tillbaka och justera in locket på måfo. Dessutom såg inte locket ut som det förra men det passade.
Bilen startar och går finfint förutom att jag upplever att den hänger sig lite på hög tomgång (ca 2000rpm) när den är kall, men den drar nu ca 1l/mil
Är det att tändningen är fel inställd? Eller alltså att när den tänder står rotorn inte helt på mitten av kollektorn och det blir inte optimal gnista för tändningen sköts ju elektroniskt. Eller kan jag ha fått fel fördelarlock? Det fanns nämligen tre att välja på. Två från ducellier eller vad det hette och ett bosch. Jag kan nämna också att jag läst i rephandboken och provat att ställa motorn i övre dödläge och ställt fördelaren så att rotorn pekar på cylinder nr 1 men något är fel med synkningen mellan oljepumpaxeln och vevaxeln för i denna inställning startade inte ens motorn. Man skulle kolla att axeln i i hålet under fördelaren pekade mot hålet för hållbulten i öd-läge men denna pekade ca 1cm fel.
Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig, och att detta går att lösa själv... för har inte råd att lämna in den på verkstad nu...
MVH Andreas
Senast redigerat av Fritzell (12 november 2010)