2523
Sök

Köpråd: X5 eller Type R GT

68 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
God kväll alla !

Har min bil ute för försäljning då ny bil är ett måste här nu.

Har alltid varit sugen på att köpa en Honda Civic Type R GT 07a . Man får en bra sådan för ca 140-150k.
Det jag gillar med den är utseendet, att den är relativt pigg och rolig att köra. Minus är att den är 3 dörrars och det är väl dags att inse att man blir inte yngre och någon gång framöver så vill man ju ändå bilda familj.

Därför har jag lite smått börjat kolla på BMW X5. Stor och maffig bil, 285hk.. vet inte om den är pigg lr hur den känns och köra. Nån som har en som kanske kan säga sina erfarenheter om dom? Sedan drar dom ju ganska mkt om man jämför med hondan och kan tänka mig att det kostar en del att äga i form av skatt och försäkring?

Dom kan man få för allt från 100-150k om man kollar blocket. Men då har dom 9 år på nacken och är inkörda. Så för samma pengar man får en ganska ny honda får man en begagnad X5:a .

Så vad tycker ni, vart är pengarna bäst investerade med tanke på kommande livstil osv ? Budgeten jag har är upp till 150k iaf.

Mvh


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 november 2010
#2
Bmw X5 är definitivt en mycket rolig och körglad bil, framför allt med tanke på att det är en jeep. Men jämfört med Hondans busiga karaktär har den inte mycket att säga till om, vill du ha mer än "en rolig bil till vardags" är den (Eller en annan Bmw...) det klara valet.

När det gäller vardagen är Bmwn däremot överlägsen, stor, fruktansvärt bekväm, stadig och lyxig. Dessutom sitter man högt med bra sikt. Hondan är mer ett sportredskap, kul med kräver uppoffring till vardags.

Frågan är vad du letar efter, en rolig bil för lättare resor och roliga omvägar mellan A-B eller en rolig och bekväm bil till vardagskörning? När du bestämt dig är bilvalet självklart!

Ett alternativ är Bmw X3, inte lika bekväm som X5 men går (ännu) bättre längs vägen. X3 är rejält vass för att vara en stadsjeep, går att köra riktigt fort med utan att den känns ansträngd och är mer kompetent och roligare än de flesta personbilar.

Jämfört med X5 är det GTI-känsla över den om man svär lite, känns mycket lättare än den är, hjulen i hörnen etc. Nackdelen är att X3 är hård och lite studsig längs vägen jämfört med X5. Men värd en provtur är den, lite av en kompromiss mellan dessa båda; Om än närmre X5 än CTR...
Senast redigerat av Rquired (13 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 november 2010
#3
Jag måste säga att en CTR är riktigt kul att köra. och du får en nyare bil om du köper hondan.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

68 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#4
Känns som att det är dags att ge upp det sportiga sättet att köra. Låga,chippade stylade bilar är lite pasé för mig just nu.
Vad jag är ute efter är en komfortabel bil som ändå kan dra ifrån lite om man vill. 285hk i en X5:a, är det ens jämförbart med vad jag har idag ? 200hk i en v40 2.0T.

Som jag känner så för 150k får jag en CTR som är ca 3 år gammal och billig i drift.
Ska jag satsa på en x5:a så får jag en äldre begagnad bil som kommer att kosta mer i längden spec i bensin men då får jag den komfort och "lyxigheten" som hör till att köra en sådan.

Är fortfarande tveksam vart jag ska lägga mina pengar faktiskt. Men stort tack till er som svarat för era inputs i det hela.
Senast redigerat av Barcelona (13 november 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 november 2010
#5
Barcelona skrev:
Känns som att det är dags att ge upp det sportiga sättet att köra. Låga,chippade stylade bilar är lite pasé för mig just nu.
Vad jag är ute efter är en komfortabel bil som ändå kan dra ifrån lite om man vill. 285hk i en X5:a, är det ens jämförbart med vad jag har idag ? 200hk i en v40 2.0T.

Som jag känner så för 150k får jag en CTR som är ca 3 år gammal och billig i drift.
Ska jag satsa på en x5:a så får jag en äldre begagnad bil som kommer att kosta mer i längden spec i bensin men då får jag den komfort och "lyxigheten" som hör till att köra en sådan.

Är fortfarande tveksam vart jag ska lägga mina pengar faktiskt. Men stort tack till er som svarat för era inputs i det hela.

Inte jämförbart, en stor och stark V8 jämfört med en liten turbofyra? Jag hör visserligen till dem som inte gillar turbomotorer, men du kommer uppleva det som att du har mer kraft och att denna finns tillgänglig "alltid" istället för i ett visst intervall då turbon laddar.

Men samtidigt är X5 stor och stadig, i en framhjulsdriven V40 spinner det och rycker i ratten när du gasar på och hoppar fram lite längs vägen men X5 rullar tyskt tungt längs vägen och går som på räls: Du behöver teoretiskt inte ens hålla i ratten.

En del upplever ovanstående som stadigt, andra tycker bilens känns trött eftersom effekten inte "känns" i ratt och liknande. Men jag tror du kommer uppleva den trygg och kvick!
Senast redigerat av Rquired (13 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

68 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#6
Lutar faktiskt åt en X5:a , känns som det smartaste valet om man tänker långsiktigt.

Nån som vet vad man får betala i försäkring och skatt på en X5:a ? Länsförsäkringar kan bara beräkna prisfråga manuellt.


dARKiE
5 031 Inlägg
14 november 2010
#7
Varför inte en Bmw 525 med E61 karossen alltså en 05:a ? Går att hitta för 150k.

Har kört en X5:a och det är nog den tråkigaste bmwn jag nånsin rattat.. Men sen är jag ju ung (24) och kanske ute efter annat..   Tycker ändå 5 serien karossen är rolig att köra om man nu vill tänka framåt så är ju kombin även rymlig och relativt bra drag i kärran med sina 192hk..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

5 Inlägg
14 november 2010
#8
Om du är köpsugen på en X5 kan du lika bra titta på en ML55, mer körglädje än X5:an.

Båda bilarna drar dock mycket bensin, hög vägskatt, dyra reservdelar samt ett andrahandsvärde som gör att du får slänga bilen efter en köpare.

Så är du ute efter en bra familjebil så skulle jag faktiskt kolla på något mer ekonomiskt än en SUV som kostar skjortan att hålla igång.

1 679 Inlägg
14 november 2010
#9
Nu vet jag ju inte hur mycket dessa två bilar faller i andrahandsvärde men, tänkte om hondan kanske står sig bättre i andrahandsvärde om några år eftersom den är nyare och då har dessa X5or blivit billigare och då kan du ju sälja hondan och skaffa en då du inser att det är dags för familj smile
bara en tanke för då får du ju endå ha den roligare bilen ett tag.
bara en tanke.
Vet som sagt inte hur värdet faller på dessa bilar så kanske endå lönar sig i längden med X5an smile
men bara en tanke smile


6 632 Inlägg
14 november 2010
#10
TROR de var Topgear eller så var de någon svensk biltidning som provade BMW X5 eller X3 emot en Golf GTi.. GTin var bättre på alla sätt ( I parkering, förbrukning, fartresurser och försäkring )

Kanske inte jätte stor skillnad mellan GTI och Civicen, skulle köpa Civicen iaf
Senast redigerat av Malheus (14 november 2010)

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 november 2010
#11
Malheus skrev:
TROR de var Topgear eller så var de någon svensk biltidning som provade BMW X5 eller X3 emot en Golf GTi.. GTin var bättre på alla sätt ( I parkering, förbrukning, fartresurser, försäkring och pack utrymme )

Kanske inte jätte stor skillnad mellan GTI och Civicen, skulle köpa Civicen iaf

hur är det möjligt att en golf gti har mer packutrymme än en bmw x5 ? allt det andra kan jag nog hålla med om ... även om bmwn nog är stabilare i högrefarter


6 632 Inlägg
14 november 2010
#12
CHEEVA skrev:
Malheus skrev:
TROR de var Topgear eller så var de någon svensk biltidning som provade BMW X5 eller X3 emot en Golf GTi.. GTin var bättre på alla sätt ( I parkering, förbrukning, fartresurser, försäkring och pack utrymme )

Kanske inte jätte stor skillnad mellan GTI och Civicen, skulle köpa Civicen iaf

hur är det möjligt att en golf gti har mer packutrymme än en bmw x5 ? allt det andra kan jag nog hålla med om ... även om bmwn nog är stabilare i högrefarter

My bad, typo

De/Dem

827 Inlägg
14 november 2010
#13
en sak ska du vara medveten om att x5.an är dyrare på alla möjliga sätt,men förstår inte hur man kan bolla mellan en extrem jeep som x5 4.4 och en liten civic det är ju dag o natt...
men men mitt råd är att du verkligen ska köpa rätt exemplar av x5 pga det lilla felet kostar dubbelt så mkt som d skulle kostat civicen. försäkringen troligen dubbla +
i min familj har vi haft 2st x5 och blir inte en 3.e gång,missförstå inte mig nu jeepen är snabb som en sportbil och komforten som en bmw. men kostnaderna är inte värda

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

12 086 Inlägg
14 november 2010
#14
Det är ju en brutal jämförelse du gör.

Man behöver inte ens kolla på märkena för att avgöra om man vill ha en liten snabb räser lr om man vill ha en stor suv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2010
#15
Reagerade på tipset om ML55 Amg, visst en underbar motor med ML är en klassisk SUV att köra och är en rasande snabb motorvägsracer. X5 4.4 har visserligen en tråkigare, men snålare, motor men sträcker verkligen ut och njuter på kurvig väg. Här är ML en klumpig SUV medan X5 riktigt rolig, nåja för att vara en stadsjeep i alla fall.

Sen reagerade jag faktiskt på liknelsen med Golf Gti med, Golf är närmre en meter kortare, lättare och nästan lika stark. Är det egentligen konstigt om den klarade sig bättre i de testmomenten?

Om TS missade det rekommenderar jag faktiskt X3 igen. Rejält mycket smidigare än X5 och ännu mer kompetent längs kurvig väg. Sedan skall man inte glömma att stora lyxiga bilar/stadsjeepar kostar att driva runt, men X5 var billigast i klassen i underhåll i en undersökning Teknikens Värld utförde (Som för övrigt Bmw tog hem grand slam i...) På den tiden var X3 inte gammal nog för att klassa in, men är mer ekonomisk.

Tycker åter igen att det hamnar på den punkten att TS först bör välja vilken biltyp han behöver, för X5 och CTR är inte jämförbara någonstans. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

32 Inlägg
14 november 2010
#16
Rquired skrev:
Barcelona skrev:
Känns som att det är dags att ge upp det sportiga sättet att köra. Låga,chippade stylade bilar är lite pasé för mig just nu.
Vad jag är ute efter är en komfortabel bil som ändå kan dra ifrån lite om man vill. 285hk i en X5:a, är det ens jämförbart med vad jag har idag ? 200hk i en v40 2.0T.

Som jag känner så för 150k får jag en CTR som är ca 3 år gammal och billig i drift.
Ska jag satsa på en x5:a så får jag en äldre begagnad bil som kommer att kosta mer i längden spec i bensin men då får jag den komfort och "lyxigheten" som hör till att köra en sådan.

Är fortfarande tveksam vart jag ska lägga mina pengar faktiskt. Men stort tack till er som svarat för era inputs i det hela.

Inte jämförbart, en stor och stark V8 jämfört med en liten turbofyra? Jag hör visserligen till dem som inte gillar turbomotorer, men du kommer uppleva det som att du har mer kraft och att denna finns tillgänglig "alltid" istället för i ett visst intervall då turbon laddar.

Men samtidigt är X5 stor och stadig, i en framhjulsdriven V40 spinner det och rycker i ratten när du gasar på och hoppar fram lite längs vägen men X5 rullar tyskt tungt längs vägen och går som på räls: Du behöver teoretiskt inte ens hålla i ratten.

En del upplever ovanstående som stadigt, andra tycker bilens känns trött eftersom effekten inte "känns" i ratt och liknande. Men jag tror du kommer uppleva den trygg och kvick!

d va någon som skrev turbo i civicen..d har den inte i alla fall..har kört nårra sånna o kan säga dom går riktigt bra för en 2 liters motor..men som du säger är ju inte i närheten av samma bilar..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2010
#17
ArmiN_S skrev:
Rquired skrev:
Barcelona skrev:
Känns som att det är dags att ge upp det sportiga sättet att köra. Låga,chippade stylade bilar är lite pasé för mig just nu.
Vad jag är ute efter är en komfortabel bil som ändå kan dra ifrån lite om man vill. 285hk i en X5:a, är det ens jämförbart med vad jag har idag ? 200hk i en v40 2.0T.

Som jag känner så för 150k får jag en CTR som är ca 3 år gammal och billig i drift.
Ska jag satsa på en x5:a så får jag en äldre begagnad bil som kommer att kosta mer i längden spec i bensin men då får jag den komfort och "lyxigheten" som hör till att köra en sådan.

Är fortfarande tveksam vart jag ska lägga mina pengar faktiskt. Men stort tack till er som svarat för era inputs i det hela.

Inte jämförbart, en stor och stark V8 jämfört med en liten turbofyra? Jag hör visserligen till dem som inte gillar turbomotorer, men du kommer uppleva det som att du har mer kraft och att denna finns tillgänglig "alltid" istället för i ett visst intervall då turbon laddar.

Men samtidigt är X5 stor och stadig, i en framhjulsdriven V40 spinner det och rycker i ratten när du gasar på och hoppar fram lite längs vägen men X5 rullar tyskt tungt längs vägen och går som på räls: Du behöver teoretiskt inte ens hålla i ratten.

En del upplever ovanstående som stadigt, andra tycker bilens känns trött eftersom effekten inte "känns" i ratt och liknande. Men jag tror du kommer uppleva den trygg och kvick!

d va någon som skrev turbo i civicen..d har den inte i alla fall..har kört nårra sånna o kan säga dom går riktigt bra för en 2 liters motor..men som du säger är ju inte i närheten av samma bilar..

Korrekt, det är en sugmotor med V-tec. Underbar motor som blir som galen när den får lite varv!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
14 november 2010
#18
Rquired skrev:
Reagerade på tipset om ML55 Amg, visst en underbar motor med ML är en klassisk SUV att köra och är en rasande snabb motorvägsracer. X5 4.4 har visserligen en tråkigare, men snålare, motor men sträcker verkligen ut och njuter på kurvig väg. Här är ML en klumpig SUV medan X5 riktigt rolig, nåja för att vara en stadsjeep i alla fall.

Sen reagerade jag faktiskt på liknelsen med Golf Gti med, Golf är närmre en meter kortare, lättare och nästan lika stark. Är det egentligen konstigt om den klarade sig bättre i de testmomenten?

Om TS missade det rekommenderar jag faktiskt X3 igen. Rejält mycket smidigare än X5 och ännu mer kompetent längs kurvig väg. Sedan skall man inte glömma att stora lyxiga bilar/stadsjeepar kostar att driva runt, men X5 var billigast i klassen i underhåll i en undersökning Teknikens Värld utförde (Som för övrigt Bmw tog hem grand slam i...) På den tiden var X3 inte gammal nog för att klassa in, men är mer ekonomisk.

Tycker åter igen att det hamnar på den punkten att TS först bör välja vilken biltyp han behöver, för X5 och CTR är inte jämförbara någonstans. smile

Du kan inte jämföra en ML55 med en X5 man får för 150.000 kr. Helt olika bilar. ML55:ans motor är underbar och kan inte jämföras med BMW:s 4.4. Då måste man upp på 4.8 litaren men då har hans budget spruckit för länge sedan....

Körde själv ML55 i några år och det var en riktigt trevlig bil. Dock skall man vara beredd på att driftkostnaderna är sjuka precis som på X5. Storservice kostar väl typ som 4 st servicar på Hondan.

Mina upplevelser med Honda är toppkvalite på motor och drivlina. Nu är jag lite äldre än dom flesta här, hade en CRX V-tec i mitten av 90 talet som jag körde över 10.000 mil med och hade inte ett enda fel på den. Kan inte säga så om övriga bilar man har kört. Så vill du slippa massa onödiga och dyra problem samt en bil som drar lite bensin och är gasglad. Kör på Hondan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2010
#19
ljungberg_sthlm skrev:
Rquired skrev:
Reagerade på tipset om ML55 Amg, visst en underbar motor med ML är en klassisk SUV att köra och är en rasande snabb motorvägsracer. X5 4.4 har visserligen en tråkigare, men snålare, motor men sträcker verkligen ut och njuter på kurvig väg. Här är ML en klumpig SUV medan X5 riktigt rolig, nåja för att vara en stadsjeep i alla fall.

Sen reagerade jag faktiskt på liknelsen med Golf Gti med, Golf är närmre en meter kortare, lättare och nästan lika stark. Är det egentligen konstigt om den klarade sig bättre i de testmomenten?

Om TS missade det rekommenderar jag faktiskt X3 igen. Rejält mycket smidigare än X5 och ännu mer kompetent längs kurvig väg. Sedan skall man inte glömma att stora lyxiga bilar/stadsjeepar kostar att driva runt, men X5 var billigast i klassen i underhåll i en undersökning Teknikens Värld utförde (Som för övrigt Bmw tog hem grand slam i...) På den tiden var X3 inte gammal nog för att klassa in, men är mer ekonomisk.

Tycker åter igen att det hamnar på den punkten att TS först bör välja vilken biltyp han behöver, för X5 och CTR är inte jämförbara någonstans. smile

Du kan inte jämföra en ML55 med en X5 man får för 150.000 kr. Helt olika bilar. ML55:ans motor är underbar och kan inte jämföras med BMW:s 4.4. Då måste man upp på 4.8 litaren men då har hans budget spruckit för länge sedan....

Körde själv ML55 i några år och det var en riktigt trevlig bil. Dock skall man vara beredd på att driftkostnaderna är sjuka precis som på X5. Storservice kostar väl typ som 4 st servicar på Hondan.

Mina upplevelser med Honda är toppkvalite på motor och drivlina. Nu är jag lite äldre än dom flesta här, hade en CRX V-tec i mitten av 90 talet som jag körde över 10.000 mil med och hade inte ett enda fel på den. Kan inte säga så om övriga bilar man har kört. Så vill du slippa massa onödiga och dyra problem samt en bil som drar lite bensin och är gasglad. Kör på Hondan.

Allt jag anmärkt på är att någon skrev att ML55 är roligare än X5, och då kommenterade jag att ML är inte och har aldrig varit en vägvagn ens i närheten av samma nivå som en X5. Vilket jag tyckte var relevant i denna tråden. Sedan håller jag med om att 4.4 inte är jämförbar med AMG-åttan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

68 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#20
Jag bumpar denna tråd som jag började lite grann i .

Vad är skillnaden mellan Honda Civic Type R GT och Honda Civic Type R ? Nya karossen alltså.



Sök